شما بگویید؛ با حذف جک هدفون موافقید یا نه؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
حذف جک هدفون

بخواهیم یا نخواهیم ظاهرا عمر جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، حداقل در گوشی‌های موبایل، رو به پایان است. گوگل در زمان معرفی گوشی‌های پیکسل، مستقیما اپل را به دلیل حذف جک هدفون در آیفون ۷ مسخره کرد، ولی به نظر می‌رسد یک سال بعد خودش هم قصد دارد این پورت را در پیکسل ۲ حذف کند. کمپانی بزرگ دیگری نظر موتورولا حتی پیش از اپل اقدام به حذف کردن این پورت کرده بود و HTC هم در دو پرچم‌دار آخرش یعنی HTC U Ultra و HTC U11 دیگر از جک هدفون استفاده نکرده است. البته در این میان شرکت‌هایی مانند سامسونگ هم وجود دارند که با تولید پرچم‌دارانی مانند Galaxy S8 هنوز روی حفظ کردن این پورت پافشاری می‌کنند. در هر حال به نظر می‌رسد آینده مرگ جک هدفون را رقم بزند. ولی احتمالا حداقل تا چند سال دیگر هنوز کاربران حق انتخاب خواهند داشت. در «شما بگویید» این هفته قصد داریم نظر شما را در مورد آینده‌ی حذف جک هدفون از گوشی‌های موبایل بدانیم؛ پس با بیان دلایل خود بگویید، با حذف جک هدفون موافقید یا نه؟

جک ۳.۵ میلی‌متری صدا را می‌توان به جرئت قدیمی‌ترین پورت باقی‌مانده روی گجت‌های مدرن امروزی دانست. اجداد این پورت آنالوگ از قرن ۱۹ میلادی در بردهای سوییچ تلفن استفاده می‌شده‌اند. طبیعتا حذف شدن پورتی با این قدمت که امروزه به عنوان استانداردترین خروجی صدا تقریبا روی تمام گجت‌ها و وسایل صوتی و تصویری دیگر هم وجود تبعات چندان خوشایندی ندارد. درست است که اپل همراه با آیفون ۷ یک هدست لایتنینگ به شما می‌دهد و در جعبه سایر گوشی‌ها هم هدفون‌های USB-C قرار داده شده، ولی دیگر نمی‌توانید به راحتی از هدفون‌های قدیمی خود روی گوشی موبایلتان استفاده کنید؛ قطعا هیچ کس از دانگل هم خوشش نمی‌آید. حتی نمی‌توانید در هنگام شارژ کردن گوشی به موسیقی گوش دهید. علاوه بر این هدستی که با گوشی عرضه می‌شود هم تقریبا با هیچ گجت دیگری سازگار نیست. اگر هم هدست همراه گوشی خراب یا گم شود به راحتی نمی‌توانید یک هدست جایگزین برای آن بیابید.

حذف جک هدفون

با این اوصاف حذف کردن جک هدفون واقعا چه توجیهی دارد؟ به نظر می‌رسد حذف کردن این پورت بیشتر حرکتی رو به آینده باشد. در آینده‌ای که پورت USB-C به شکل فراگیر در تمام گجت‌ها به کار رود، طبیعتا هدفون‌های USB-C هم کاربرد بیشتری خواهند داشت. البته اپل با اصراری که در استفاده از پورت اختصاصی خودش روی آیفون دارد به این آینده دل نبسته است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد در آینده همه چیز به سمت بی‌سیم شدن پیش برود. اپل با معرفی هدست‌های AirPods در واقع نگرشش در مورد جایگزین ایدئال جک هدفون را نشان داد. البته در حال حاضر اتصال صدای بی‌سیم بلوتوث هم وضعیتی کنایه‌آمیز دارد؛ چرا که جدیدترین و بهترین تکنولوژی بلوتوث روی گوشی‌های هوشمندی به کار رفته که هنوز جک هدفون هم دارند.

علاوه بر آنچه گفته شد، پورت‌های دیجیتالی مانند USB-C و لایتنینگ، در مقابل جک هدفون که یک پورت آنالوگ است، امکانات و قابلیت‌های بیشتری را هم فراهم می‌کنند. برای مثال امکان استفاده از هدفون‌های بسیار حرفه‌ای با DAC داخلی روی پورت‌های دیجیتال وجود دارد که کنترل بسیار بیشتری را روی شکل‌دهی صدا برای کاربر فراهم می‌کند.

با تمام این اوصاف شاید هنوز بسیاری از کاربران عادی ترجیح بدهند جک هدفون روی گوشی موبایل وجود داشته باشید. نظر شما چیست؟ اگر پیش از این گوشی‌هایی مثل آیفون ۷ استفاده کرده‌اند، چه تجربه‌ای از حذف شدن جک هدفون دارید؟ اگر هنوز گوشی موبایل شما از جک هدفون استفاده می‌کند، فکر می‌کنید حذف شدن آن چه تاثیری در زندگی روزمره شما خواهد داشت؟ به نظر شما آیا حذف شدن جک هدفون فراگیر می‌شود یا ممکن است اپل، موتورلا و HTC هم دوباره استفاده از آن را شروع کنند؟ در مجموع، با حذف جک هدفون موافقید یا نه؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۳ دیدگاه
  1. Avatar مجتبی

    مخالف حذف شدنشم

  2. Avatar Ali

    واقعا حذف جک هدفون و جایگزین شدن هندزفری و هدفون های تایپ سی خیلی درسر داره.
    راستی یه سوال
    هندزفری تایپ سی رو به گوشی هایی که جک ۳.۵ هم دارند میشه زد؟
    یعنی گوشی هایی که جک ۳.۵ دارند از هندزفری تایپ سی هم پشتیبانی میکنند؟

  3. Avatar ناشناس

    بنظرم کار خیلی بدیه که درگاه هدفون رو حذف کنند چون ممکنه جای شارژر گوشی خراب بشه و ما هم جای شارژر گوشی رو از دست دادیم هم درگاه هندزفری را ولی دلیل دیگشم اینه که خب شاید یکی کار خیلی ضروری با هندزفری داشت ولی گوشیش به شارژر هم احتیاج داشته باشه خب اونموقع نمیشه کاریش کرد امیدوارم حداقل سامسونگ این کار رو نکنه

  4. Avatar عبدالله

    به نظر من، حذف جک ۳.۵ میلی متری هیچ توجیهی نداره. اگه این جک مانعی برای باریکتر شدن گوشی باشه میتونن محل جک رو از لبه های گوشی به پشت گوشی منتقل کنن مثل لنز دوربین که در پشت قرار داره. از معایب خیلی بزرگ حذف جک اینه که نمیشه شارژ گوشی و استفاده از هندزفری رو همزمان انجام داد. یا باید هندزفری بی سیم بخریم که هیچگاه کیفیتش به هندزفری سیمی نخواهد رسید. هم هزینه خیلی بیشتر هم استفاده از کیفیت پایینتر صدا. یا استفاده از مبدل ها که باز هزینه بیشتر و هم زحمت نگهداری و حمل این مبدل

  5. Avatar راستین شفیعی

    به هیچ عنوان نباید حذف می شد چون که با این کار نه گوشی ها نازک تر شدندو نه بهتر

  6. Avatar وحید

    نه اصلا عیب بزرگیه

  7. Avatar امیر

    اصلا موافق نیستم
    هدفن و گجت های بی سیم نباید به زور به کاربر تحمیل بشه، هر کسی دوست داشت میتونه خودش تهیه کنه، ولی حذف کردن توهین به خواست مصرف کننده س.

  8. Avatar امین

    قبل از هر چیز بگم که بنده با یکسان‌سازی پورت‌ّها و استفاده از فناوری‌های بی‌سیم به شدت موافقم اما اما اما…
    هر تغییری نه تنها نیاز به دلیل دارد بلکه شرایط آن تغییر نیز باید مهیا باشد.
    در اینکه هیچ فناوری و همچنین هیچ پورتی تا آخرالزمان باقی نمی‌مانند و جایگزین خواهند شد هیچ شکی نیست.
    اما حذف پورت جک ۳.۵ میلی‌متری در حال حاضر نه تنها دلیل قانع کننده‌ای ندارد بلکه شرایط حذف آن نیز هنوز مهیا نیست.
    از نظر دلایل:
    ۱-کاهش ضخامت گوشی ربطی به پورت ۳.۵ میلی‌متری ندارد زیرا همان طور که از اسم آن مشخص است شضخامت آن تنها ۳.۵ میلی‌متر است و ضخامت هیچ گوشی حتی نزدیک این عدد هم نشده.
    ۲- از نظر زیبایی گوشی‌های بسیاری وجود دارند که بسیار زیباتر از گوشی‌های آیفون هستند و وجود این پورت صدمه‌ای به زیبایی نمی‌زند همچنین زیبایی امری نسبی و سلیقه‌ای است.
    ۳- از نظر ویژگی ضدآب بودن، بیشترین صدمه از طریق اسپیکرها و میکروفون‌ّها به گوشی وارد می‌شود همچنین ویژگی ضدآب بودن در حال حاضر در گوشی‌ّهای معدودی وجود دارد و هنوز انقدر فراگیر نشده.
    ۴- وقتی از کیفیت خروجی صدا صحبت می‌شود باید از عدد و رقم استفاده کرد، صرف اینکه فکر کنیم کیفیت صدا در هدفون‌های بی‌سیم و یا با پورت ‌‌‌usb type C بیشتر است کاملا اشتباه است زیرا همان طور که می‌دانید کیفیت خروجی هر وسیله‌ای از جمله خروجی صدا به عوامل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بسیاری وابسته است.
    از نظر شرایط:
    ۱- در حال حاضر بستر مناسب برای استفاده از فناوری بی‌سیم به علت ضعف باتری‌ّهای امروزی و ظرفیت کم آنها فراهم نیست. مطمئنا کسی دوست نداره وسیله‌ای اضافه برای شارژ کردن و نگرانی برای تمام شدن شارژ آن اضافه بشه.
    ۲-در زمان فعلی که بیشتر هدفون‌ّها با پورت ۳.۵ میلی‌متری ارائه می‌شوند حذف این پورت فقط و فقط به مصرف کنندگان هزینه‌های اضافی تحمیل می‌کند.

    و در انتها این نکته را باید مد نظر داشت که با حذف هر فناوری نه تنها باید جایگزین مناسب آن بلکه جایگزین بهتر و مناسب‌تر باید ارائه شود که در مورد پورت ۳.۵ میلی‌متری این اتفاق تاکنون نیافتاده است.
    برای بهبود تجربه‌ی استفاده از موبایل‌های هوشمند راه‌های بسیاری برای تولید کننده‌ها وجود دارد و همان‌طور که به نظر می‌رسد این تغییر در حال حاضر دلیل قابل قبولی ندارد.

    1. Avatar علی

      عالی ، کاملا منطقی و متقاعد کننده

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه