شما بگویید؛ اندروید یا تایزن؟ سامسونگ با کدام موفق‌تر خواهد بود؟

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
اندروید یا تایزن - سامسونگ

در حالی که اندروید و iOS با قدرت تمام بر دنیای گوشی‌های هوشمند حکم‌فرمایی می‌کنند، بسیاری از سیستم‌عامل‌های موبایل دیگر نظیر فایرفاکس یا حتی ویندوزفون موفق نشدند در این عرصه دوام بیاورند. ولی گویا سامسونگ برای سیستم‌عامل موبایل خودش یعنی تایزن آینده‌ی بهتری را در سر دارد. این هفته قصد داریم در مطلب «شما بگویید» نگاهی به تحولات جدید رخ داده در این زمینه بیندازیم. به نظر شما سامسونگ با کدام سیستم‌عامل در زمینه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند موفق‌تر خواهد بود: اندروید یا تایزن؟

هفته گذشته در اخبار آمده بود که سامسونگ ۹ میلیون دلار به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار کمک مالی خواهد کرد تا برای سیستم‌عامل موبایل تایزن اپلیکیشن تولید کنند. این موضوع ممکن است به این معنی باشد که سامسونگ قصد دارد بار دیگر استفاده از تایزن در گوشی‌های هوشمند را بیازماید. سیستم‌عامل تایزن اولین بار در سال ۲۰۱۲ به عنوان یک سیستم‌عامل موبایل معرفی شد، ولی در آن زمان موفقیت بزرگی در بازار به دست نیاورد. پس از آن سامسونگ به استفاده از تایزن روی تلویزیون‌های هوشمند و گجت‌های پوشیدنی مانند ساعت هوشمند Gear S2 ادامه داد. پس از چند سال که خبری از فعالیت در زمینه‌ی توسعه‌ی تایزن به گوشی نمی‌رسید، سامسونگ در ماه آوریل سال ۲۰۱۶، نسخه‌ی جدید تایزن را معرفی کرد. نسخه‌ی سوم تایزن یک به‌روزرسانی بزرگ محسوب می‌شود که می‌تواند این سیستم‌عامل را با جدیدترین گوشی‌های هوشمند سازگار کند. نسخه‌ی جدید تایزن از آخرین پردازنده‌های ۶۴ بیتی و رزولوشن ۴K پشتیبانی می‌کند و هماهنگی آن با رابط‌های برنامه‌نویسی (API) ولکان (Vulkan)، آن را برای ساخت بازی‌ها هم به پلتفرمی مناسب تبدیل خواهد کرد.

اندروید یا تایزن - سامسونگ

ولی آیا تمام این‌ها برای این که سامسونگ استفاده از اندروید در گوشی‌های هوشمند را کنار بگذارد و به سراغ سیستم‌عامل اختصاصی خودش برود کافی است؟ از یک سو با توجه به رقابت همیشگی سامسونگ  با اپل در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند به نظر می‌رسد این کار سرانجام باید انجام شود. سامسونگ به جز سیستم‌عامل تقریبا تمام بخش‌های گوشی‌هایش را خودش تولید می‌کند. ولی از سوی دیگر فاصله‌ی بین سامسونگ و اپل در این زمینه تنها با یک سیستم‌عامل خوب جبران نمی‌شود. سامسونگ برای این که سیستم‌عاملش در عمل موفق باشد باید یک اکوسیستم کامل را با تمام اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های آن تولید کند. کاری که حتی غول بزرگی مانند مایکروسافت هم نتوانست از پس آن به خوبی بر بیاید. با تمام این اوصاف آیا شما فکر می‌کنید سامسونگ چنین ریسکی را خواهد کرد؟ آیا سامسونگ استفاده از اندروید را کنار گذاشته و در آینده گوشی‌هایش را با تایزن تولید خواهد کرد؟ آیا اساسا بهتر نیست سامسونگ به ترکیب تیم بنده دست نزند و همچنان از اندروید استفاده کند؟ در نهایت شما فکر می‌کنید آینده‌ی سامسونگ با کدام سیستم‌عامل درخشان‌تر خواهد بود: اندروید یا تایزن؟

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰۳ دیدگاه
  1. Mahabadi

    خیلی مهمه که یه کاری رو کی شروع کنی..
    سامسونگ تایزن رو برای ساعتهاش به موقع شروع کرد و به نظرم موفق تر از اندروید ویره

    ولی تو حوزه ی گوشی های هوشمند دیر شده
    درسته که بزرگترین تولید کننده ی گوشی های اندروید سامسونگه ولی بیشتر این خریدارا به خاطر اندرویده که سامسونگ خریدن
    به عبارتی بین اندرویدی ها سامسونگ رو انتخاب کردن و الا خیییییلیهاشون میرفتن سراغ یه برند اندرویدی دیگه!
    دیگه دیره…
    حتی گوگل هم که خواست رقابت با ios رو شروع کنه بدون Open Handset Alliance نمیتونست موفق بشه.
    این حمایت گسترده ی اعضای این اتحادیه بود که از اینتل و کوالکام گرفته تا سونی و سامسونگ و ورایزون و بقیه از اندروید حمایت کردن تا شد اندروید
    و به لطف خیلی از محدودیت های ios که سعی شد در اندروید نباشه شاهد رشد اندروید بودیم.
    محدودیت هایی که نمونه ش الان دیگه در اندروید نیست تا سیستم عاملی بخواد با اومدنش چیز جدیدی رو کنه!
    اگه تایزن الان بیاد شاید فقط بتونه روی گوشی های پایین رده نظر افرادی رو جلب کنه که نیازهاشون در حد تماس و قطب نما و چراغ قوه س!! نه کاربرایی که گوشیشون رو به خاطر قابلیت های نرم افزاریش میخوان!!

    شاید تنها چیزی که من اون رو اشتباه بزرگ اندروید میدونم اگر در تایزن برطرف بشه نظر بعضیا رو جلب کنه:
    دلیل لگ های موجود در اندروید در معماری غلط اونه. جایی که اولویت اجرای تردها(به زبون ساده تر برنامه ی) مربوط به رابط کاربری، با سایر برنامه ها یک اندازه س!
    چیزی که درios بهش توجه شده و باعث میشه به محض اینکه با رابط کاربریکار کنید همه ی منابع تا جای ممکن در اختیار رابط کاربری قرار میگیره.
    اینه که شما هیچ گونه لگ و مکسی در ios نمیبینید لی در اندروید وقتی برنامه های زیادیمشغول کار در پس زمینه باشن اجرای رابط کاربری با کندی صورت میگیره..

    از دید یه برنامه نویس که اتفاقا از ۲ سال قبل کار روی تایزن رو هم شروع کردم میتونم بگم تولید اپ برای تایزن راحته
    اپ ها هم به صورت نیتیو و هم به صورت وب اپلیکیشن تحتcss و html قابل تولیدن.
    برعکس اندروید محیط توسعه ک دردسر تره
    همینطور اینکه سامسنگ هر ماه جوایز زیادی رو به اپ های برتر اختصاص داده.
    ولی بزرگترین مشکل اینه که نه تنها تو ایران بلکه تو خیلی از جاهای دنیا دیوایس برای تست (به جز ساعت سامونگ) به احتی نه در دسترس عمومه و نه در اختیار توسعه دهنده های علاقمند قرار میگیره!
    برای دولوپری مثل من هیچ چیزی لذت بخش تر از اجرای اپم روی دستگا واقعی نیست..

    در پایان به نظرم شاید بهتر باشه سامسونگ سراغ یکپارچه کردن این سیستم عامل برای استفاده در دیوایس های مربوط به خانه های هوشمند و اینترنت اشیاء بره که گستردگی استفاده از تایزن رو در جایی که اندروید حضور ضعیفتری داره پرکنه و با اون پشتوانه مسیر درست رو طی کنه. نه اینکه بخوادبا نیت استقلال از گوگل در هر مسیری دست و پا بزنه.
    در هر صورت
    شاید بهتر

  2. ahmad az

    سامسونگ با این کار مرگ خودش رو رقم میزنه
    وقتی پر طرفدار ترین سیستم عامل اندروید باشه چرا از سیستم عامل دیگه استفاده کنه سامسونگی که الان یکی لز پرفروش ترین گوشی های اندرویده سامسونگ با این همه فاجعه که درست کرده باید فقط فکر گوشی های پرچمدار اینده اش باشه ن سیستم عامل دیگه

  3. احسان

    دلیل اصلی رفتن سامسونگ به سمت تایزن، اومدن گوشی اندرویدی پیکسل است. چون همه می دونن که بدون شک گوگل تو سری پیکسل عالی عمل کرده و پروژه های بعدیش هم یک رقیب جدی برای سامسونگ است.پس سامسونگ از همین الان داره تلاشش رو میکنه که مثل اپل یک سیستم عامل مستقل داشته باشه، که به نظر من بهترین کار رو می کنه.چون واقعا رقیب های اندرویدی سامسونگ مثل هواووی و گوگل کم کم دارند بازار رو مال خودشون میکنن.به نظر من اگه سامسونگ به سمت سیستم عامل تایزن بره شاهد یک رقابت جالب بین شرکت های بزرگ دنیا هستیم.

    1. سام

      احسنت من هم پایین به این مورد زیرکانه اشاره کردم سامسونگ بیش از هر کسی میدونه که اندروید براش محدودیت داره و اندروید گوشی های پیکسل با اندروید گوشی های خودش ۱۰۰% فرق داره و یکسان نیست برای همین رو به سرمایه گذاری حرفه ای تری نسبت به تعویض اندروید کرده و با توجه به درسها و شکستهای پیشینش عزمش را بزم کرده تا بتونه بطور کامل اندروید دردسر ساز رو کنار بگذاره و بتونه رقیب خوبی برای iOS بشه.
      برای همین هست که سرمایه گذاری بزرگی را برنامه ریزی کرده.

  4. iman

    به نظر من اگه بتونه سامسونگ سازندگان اپلیکیشن ها رو متقاعد کنه که برای تایزن هم اپ بسازن و تعداد اپ هاش تقریبا با اندروید برابر بشه من مطمئن هستم که قطعا تایزن از اندروید خیلی بهتر ه ! به نظرم این غول تکنولوژی باید مثله اپل خودش سیستم عامل داشته باشه چون اندروید واقعا سنگینه و از بعضی لحاظ واقعا خوب نیست

    1. han

      موافقم از اندروید جلو بزنه و ان را حذف کنه و بتونه با iOS رقابت جدی و کلی داشته باشه تایزن میتونه رقیب جدی ای باشه

  5. ارمین

    این هم مثل نوت سونه

  6. علیرضا

    سامسونگ دارد به باتلاقی قدم میگذاره که نوکیا با سیمبین در آن غرق شد , مطمئنا” هیچوقت برنامه نویسان اقبالی که به اندرویید یا ios نشان دادند را به تایزن نشان نخواهد داد

  7. علی

    گوشی های امروزی باید نوآوری اپل دانست اما نوآوری اپل یک مشکل داشت و آن انحصاری بودنش است و اندر وید با دادن آزادی کامل به همه تولید کننده های گوشی سریعا پیشرفت کرد اما فایرفاکس یا ویندوز که نو آوری جدیدی برای ما نداشتن متروک و بدون استفاده ماندند اما اند روید با داشتن هسته پایدار لینوکس دو مشکل اساسی دارد یکی این که تولید کننده های گوشی پس از تغییر. ورژن جدید را برای گوشی های خود منتشر نمی کنند و دیگری نقطه ضعف لینوکس در توسعه نرم افزار است که اند روید مجبور به استفاده از جاوا می کند توزیع ابونتو این مشکل با استفاده از زبان برنامه نویسی۵ html رفع کرده ولی هنوز از گسترش آن خبری نیست حالا باید دید تایز ن چه نوآوری یا رفع مشکل می تونه انجام بده.

  8. مسلم

    تایزن هم مثل بادا شکست می خوره
    اندروید ۷ شرکت گوگل خیلی عالیه و رفته رفته عالیتر هم میشه
    کلا هر چیزی که اوپن سورس باشه عالیه

    1. han

      مثلا اپن سورسهای نوکیا چی بود که شکست خوردند؟ Maemo و…
      اندروید سیستم ضعیف و محدودی هست و سامسونگ میتونه با کنار گذاشتنش پیشرفت کنه

  9. احمد

    من در مورد ویژگی های تایزین نمی دونم و اینکه چه مزایایی بهتری نسبت به اندورید دارد.
    اگر قرار که مثل ویندوز فون فقط یک سیستم عامل جدید ، بدون هیچ نوآوری یا ویژگی منحصر به فرد باشد . خوب کسی دیوانه است که خودش از اکوسیستم بزرگ اندروید و ios دور کند و تایزین امتحان کند. اما سابقه‌ی سامسونگ نشون داد بسیاری از کارهای آن بدون هدف صورت گرفته و فقط به خاطر اینکه پول دارد گفته بگذار یک امتحانی بکنم شاید جواب داد، من که پول دارم.
    از طرفی وقتی اکوسیستمی محدودت تر می‌شود . معمولا امنیت ان بالا می رد. چون هکر های کمتر نسبت به آن تمایل پیدا می کنند.
    البته چند ویژگی تایزین که من می دونم شامل موارد زیر:
    با سیستم عامل اندروید و ‌ios بتهرین سازگاری دارد-روی تلویزیون های سامسونگ هست ( البته من نمی دونم این چه قابلیت های به گوشی می دهد در ارتباط به تلویزیونش )
    اما در کلام اخر فکر نمی کنم سامسونگ توی این زمینه موفق بشد. چون فقط سعی دارد با یک کوپی کاری بدون هیچ ویژگی یا خلاقیتی یک سیستم عامل را تولید کند.

  10. حامد

    به نظر من تنها چیزی که باعث میشه مردم به سمت اپل برند همینه که نرم افزار و سخت افزار هر دو توسط یک شرکت تولید میشن. و الا به نظر من سامسونگ خیلی از اپل از لحاظ امکاناتی جلوتره و میتونه آینده بهتری رو نسبت به اپل داشته باشه ، سیستم عامل تایزن یعنی ۱۰۰ درصد مالکیت سخت افزاری و نرم افزاری برای سامسونگ ، و به نظر من اگر بتونه یه سیستم عامل خوب رو عرضه کنه که هم از لحاظ ظاهری و هم نرم افزاری از ios بهتر و امن تر باشه تمام افراد از اپل به سامسونگ میرن.

  11. حسن ر.

    زمانی که گوگل اولین اندروید را به‌طور رسمی معرفی کرد صرفا یک سال از معرفی iOS گذشته بود و حتی از شروع کار اپ استور چند ماه نمی‌گذشت. اما تایزن راه بسیار سختی را پیش رو دارد زیرا که iOS و اندروید کاملا ریشه دوانیده‌اند و هر کدام میلیونها اپ دارند. لذا، احتمالا سامسونگ به معرفی مدل‌های محدودی گوشی با سیستم عامل تایزن بسنده خواهد کرد و سود اصلی خود را در اندروید خواهد یافت.

  12. قاسم

    تا امروز شرقی ها فقط سخت افزار تولید کردن و غربی ها روی نرم افزار تمرکز داشتند
    اگر سامسونگ بتونه دنیای خودش و ایجاد کنه این علاوه بر رقابت با اندروید در واقع رقابت شرق با دنیای غرب سر مساله نرم افزار است
    از نظر اسم اندروید اسم جذاب تری است نسبت به تایزن
    از نظر کارآیی تایزن هنوز انقدر شناخته شده نیست که بشه نظر داد راجبش
    اما بنظر من اندرویدی که تونست سیستم عامل اپل و زمین بزنه به این سادگی فرصت نفس کشیدن به کسی نمیده
    از طرفی پشت اندروید شرکتی ایستاده که یک بار تجربه بریدن نفس موتورهای جستو رقیب مثل یاهو رو تو پرونده داره
    رقابت با گوگل مثل اینه که کل اینترنت رو خاموش کنی و یک سیستم جایگزین بجای اینترنت به دنیا معرفی کنی
    شاید کره جنوبی پتانسیل بالایی در اینترنت داشته باشه اما قطعا توانایی سرویس دهی در حد گوگل رو هیچ کدوم از شرکت های شرقی ندارند و نخواهند داشت
    این نظر شخصی منه و تاریخ هم همین و گفته تا امروز
    سامسونگ قدرت رقابت با گوگل رو نداره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه