شما بگویید؛ اندروید یا تایزن؟ سامسونگ با کدام موفق‌تر خواهد بود؟

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
اندروید یا تایزن - سامسونگ

در حالی که اندروید و iOS با قدرت تمام بر دنیای گوشی‌های هوشمند حکم‌فرمایی می‌کنند، بسیاری از سیستم‌عامل‌های موبایل دیگر نظیر فایرفاکس یا حتی ویندوزفون موفق نشدند در این عرصه دوام بیاورند. ولی گویا سامسونگ برای سیستم‌عامل موبایل خودش یعنی تایزن آینده‌ی بهتری را در سر دارد. این هفته قصد داریم در مطلب «شما بگویید» نگاهی به تحولات جدید رخ داده در این زمینه بیندازیم. به نظر شما سامسونگ با کدام سیستم‌عامل در زمینه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند موفق‌تر خواهد بود: اندروید یا تایزن؟

هفته گذشته در اخبار آمده بود که سامسونگ ۹ میلیون دلار به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار کمک مالی خواهد کرد تا برای سیستم‌عامل موبایل تایزن اپلیکیشن تولید کنند. این موضوع ممکن است به این معنی باشد که سامسونگ قصد دارد بار دیگر استفاده از تایزن در گوشی‌های هوشمند را بیازماید. سیستم‌عامل تایزن اولین بار در سال ۲۰۱۲ به عنوان یک سیستم‌عامل موبایل معرفی شد، ولی در آن زمان موفقیت بزرگی در بازار به دست نیاورد. پس از آن سامسونگ به استفاده از تایزن روی تلویزیون‌های هوشمند و گجت‌های پوشیدنی مانند ساعت هوشمند Gear S2 ادامه داد. پس از چند سال که خبری از فعالیت در زمینه‌ی توسعه‌ی تایزن به گوشی نمی‌رسید، سامسونگ در ماه آوریل سال ۲۰۱۶، نسخه‌ی جدید تایزن را معرفی کرد. نسخه‌ی سوم تایزن یک به‌روزرسانی بزرگ محسوب می‌شود که می‌تواند این سیستم‌عامل را با جدیدترین گوشی‌های هوشمند سازگار کند. نسخه‌ی جدید تایزن از آخرین پردازنده‌های ۶۴ بیتی و رزولوشن ۴K پشتیبانی می‌کند و هماهنگی آن با رابط‌های برنامه‌نویسی (API) ولکان (Vulkan)، آن را برای ساخت بازی‌ها هم به پلتفرمی مناسب تبدیل خواهد کرد.

اندروید یا تایزن - سامسونگ

ولی آیا تمام این‌ها برای این که سامسونگ استفاده از اندروید در گوشی‌های هوشمند را کنار بگذارد و به سراغ سیستم‌عامل اختصاصی خودش برود کافی است؟ از یک سو با توجه به رقابت همیشگی سامسونگ  با اپل در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند به نظر می‌رسد این کار سرانجام باید انجام شود. سامسونگ به جز سیستم‌عامل تقریبا تمام بخش‌های گوشی‌هایش را خودش تولید می‌کند. ولی از سوی دیگر فاصله‌ی بین سامسونگ و اپل در این زمینه تنها با یک سیستم‌عامل خوب جبران نمی‌شود. سامسونگ برای این که سیستم‌عاملش در عمل موفق باشد باید یک اکوسیستم کامل را با تمام اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های آن تولید کند. کاری که حتی غول بزرگی مانند مایکروسافت هم نتوانست از پس آن به خوبی بر بیاید. با تمام این اوصاف آیا شما فکر می‌کنید سامسونگ چنین ریسکی را خواهد کرد؟ آیا سامسونگ استفاده از اندروید را کنار گذاشته و در آینده گوشی‌هایش را با تایزن تولید خواهد کرد؟ آیا اساسا بهتر نیست سامسونگ به ترکیب تیم بنده دست نزند و همچنان از اندروید استفاده کند؟ در نهایت شما فکر می‌کنید آینده‌ی سامسونگ با کدام سیستم‌عامل درخشان‌تر خواهد بود: اندروید یا تایزن؟

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰۳ دیدگاه
  1. مهدی کریمی

    شرکت مایکروسافت با آن همه محبوبیت ویندوز رایانه ای در رقابت با اپل و گوگل در زمینه سیستم عامل موبایلی شکست خورد. همین اعتماد به نفس بیش از حدسامسونگ فاجعه نوت ۷ را به بار آورد. سامسونگ خیلی دیر به فکر سیستم عامل اختصاصی افتاده. حتی نوکیا هم که مدتی در انحصار مایکروسافت بود در سال ۲۰۱۷ با آندروید به بازار اسمارت فون برخواهد گشت. در ضمن رقبا هم بیکار نمی شینن مثلاً گوگل در حال کار روی سیستم عامل اندرومدا هست که هم روی موبایل و تبلت و هم روی رایانه قابل اجراست.
    به نظر من که استفاده از سیستم عامل تایزن بجای اندروید اشتباهه.

  2. امین

    سلام به نظرم سامسونگ یه سیستم عامل برای خودش داشته باشه و سختافزار و نرم افزار با هم هماهنگ باشن مثل اپل میتونه خوب باشه الان اندروید دیگه تکراری شده یه هواوی ۲۰۰ تومن ندروید داره و اس ۷ ۲ میلیونی اندروید داره دیگه تکراری شده به نظرم سیستم عامل جدید بهتر باشه

  3. امیر

    سلام.
    اندروید
    مگر اینکه سامسونگ اکثر نرم افزار های کاربردی و بازی های کاربردی و… رو برای تایزن عرضه کنه و بعدا اون رو روی گوشی هاش نصب کنه تا از هر لحاظ کامل باشن.
    وقتی نرم افزاری برای گوشی نباشه چرا کسی باید بخرتش؟

  4. رضا چراغی

    به نظر من اگه سامسونگ بخاد یک ان آندرویدو بزاره کنار و بره سمت تایزن خب صد در صد اشتباهه 🙁
    ولی از طرفی هم اگه از خودش یک سیستم عامل داشته باشه مثل اپل خیله خوبه و عالیه ❤️
    گوشی های سامسونگ بسیار بسیار قوی هستن و بنظر من هردو سیستم عاملو داشته باشه تو گوشیهای پرچمدارش عالی میشه و کاربر بتونه بین اندروید و تایزن سویچ کنه . ❤️ 🙂
    اگه به این شکل عمل کنه خیلی عالی میشه هم کاربر با تایزن بیشتر آشنا میشه هم اندرویدو کنار گذاشته نمیشه . 🙂 ❤️
    ولی اگه قصد داشته باشه در آینده فقط از تایزن استفاده کنه و کاربراشو از دست نده باید طوری برنامه ریزی کنه که برنامه و بازی های تایزن خیلی خیلی زیاد باشه و برنامه و بازی اندروید هم اجرا بشه و ظاهر بسیار زیبا و رابط کاربری سبک و روان داشته باشه تا همه جذب بشن وگرنه حتما شکست میخوره و موفق نمیشه. 🙁

  5. دانیال

    اینکه سامسونگ سیستم عامل خودش رو داشته باشه خوبه ولی الان محبوب ترین سیستم عامل اندرویده تا تایزن بخواد جا بیفته کلی طول میکشه حالا شاید هم بتونه زود موفق بشه،من تا حالا با تایزن کار نکردم

  6. رایا

    پیش بینی موفقیت یا شکست سامسونگ در راه بنیان گذاشتن امپراطوری خودش در زمینه موبایل کار ساده ای نیست.
    ولی اگر واقع بین باشیم سامسونگ به هیچ عنوان در قد و قواره ای نیست که با غولهای این صنعت یعنی اپل و گوگل قیاس بشه. دلیل این نظر هم واضح است و به ماهیت این شرکتها بر میگرده. گوگل شرکتی است که بعد از سابقه ۱۸ ساله هنوز به عنوان یک تولید کننده سخت افزار شناخته نمی شود و اساس کسب و کار خود را بر پایه نرم افزار و خدمات آنلاین قرار داده و لذا به لحاظ شناخت سلایق آنلاین کاربران به بانکهای اطلاعاتی دسترسی داره که شرکتهای دیگه از اون محروم هستند. سرویسهای موفقی مثل مترجم گوگل و حالا دستیار گوگل قدرت خودشون رو از تحلیل همین بانک اطلاعاتی بدست آوردند.
    در کنار گوگل شرکت اپل وجود داره که از ابتدا به صورت موازی سخت افزار و نرم افزار ارائه کرده و به ارائه محصولات با کیفیت در هر دو حوزه مشهوره هر چند در مقام مقایسه حتی شرکت اپل هم در دنیای آنلاین در مقابل گوگل حرفی برای گفتن نداره.
    در مقابل این دو غول امروزی دنیای موبایل شرکت سامسونگ وجود داره که یک هولدینگه که در هر زمینه ای کسب و کاری داره ولی به طور کلی به عنوان یک تولید کننده سخت افزار شناخته شده و این در خصوص سامسونگ موبایل هم که بخش موبایل سامسونگ رو در اختیار داره صدق میکنه.
    من به شخصه خیلی برام سخته تصور اینکه سامسونگ با موفقیت به دنیای نرم افزار وارد بشه و بتونه جلوی گوگل یا اپل قد علم کنه و در نهایت اکو سیستم کاملی برای خودش دست و پا کنه. هر چند چیزی در اختیار سامسونگ هست که اگر از اون به درستی استفاده کنه شاید بتونه در نهایت موفق بشه و اون اهرم قدرت چیزی نیست مگر رنج وسیعی از لوازم مصرفی از لوازم مالتی مدیا تا لوازم خانگی مختلف که در حال حاضر توسط کمپانی سامسونگ تولید میشه. سامسونگ با استفاده درست از این فرصت میتونه همزمان رنج زیادی از محصولات مصرفی رو در قالب یک اکوسیستم یکپارچه پوشش بده و از ابتدا رنج سخت افزاری بزرگتری نسبت به اپل و گوگل داشته باشه.
    هر چند پوشش ضعف یک اکوسیستم جدید به لحاظ غنای سبد اپلیکیشن‌ها بسیار مشکل و خارج از دست یک شرکت خاص خواهد بود.
    در نهایت بعید میدونم سامسونگ بتونه به این راحتی اندروئید رو کنار بگذاره.

  7. IMAN

    اینکه بادا شکست خورد دلیل داره
    اول اینکه سامسونگ اون زمان وضع اقتصادیش مثل الان خوب نبود؛ دوما wave 3 فروش خوبی نداشت
    الان وضع فرق میکنه
    حمایت از برنامه نویسان،استفاده تایزن در ساعت و تلوزیون، همکاری ماکروسافت و سرمایه و طرفداران نسبتا زیاد
    با این چیزا میشه تخمین زد تایزن به زودی دوران خوبی سپری میکنه

  8. رضا

    ****
    *بهتر است برای ۲ سال محصولاتش؛ دو تا سیستم عامله باشد. مثلا s9 در زمان بوت به انتخاب (اندروید یا تایزن) اجرا گردد.
    *بهتر است دست از تحریم بکشد، در سیستم عامل BADA پس از مدتی استفاده از اپ استور ، آی پی ایران بسته شد.
    *بهتر است سرعت اجرا بالاتر رود.
    * از قابلیت شخصی سازی بهتری برخوردار باشد.
    *بهتر است بهتر از اندروید باشد!!!، بادا مانند جاوا بود. هوشمندی اندروید و امکانات آن بسیار فرا تر از بادا یا جاوا است. مثلا در بادا (محدودیت) دریافت اس ام اس در حافظه داخلی دارید !!! اون هم ۵۰۰ الی ۶۰۰ پیامک فارسی… تا این حد … در آندروید همه پیامها در حافظه داخلی ذخیره میشود(بدون محدودیت) . مثلا حافظه داخلی ۸ گیگ باشد حدودا ۵۰۰۰۰ پیامک را میتواند ذخیره کند. همه چیز بینهایت.
    *کنترول برنامه ها و دسترسی ها و … همانند آندروید نباشد که هیچ بالاتر باشد. (اگر برابر باشد چه لزوم به خرید سامسونگ و امکانات نرم افزاری محدود هست).
    *تا الان کلی بازی برای اندروید نوشته شده که تغییر وضعیت یعنی خداحافظی با کلی بازی جذاب ایرانی و خارجی.
    *تغییر قیمت در کالاهای لوکس s8 …
    * در امنیت نرم افزاری حرفی برای گفتن نگذارد، نیاز به آنتی ویروس نباشد…
    *در امنیت حریم شخصی بالاتر از سیستم عامل بلک بری باشد.
    *هرگز هنگ نکند.
    *و به هوشمندی نرم افزارها پاک شوند. مثل ویندوز و اندروید پوشه و فایلی باقی نگذارد. یعنی اگر بد افزاری هم نوشته شد به راحتی پاک شود.
    و …

    **********************************

  9. امیرحسین سادات رضوی

    جایگزینی یه سیستم عامل به جای اندروید که درست یا غلط، مثل قارچ داره رشد میکنه، خیلی کار سختیه و شخصا خیلی بعید میدونم بتونه تایزن رو کامل جایگزین اندروید کنه. خصوصا اینکه یه تجربه ناموفق توی سیستم عامل انحصاری خودش داره (Bada OS) و لذا از تایزن در محصولات خانگی هوشمندش بیشتر استفاده میکنه، مثل تلویزیون.
    شاید هم داره با یه روند بسیار کند و البته محافظه کارانه، به سمت تایزن حرکت میکنه و هرجا احساس کنه ناموفقه، روی اندروید رو زمین نمیدازه!

  10. آلبر

    به عنوان یکی از طرفداران پرو پا قرص ولی نه متعصب محصولات اپل معتقدم نه تنها سامسونگ باید خیلی جدی و برای درازمدت برروی (او اس) اختصاصی خودش کار کند بلکه شرکت هایی نظیر مایکروسافت هم باید جدی تر به این مقوله مهم و استراتژیک بپردازند و قطب های جدی تری در این زمینه ایجاد کنند. مطمئنا در چنین فضای رقابتیی شاهد پیشرفت های خیلی بهتر و بیشتری خواهیم بود.
    البته فراموش نکنیم که کار هر بز نیست خرمن کوفتن…

  11. Next is Now

    آهسته و پیوسته؛ اما قطعا سامسونگ در آینده این کار بسیار درست رو انجام خواهد داد و در سیستم عامل هم مثل سایر قسمت های محصولاتش به استقلال کامل میرسه ؛ اولین برند اسمارتفون دنیا و دومین شرکت پر ارزش دنیا بلاشک از پس چنین کاری برخواهد آمد!
    بنویسید؛ ۵ سال آینده تایزن محبوب ترین سیستم عامل دنیا خواهد بود

  12. احمد

    تایزن. سیستم عامل فوق العاده روون و مچ با سخت افزاره. من موفق شدم چند ساعتی با z2 کار کنم(البته خارج کشور) . از نظر روونی هیچی از ios و win phone کم نداره. ظاهرش خیلی شبیه اندروید و رابط کاربری touch wiz ه . بدون هیچ مکسی تمامیه دستوراتو انجام میده.
    اگه سامی بتونه خیلی خوب پشتیبانیش کنه و مثه سیستم عامل بادا .رهاش نکنه .عالی میشه. هنوز گوشی wave 3 رو دارم. طراحی فوق العاده ای داره. حیف که دیگه از سیستم عاملش پشتیبانی نمیشه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه