شما بگویید؛ با حذف جک هدفون موافقید یا نه؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
حذف جک هدفون

بخواهیم یا نخواهیم ظاهرا عمر جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، حداقل در گوشی‌های موبایل، رو به پایان است. گوگل در زمان معرفی گوشی‌های پیکسل، مستقیما اپل را به دلیل حذف جک هدفون در آیفون ۷ مسخره کرد، ولی به نظر می‌رسد یک سال بعد خودش هم قصد دارد این پورت را در پیکسل ۲ حذف کند. کمپانی بزرگ دیگری نظر موتورولا حتی پیش از اپل اقدام به حذف کردن این پورت کرده بود و HTC هم در دو پرچم‌دار آخرش یعنی HTC U Ultra و HTC U11 دیگر از جک هدفون استفاده نکرده است. البته در این میان شرکت‌هایی مانند سامسونگ هم وجود دارند که با تولید پرچم‌دارانی مانند Galaxy S8 هنوز روی حفظ کردن این پورت پافشاری می‌کنند. در هر حال به نظر می‌رسد آینده مرگ جک هدفون را رقم بزند. ولی احتمالا حداقل تا چند سال دیگر هنوز کاربران حق انتخاب خواهند داشت. در «شما بگویید» این هفته قصد داریم نظر شما را در مورد آینده‌ی حذف جک هدفون از گوشی‌های موبایل بدانیم؛ پس با بیان دلایل خود بگویید، با حذف جک هدفون موافقید یا نه؟

جک ۳.۵ میلی‌متری صدا را می‌توان به جرئت قدیمی‌ترین پورت باقی‌مانده روی گجت‌های مدرن امروزی دانست. اجداد این پورت آنالوگ از قرن ۱۹ میلادی در بردهای سوییچ تلفن استفاده می‌شده‌اند. طبیعتا حذف شدن پورتی با این قدمت که امروزه به عنوان استانداردترین خروجی صدا تقریبا روی تمام گجت‌ها و وسایل صوتی و تصویری دیگر هم وجود تبعات چندان خوشایندی ندارد. درست است که اپل همراه با آیفون ۷ یک هدست لایتنینگ به شما می‌دهد و در جعبه سایر گوشی‌ها هم هدفون‌های USB-C قرار داده شده، ولی دیگر نمی‌توانید به راحتی از هدفون‌های قدیمی خود روی گوشی موبایلتان استفاده کنید؛ قطعا هیچ کس از دانگل هم خوشش نمی‌آید. حتی نمی‌توانید در هنگام شارژ کردن گوشی به موسیقی گوش دهید. علاوه بر این هدستی که با گوشی عرضه می‌شود هم تقریبا با هیچ گجت دیگری سازگار نیست. اگر هم هدست همراه گوشی خراب یا گم شود به راحتی نمی‌توانید یک هدست جایگزین برای آن بیابید.

حذف جک هدفون

با این اوصاف حذف کردن جک هدفون واقعا چه توجیهی دارد؟ به نظر می‌رسد حذف کردن این پورت بیشتر حرکتی رو به آینده باشد. در آینده‌ای که پورت USB-C به شکل فراگیر در تمام گجت‌ها به کار رود، طبیعتا هدفون‌های USB-C هم کاربرد بیشتری خواهند داشت. البته اپل با اصراری که در استفاده از پورت اختصاصی خودش روی آیفون دارد به این آینده دل نبسته است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد در آینده همه چیز به سمت بی‌سیم شدن پیش برود. اپل با معرفی هدست‌های AirPods در واقع نگرشش در مورد جایگزین ایدئال جک هدفون را نشان داد. البته در حال حاضر اتصال صدای بی‌سیم بلوتوث هم وضعیتی کنایه‌آمیز دارد؛ چرا که جدیدترین و بهترین تکنولوژی بلوتوث روی گوشی‌های هوشمندی به کار رفته که هنوز جک هدفون هم دارند.

علاوه بر آنچه گفته شد، پورت‌های دیجیتالی مانند USB-C و لایتنینگ، در مقابل جک هدفون که یک پورت آنالوگ است، امکانات و قابلیت‌های بیشتری را هم فراهم می‌کنند. برای مثال امکان استفاده از هدفون‌های بسیار حرفه‌ای با DAC داخلی روی پورت‌های دیجیتال وجود دارد که کنترل بسیار بیشتری را روی شکل‌دهی صدا برای کاربر فراهم می‌کند.

با تمام این اوصاف شاید هنوز بسیاری از کاربران عادی ترجیح بدهند جک هدفون روی گوشی موبایل وجود داشته باشید. نظر شما چیست؟ اگر پیش از این گوشی‌هایی مثل آیفون ۷ استفاده کرده‌اند، چه تجربه‌ای از حذف شدن جک هدفون دارید؟ اگر هنوز گوشی موبایل شما از جک هدفون استفاده می‌کند، فکر می‌کنید حذف شدن آن چه تاثیری در زندگی روزمره شما خواهد داشت؟ به نظر شما آیا حذف شدن جک هدفون فراگیر می‌شود یا ممکن است اپل، موتورلا و HTC هم دوباره استفاده از آن را شروع کنند؟ در مجموع، با حذف جک هدفون موافقید یا نه؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۳ دیدگاه
  1. مهندس

    حذف جک صدا بدلیل آنالوگ بودن آن منطقی نیست زیرا در نهایت خروجی صدای دیجیتال (صفر و یک ها) باید تبدیل به خروجی صدای آنالوگ (شبیه نمودار سینوسی ولتاژ) بشن تا بتونن دیافراگم هدفون رو به ارتعاش دربیارن و صدا تولید بشه . درنتیجه در هرنوع خروجی حتی لایتنینگ هم عمل تبدیل دیجیتال به آنالوگ انجام میشه و اصولا در تمامی دستگاه های صوتی چیپ ستی بنام مبدل دیجیتال به انالوگ DAC وجود داره که کارش همینه حتی در پلیرهای های رزولوشن چند میلیونی هم وجود داره …درنتیجه بحث آنالوگ بودن و قدیمی بودن پورت ۳,۵ صدا کاملا رد میشه…علاوه بر اون گرانترین هدفونهای بازار هم از این جک استفاده می کنن و با روشک طلای روی اون کیفیت رو به بالاترین حد ممکن میرسونن.

  2. saeed sam

    سلام اصلا موافق نیستم حاضرم دو تا باشه به جای یه دونه چون خیلی کاربردیه و باتوجه به این که تولید کنندگان گوشی های هوشمند باحذف این قابلیت مهم هیچ امکانات جدید و کاربردیی نظیر کاهش ضخامت و درگاه جایگزین باکیفیت بالا ارایه نمی دن بودنش از نبودنش بهتره باتوجه به امکان گوش دادن به موسیقی و شارژ همزمان وقدمت این جک که وسایل جانبی کاربردی و با ارزش رو راحتتر می توان به گوشی وصل کردکه باتبدیل۱۰۰% ظاهر خوبی نخواهد داشت.

  3. علی خدائی پور

    حذف کردن جک هدفون یه کاره انتحاری حساب میشه ! چرا که شرکت ها مشتریانشون رو دچار چالش میکنن ، مسلماً اگر شما یه اهل موسیقی یا موزیسین باشید میدونید که تفاوت فاحشی بین یه جک ۶.۳mm با یک جک ۳.۵mm وجود داره چه برسه به نوع جنس ساخت که روکش طلا ، نقره ، کروم ، نیکل ، و … باشه و این رو میدونید که تعداد اتصالات در مسیر یه اسپیکر هر چقدر کمتر باشه نویز کمتر ی داریم ، حالا فرض کنید که جک رو حذف کردن چرا دو تا پورت نزاشتن ؟ چطور همزمان هم گوشی رو شارژ کنیم هم موسیقی گوش بدیم ؟ پورت ۳.۵mm پورتء خیلی خوبیه و نویز فوق العاده کمی داره حالا پورتی که هم قرار جریان شارژ باطری و دیتا توش باشه نویزش چطوره ؟ من که حاضر نیستم هدفون AKG عزیزمو با یه رابطه مزخرف به یه گوشی وصل کنم ، کاملا مخالفم
    میدونید اینها بازیء شرکت های بزرگه واسه اینکه یه تب و تابی رو تو بازار ایجاد کنن مصلماً موقتیه

  4. Mostafa.m

    کاملا موافقم . ما معمولا مقابل تغییرات مقاومت میکنیم چون حوصله ی مقابله با سختی ها و مشکلاتی که پیش نیاز هر تغییری هستند رو نداریم. حذف پورت های مختلف اگر منجر به کاهش کارایی محصول نشه علاوه بر بهبود طراحی به کاهش هزینه های تولید نیز کمک میکنه. علاوه بر این، ما شاهد افزایش کیفیت خروجی هم هستیم . شاید در آغاز پیاده سازی مشکلاتی پیش روی ما باشه ولی با گذشت زمان و ثبت استاندارد جدید تمامی این مشکلات از بین میره و احتمالا خروجی ۳.۵ میلیمتری فراموش خواهد شد.

  5. دیجی یوزر

    پرو ادامه نظر اینجانب
    در ضمن بیسیم شدن دلیل خوبی نیست برای حذف این پورت …
    همناطور که میدانید wifi هم مانند فرستنده و گیرنده گوشی ضرر خاص خودشو داره ولی نسبت به گوشی کمتر…
    و کجا قرار میگیره؛ در گوش ما!!! کنار مغز

    از هر لحاظ ما در حال نابودی هستیم … ناباروری / سرطان / بیماری قند و ….
    کی مثل عصر حاضر بود که:
    تلفن و دکل های مخابراتی + (سرطان)
    هوای آلوده (بیماری های قبلی و تنفسی و بعضا گوارشی) + (سرطان)
    فست فوت (نحوه درست شدن و داستانهای مطرح شده را حتما در اینترنت جستجوبفرمایید) + (سرطان و بیماری های ناشناخته)
    مانیتور (+مشکلات کم خوابی و چشمی) + (کم خوابی = افسردگی)
    حذف صله رحم (+ مشکلات مختلف)
    شبکه مجازی (کمک به روند بالا)
    ماهواره (شبکه های غیره اخلاقی و کنترول نشده توسط فرهنگ های غربی) + (افسرودگی + رفتار های غیره اخلاقی + نگهداری از حیوان خانگی مثل سگ و گربه در آپارتمانهای ۵۰ متری= بیماری های بسیار مختلف و…)
    آبمیوه های غیره طبیعی که صد البته به بیماری های گوارشی کمک شایانی میکند (اسید سیتریک) = (افزایش رفلاکس معده و زخم اثنی عشر)
    نوشیدنی های گازدار و نوشابه (زخم معده و زخم اثنی عشر)
    رنگ های غیره مجاز خوراکی …
    پفک و چیس و … خودتان میدانید
    بستی و آبمیوه همراه با کلی قند (+ بیماری قند) که شده یک چیز معمول و هر روز هم از آن استفاده میکنیم…در قدیم اینقدر از قند و شکر مردم استفاده نمیکردند…

    و در نهایت این که اضافه میشه…
    دارند خوب مردم جهان رو نابود میکنند…
    سریال zoo را ببینید… و البته فیلم ترمیناتور که صد البته دیدید
    خدا حافظ بشر

  6. علی

    حذف جک غیر قابل درک نیست فقط هزینه بره!
    برای کاربرانی مثل من که زمان زیادی از گوشیشیون استفاد میکنن(حتی وقتی به شارژر وصله)و همزمان هم از هدفون یا هندزفری استفاده میکنند کار براشون سخت میشه،
    البته راه حل داره ها!!!
    راهشم اینه که۳ یا ۴ برابر یک هدفون سیم دار با کیفیت باید هزینه کرد تا بشه ورژن بدون سیمشو تهیه کرد!!!
    اگه بخوان بی سیم شرکت اپلو بگیرین که باید هزینه ای معادل قیمت یک آیفون۵s بپردازین برای یک هندزفری که کیفیت چندانی نداره.

    1. mohsen javid

      شما رو چه حساب میگید هدفن های بیسیم اپل کیفیت چندانی ندارند؟؟
      تمام یوتیوبر ها دارن از کیفیت عالی و عمر باطری بینظیر اونها صحبت میکنند

  7. کیارش کاظم‌پور

    سلام
    حذف جک، کار خوبیه
    چون گوشی بلندگو استوریو دار می‌شود
    برای هدفون، هم میشه از بی‌سیم ها و یا تبدیل استفاده کرد

  8. دیجی یوزر

    خدایی ما عوام چقدر احمقیم که باز گوشی از سرمایه داران میخریم و بعد هر جور که دوست دارند نظراتشان را تحمیل میکنند.
    یک روز شلوار لی پاره
    موی سیخ سیخی
    گوشی بدون پورت ۳.۵mm
    باتری غیر قابل تعویض که یک زمان بخاطر داشتن قابلیت ضد آب بودن اضافه شد و الان با این که می توانند گوشی های نازک تولید کنند (مثل محصول معروف موتورولا در ۱۰ سال پیش) علت را روی نازک کردن گوشی و خطر جدا شدن باطری از گوشی گذاشتن در حالی که هدفشان تعویض هر ۲-۳ سال یکبار گوشی و پولدار تر کردن خودشون هست… و ما هم با رضایت میدیم کالایی که اونا می خواند را به خود قبول میکنیم که چه دلیلی داشته و خوب صد البته یک دلیل چرت میسازیم (به این دلیل – به آن دلیل) این حذف و بعدا دوباره اضافه شد چون به آن دلیل و به اون دلیل شده !!!!
    کلا مردم را آفتاب گردون دیدند و می دونند به هر طرف برقصند ما هم به همان طرف میریم….

    یک میلیون خیلی پولههه؛ اینقدری هست که
    یک زندانی را می تونیم باهاش آزاد کنیم
    می تونیم دو الی سه ماه هر روز پیتزا بخوریم…
    می توانیم یک ست لباس معمولی بگیریم (پیرهن – کت شلوار – کفش و … ) + دو هفته شام و ناهار داشته باشیم…
    می تونیم خیلی کارا بکینم با یک میلیون …

    حالا هر ۱-۲-۳ سال یک میلیون تومان بدیم گوشی بگیریم که آندرویدش هر سال آپدیت میشه…
    یا فلان چیزک بهش اضافه شده …
    بعد گوشی قبلی رو با حد اقل نیم میلیون ضرر بفروشیم…
    بحث گوشی نیست؛ بحث موارد مثل این هم هست(لپ تاپ / کامپیوتر / کنسول / ماشین / پوشاک و. …)
    خدایی دلتان به حال خودتان بسوزه – داریم با خود چکار میکنیم…

    بیدار باشید!!!

    1. محمد رضا

      در رابطه با باتری غیر قابل تعویض باید بگم که اشتباه میکنی.هر موقع باتری گوشیت خراب شد با ۱۰ تومن یه پیچ گوشتی مخصوص میگیری و بیست سی تومن باتری میگیری و خودت تو خونه تعمیرش میکنه.نمیخواد حتما دویست تومن بدی وببری در تعمیرگاه. بعضی از مواردی هم که اشاره کردی اشتباهه.برای پیشرفت و تحول در صنعت خاصی یه سری تغیرات لازمه ولی مطمئنا حذف جک سه و نیم صدا شاملش نمیشه.

    2. محسن

      با نگرش شما هنوز باید تو عصر حجر زندگی میکردیم. البته که شرکت ها باید سود دهی داشته باشن به خاطر همینم هست که تکنولوژی به این سرعت پیشرفت کرده و جزء جدا نشدنی از زندگیمون شده که چیز خوبیم هست اتفاقا ای موضوع.

  9. محمد رضا

    اگه قراره حذف جک هدفون گوشی هارو به آینده نزدیک تر کنه یا تکنولوژی رو پیشرفته تر کنه من ترجیح میدم تو همون قرن ۱۹ بمونم و از جک سه و نیم صدا استفاده کنم.برای پیشرفت نیازی نیست همه چیز رو برای خودمون پیچیده تر کنیم.

    1. محمد

      با حذف این جک همه چیز ساده تر میشه. نه پیچیده تر
      پیچیده بودن رو میشه از سیم هندزفری فهمید????
      این کار آدم رو به سمت چیزای بیسیم بیشتر سوق میده و باعث آسودگی میشه

      1. محمد

        آقا اون علامت سوالا ایموجی بود که نشناخت بیزحمت اونا رو حذف کنین بعد پاسخ رو بزارین

  10. آرمین

    این کار چندین دلیل منطقی داره :١.جک هدفون جاگیر هست که در صورت نبودش میشه عمر باطری را افزایش داد و تکنولوژی های جدید ترو راحتتر به گوشی اضافی کرد ٢.ضد آب و گردو خاک شدن گوشی با حذف این جک عملی تر میشه ٣.نبود جک هدفون میتونه به گوشی زیبایی بیشتری بخاطر تقارن در طراحی و از همه مهمتر به باریک تر شدن گوشی کمک بیشتری میکنه ۴.کیفیت خروجی صدا به خاطر تبدیل شدن به آنالوگ به خاطر وجود جک پایین میاد و با حذفش و جدید شدن هدفون ها از کیفیت بالای صدای دیجیتال میشه لذت بیشتری برد ۵.با توجه به اینکه تکنولوژی به سمت وایرلس شدن پیش میره و استفاده از هدفون های وایرلس خیلی راحتتر هست و دستو پا گیر نیستن ، تداخلی در حین شارژ کردنو گوش دادن به موزیک به وجود نمیاد و لازم نیست مشغول باز کردن گره هندزفری و یا نگران اتصالی سیم بعد یه مدت استفاده باشید . مجموع این دلیل ها، دلیل قانع کننده ای برای حذف جک ٣.۵ میلیمتری هست که باعث میشه این تکنولوژی قدیمی جاشو به خیلی از مزایایی که گفته شد بده ،هرچند که عادت به تغییرات اینچنینی مشکل به نظر میاد اما برای پیشرفت تکنولوژی گام موثری هست .

  11. sh

    خیر موافق حذف جک ۳.۵ نیستم

  12. محمد علیزاده

    من موافق حذف هستم
    چون ظاهری جذاب و یکدست به گوشی میده و شاهد طراحی شیک تری توسط طراحان خواهیم بود
    مشکل اتصال هدفون های خاص هم به سادگی و با یه تبدیل قابل حله
    آینده دنیای مجازی در تسخیر اتصالات بی سیم خواهد بود…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه