شما بگویید؛ پس از گلکسی نوت ۷ آینده‌ی سامسونگ را چگونه می‌بینید؟

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
سامسونگ گلکسی نوت 7

این شنبه هم قصد داریم با یکی دیگر از مطالب «شما بگویید» پذیرای نظرات شما همراهان همیشگی دیجی‌کالا مگ باشیم. البته شما بگویید این هفته اندکی با همیشه متفاوت است. این بار به جای رو در رو قرار دادن دو رقیب، قصد داریم روی یک موضوع خاص که این روزها در دنیای تکنولوژی همه‌جا صحبت آن به گوش می‌رسد تمرکز کنیم. هر کسی که کوچکترین علاقه‌ای به دنیای تکنولوژی داشته باشد حتما تا الان از ماجرای شکست سامسونگ در پروژه‌ی گلکسی نوت ۷ خبردار شده است. در این مطلب قصد داریم ماجرای گلکسی نوت ۷ و حواشی آن را به سرعت مرور کنیم و در نهایت از شما بخواهیم تا بگویید؛ آینده‌ی سامسونگ را پس از گلکسی نوت ۷ چگونه می‌بینید؟

گلکسی نوت ۷ در روز ۱۲ مرداد در مراسم ویژه‌ای رسما معرفی شد. سامسونگ با جمع کردن آخرین فناوری‌هایش در نوت ۷ حساب زیادی روی موفقیت آن باز کرده بود. نتیجه به نظر کاملا رضایت‌بخش می‌رسید و بسیاری از سایت‌های معتبر در نقدهای خود گلکسی نوت ۷ را یکی از بهترین گوشی‌های تولیدشده تا کنون ارزیابی کردند. استقبال عمومی هم فراتر از انتظار بود. تا جایی که افزایش پیش‌بینی نشده‌ی تقاضا، عرضه‌ی نوت ۷ در بعضی مناطق  را به تاخیر انداخت. سامسونگ در واکنش به تقاضای بالا تصمیم گرفت تولید گلکسی نوت ۷ را تا ۳ میلیون دستگاه در ماه، یعنی نزدیک به دو برابر رکورد نوت ۵، بالا ببرد. نوت ۷ می‌رفت تا به یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های سری نوت سامسونگ تبدیل شود که کابوس آغاز شد.

سامسونگ گلکسی نوت 7

چیز زیادی از عرضه‌ی اولین سری گوشی‌های نوت ۷ نگذشته بود که در تاریخ ۴ شهریور خبر انفجار یک گلکسی نوت ۷ هنگام شارژ شدن منتشر شد. این حادثه در ابتدا چندان جدی گرفته نشد و برخی آن را به استفاده نکردن از شارژر و مبدل اصلی گوشی مرتبط دانستند. ولی انفجارهای گلکسی نوت ۷ همچنان ادامه پیدا کرد. تا جایی که مدیرعامل سامسونگ علاوه بر عذرخواهی رسمی از مردم مجبور شد در همان روزهای اول فروش، تصمیم به جمع‌آوری ۲.۵ میلیون دستگاه نوت ۷ فروخته شده بگیرد. سامسونگ دلیل انفجار گلکسی نوت ۷ را مشکل موجود در باتری‌های یکی از تامین‌کنندگان اعلام کرد و برای حمایت از حقوق مصرف کننده عرضه‌ی آن را تا اطمینان از صحت فرآیند تولید به تعویق انداخت.

با این حال حتی پس از فراخوان سامسونگ برای جمع‌آوری هم انفجارهای گلکسی نوت ۷ ادامه داشت و در برخی موارد خسارت‌های شدیدی را هم به بار آورد. موضوع دیگر آن قدر جدی شده بود که حتی اداره‌ی هوانوردی فدرال ایالات متحده هم در بیانیه‌ای استفاده‌ی مسافران از گلکسی نوت ۷ در طول پرواز یا قرار دادن آن در چمدان را ممنوع اعلام کرد. این شرایط سامسونگ را مجبور کرد تا برای جلوگیری از خسارات بیشتر و حفظ سلامت مردم خبر از غیرفعال شدن گوشی‌هایی بدهد که افراد از بازگرداندن آن‌ها خودداری کرده‌اند.

سامسونگ گلکسی نوت 7

پس از گذشت حدود یک ماه سامسونگ اعلام کرد که عرضه‌ی مدل‌های سالم گلکسی نوت ۷ را از ۳۱ شهریور آغاز خواهد کرد. مدیران سامسونگ به مشتریان اطمینان دادند که مشکل باتری در سری جدید به طور کامل برطرف و امنیت گوشی از سوی کارشناسان خبره تایید شده است. سامسونگ دو راهکار هم برای تشخیص دادن مدل‌های جدید با باتری سالم (آیکن سبز باتری و مربع سیاه روی جعبه) در نظر گرفته بود. به نظر می‌رسید مشکل برای همیشه حل شده باشد که در روز ۵ مهر خبر انفجار یکی از مدل‌های سالم گلکسی نوت ۷ در چین مجددا سروصدایی در رسانه‌ها به پا کرد. سامسونگ در بیانیه‌ای اعلام کرد که این موضوع فراگیر و جدی نیست و خطری امنیت جانی سایر مشتریان را تهدید نمی‌کند. اندکی بعد و در روز ۱۴ مهر آتش گرفتن یکی از مدل‌های تعویضی نوت ۷ در داخل هواپیمایی که قصد پرواز داشت ماموران را مجبور کرد تا تمام مسافران را تخلیه کنند.

در پی این اتفاقات فشار رسانه‌ای روی سامسونگ به اوج رسید و خبرهایی مبنی بر احتمال جمع‌آوری مجدد گلکسی نوت ۷ به گوشی می‌رسید. سامسونگ در اظهار نظر خود اعلام کرد که باید مطمئن شود گزارش‌ها درباره‌ی مدل جدید نوت ۷ بوده و روی تحقیقات در مورد مشکلات اخیر سرمایه‌گذاری خواهد کرد. در این میان با رسیدن تعداد گزارش‌های مربوط به انفجار مدل‌های جدید به ۵ مورد، سه اپراتور بزرگ آمریکا فروش نوت ۷ را متوقف کردند منتظر تصمیم‌گیری سامسونگ نشدند. رفته‌رفته شایعاتی مبنی بر لزوم توقف تولید گلکسی نوت ۷ به گوش می‌رسید. بسیاری معتقد بودند دیگر هیچ چیز نمی‌تواند اعتماد از دست رفته‌ی مشتریان به این محصول را ترمیم کند. سرانجام سامسونگ در روز ۲۰ مهر رسما خبر از توقف تولید گوشی گلکسی نوت ۷ در تمام دنیا داد و بدین ترتیب پرونده‌ی این گوشی برای همیشه بسته شد.

سامسونگ گلکسی نوت 7

ماجرای گلکسی نوت ۷ به معنای واقعی برای سامسونگ یک فاجعه محسوب می‌شود. ارزش سهام سامسونگ در روز اعلام توقف تولید این گوشی ۸ درصد کاهش یافت. این کاهش در ده سال اخیر سابقه نداشته است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، خسارات ناشی از گلکسی نوت ۷ و طرح جمع‌آوری آن مجموعا چیزی بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار ضرر برای سامسونگ در پی داشته. ولی قطعا خدشه وارد شدن به اعتماد مشتریان برای سامسونگ بسیار مهم‌تر از ضررهای مادی است. بر اساس یک نظرسنجی ۴۰ درصد از مشتریان سامسونگ دیگر هرگز گوشی‌های این شرکت را نخواهند خرید. در این میان کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری (ITUC) هم از فرصت استفاده کرده و با اشاره به اسنادی در مورد رفتار نامناسب با کارگران مشکل نوت ۷ را ناشی از شرایط کار غیرانسانی قلمداد کرده است. در حال حاضر فشار به قدری زیاد است که حتی شایعاتی مبنی بر برکناری مدیرعامل سامسونگ هم به گوش می‌رسد.

فرقی نمی‌کند پای چه شرکتی در میان باشد؛ اتفاقاتی از این دست همیشه بسیار ناراحت‌کننده است. گلکسی نوت ۷ یکی از بهترین گوشی‌هایی بود که امسال معرفی شد و بسیاری امید داشتند سرانجام بتوانند این گوشی را بخرند. اما سامسونگ مجبور شد برای این که بیش از این اعتبارش را از دست ندهد قید آن را به کلی بزند. آنچه در حال حاضر برای سامسونگ اهمیت دارد بازگرداندن اعتماد از دست رفته به مشتریان است. به نظر شما تصمیم سامسونگ برای توقف تولید گلکسی نوت ۷ اقدام درستی بود؟ آیا شما حاضر بودید اگر سامسونگ یک بار دیگر نوت ۷ را جمع‌آوری می‌کرد، مجددا جزو خریداران سری جدید باشید؟ به نظر شما ماجرای نوت ۷ تا چه اندازه روی اعتماد مشتریان به محصولات بعدی سامسونگ تاثیر خواهد داشت؟

نکته‌ی مهم اینجاست که گاه همین اتفاقات ناگوار منجر به نوآوری‌های جدیدی در محصولات آینده می‌شود که می‌تواند به پیشرفت تکنولوژی کمک کند. ما امیدواریم در مورد پرونده‌ی نوت ۷ هم شاهد همین اتفاق باشیم. قطعا سامسونگ بی‌کار نخواهد نشست و برای ترمیم جایگاه خود با محصولاتی بهتر باز خواهد گشت. شما آینده‌ی سامسونگ را پس از گلکسی نوت ۷ چگونه می‌بینید؟

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۳۱ دیدگاه
  1. seyed

    مثل تمام اتفاقاتی که همیشه در پیرامونمون میفته و خیلی زود از یادها فراموش میشه این موضو هم زیاد طول نمیکشه ، تو دنیایی که همه دنبال بهترین هستن این اتفاق شاید مدت کمی ذهن هارو به خودش مشغول کنه و سامسونگ با معرفی یه گوشی عالی دیگه که شایدs8 باشه همه چیو پاک میکنه .البته به نظر من این اتفاق خیلی هم بزرگ نبود چون از بین چند میلیون گوشی که فروخته شده تعداد معدودی با مشکل مواجه شدن و جمع آوری چند میلیون گوشی یک کاری شجاعانه بود که همین کار برگ برنده سامسونگ میشه چون نشون داد تهت هر شرایطی میشه روی گارانتی سامسونگ حساب کرد

  2. محمدرضا

    این اتفاق برای برندی روی داد که قلم آن به عنوان ویژگی منحصر به فردش و نوآوریهای مرتبط با آن، مشتری های خاص خود را داشت. اگر معیوب بودن کالا، به قیمت به خطر انداختن جان مشتری تمام شود، شاید ایجاد برندی دیگر به عنوان یکی از بهترین راهکارها انتخاب شود، همانگونه که در دهه ۹۰ میلادی، سری Excellent هیوندای به Accident شناخته میشد. با توجه به زمان بر بودن روند تغییر ذهنیت منفی نسبت به برند، سامسونگ میتواند ویژگیهای متمایز کننده نوت را نه تنها در سری S Edge بلکه در طیف وسیعتری از محصولاتش (مانند تبلت های هیبریدی، کروم بوک، و …)قرار دهد. برای کمرنگ کردن تاثیر فاجعه در نقش آینده شرکت، همراهی با پیشگامان ارایه دگرگونی بعدی دنیای تکنولوژی مانند واقعیت افزوده، واقعیت مجاری، هوش مصنوعی، …به اتکای ۷۰ میلیارد دلار سرمایه، گزینه منطقی خواهد بود. راهکار نقش آفرینی به عنوان یکی از بازیگران اصلی دگرگونی آینده، بخشی از سیاست شرکت مایکروسافت است که پس از عقب ماندن از پردازش موبایل، اتخاذ کرد و حتی برای شرکتی چون HTC که اندوخته مالی آن در مقایسه با رقبا، پایین تر است، به عنوان یکی از معدود راههای بقا پیشنهاد شده است. نباید فراموش کرد که رقبا برای تسخیر جایگاه سامسونگ دربازار، نیازمند قطعاتی هستند که سامسونگ در تامین آنها میتواند نقش پر رنگی داشته باشد. سیاستی که شرکت سونی در زمینه لنز دوربین در پیش گرفته است.

  3. حسین

    برام مهم نیست چی سر نوت سون اومد…من کلا طرفدار سامسونگ هستم و همیشه از محصولات سامسونگ استفاده میکنم…

    1. علي

      خودت رو به کشتن میدی

  4. علیرضا

    اگه جانبدارانه نگاه نکنیم و صادقانه حرف بزنیم. باتری بعضی از مدل های مختلف سامسونگ از همون ابتدای خرید مشکل داشت (حداقل من اینو با S4 و GRAND 2 تجربه کردم)ولی ب نظرم سامسونگ توی چاهی افتاد ک خودش واسه رقیباش می کند، معلوم نیس ک شیطنت کدوم شرکت سامسونگ و ب اینجا کشوند (البته بازم ب نظر من کار آمریکاییهاست. چون همین کارو با فولکس واگن هم کردن و اونو ب روز سیاه نشنوندند)ولی در هر صورت من ک دیگه از سامسونگ خرید نمیکنم.

  5. مهدی

    به نظر من این اتفاق باعث شد که ضرر بزرگی به سامسونگ وارد شه و از اونطرف رقیب سرسختش اپل و طرفداراش یه بهانه بزرگ برای تمسخر داشته باشند .
    در کل اگر سامسونگ تمام تجربیاتشو بزاره روی S8 و یه چیز جدید و جذاب مثل قبلا که اج بودن رو به گوشیا آورد به این گوشی اضافه کنه و یه برنامه تبلیقاتی گسترده روش انجام بده می تونه تا حدودی از ضرر رو جبران کنه و اعتماد بدست رفتشو بدست بیاره .

  6. علی (ال جی)

    به نظر من آه نوت۶ گرفته سامسونگو

  7. پبمان

    آینده ی سامسونگ مشخصه ؛ گلکسی نوت ۸ ! طراحی جدید ، با سخت افزار و امکانات نرم افزاری خیره کننده و جذاب .فروش کمتر ولی شروعی دوباره !

    1. امیرعلی

      به نظر من سامسونگ تا چند سال دیگه به کل از عرصه موبایل حذف خواهد شد. کافیست فاجعه نوت ۷، تولید گوشی های منحصر بفرد گوگل تحت نام پیکسل و با سیتم عامل اندروید ۷ رو کنار هم بگذارید. گوگل با این کارش، زیر پای تمام شرکای قبلیش رو خالی کرد. به نظر من در آینده بسیار نزدیک رقابت بین اپل و گوگل خواهد بود و طرفداران اندروید ترجیح خواهند داد گوشی اندرویدی خوشدون رو از گوگل تهیه کنن تا سامسونگ و غیره و هر وقت اسم سامسونگ بشنون نوت ۷ میاد تو ذهنشون!!!!!!

  8. Alireza.A

    یادم میاد قبلا اسمارت فون های شرکت های دیگه هم منفجر شده بود مثل [سونی, الجی, اپل] ولی نه در این تعداد زیاد یا این که شرکت تولید اون سری رو متوقف کنه, و البته هیچ وقت یه هم چین جو منفی ای هم ایجاد نشد. تا آتش ماجرا فروکش می کرد و در حال خاموش شدن بود دشمنان همیشه در صحنه سامسونگ نفت به دست آتش زیر خاکستر رو شعله ور می کردن, چه بسا حاظر بودن خودشونم آتش بزنن!!! در هر صورت پرونده گلکسی نوت ۷ بسته شد, اما کار برای سامسونگ آغاز شد. بزرگان تاریخ از شکست درس گرفتن دوباره تلاش کردن و به پیروزی رسیدن. اگر ما حالا فکر کنیم شرکتی با قدمت سامسونگ و به بزرگی سامسونگ قرار با همین اتفاق ورشکست بشه یا توسط شرکت دیگه ای خریده بشه دید محدود خودمون رو نشون دادیم. این اتفاقی که برای سامسونگ افتاد باعث تحقیق بیشتر در مورد باتری ها می شه چه از طرف سامسونگ و چه شرکت های دیگه و نتیجه اون تولید باتری های بهتر در سال آینده. اگر انسان ها بعد از شکست خوردن و به زمین افتادن بلند نمی شدن و دوباره تلاش نمی کردن فکر کنم ما هنوز هم در غار زندگی می کردیم, انسان با امید زنده ست, پس به امید موفقیت دوباره سامسونگ.

  9. مهدی ل

    به نظر من این اتفاقات و معیوب بودن گوشی ها برنامه ریزی شده و به دست خود سامسونگ بوده و دنبال اهداف خاصی هست ، به چند دلیل ، اول اینکه ، سامسونگ طرفداران زیادی در جهان داره و دنبال شرایط و موقعیتی هست تا ببینه چقدر مردم بهش اعتماد دارن ، بعد از انفجار یکی از پرچمداراش ، از میزان فروشش یا چیزای دیگه میتونه به این موضوع پی ببره ؛ ثانیا اینکه ، سری نوت تنها پرچمدار سامسونگ نیست و سری گلکسی اس ها میتونن اعتبار و کیفیت سامسونگ رو نشون بدن و حفظ کنن ، پس سامسونگ میتونه این ریسک رو بکنه و یکی از گوشی هاشو فدا بکنه تا به یه سری چیزا برسه ؛ و دیگه اینکه سری گلکسی اس و نوت در نسل های یکسان (شماره های یکسان ) ، به گفته ی سامسونگ سری اس نماینده ی نوت همون سری است پس سامسونگ میتونه این هدف رو داشته باشه که با از دست دادن دو سری از نوت (نوت ۷ و نوت۶ که بوجود نیامد)و به اصطلاح تشنه نگه داشتن طرفداران، دنبال فروش بسیار بالای نوت ۸ باشه و دوباره اعتبار نوت رو برگردونه حتی شاید بیشتر از گذشته

    1. امیرعلی

      تحلیل عجیبی است
      امیدوارم که مدیران سامسونگ از این دست تحلیل ها تو ذهنشون نداشته باشن و گرنه به جای اینکه در عرض مثلا ۱۰ سال از صحنه تکنولوژی دنیا حذف بشن یکساله ره ده ساله رو خواهند پیمود!!!!!

  10. سامان

    با سلام
    بنده به نوبه خود و به عوان فردی که اخبار تکنولوژی های روز دنیا رو دنبال میکنه عقیدم بر این هستش که سامسونگ پیشرفت بیشتری خواهد کرد به این علت که ممکنه انفجار باتری های سری نوت ۷ سامسونگ نقطه عطفی برای تغییر باتری ها چه از نظر فیزیکی و چه از نظر دوام باشه و یک درس بزرگ برای شرکت سامسونگ باشه خب هر شکست مقدمه یک پیروزی هستش . بنده بدون هیچ تعصبی این متن رو نوشتم و با وجود اینکه از طرفداران آیفون هستم اما نظر به سامسونگ همچنان مثبت هستش و در حال حاضر دوست نداشتم عدم موفقیتش رو در عرضه این گوشی ها ببینم .
    با تشکر

  11. محسن

    سلام.
    شرکت سامسونگ شرکت بزرگ و با سابقه ای هستش. تنها شرکتی بوده که دیدم این همه عذر خواهی میکنه و تمامی هزینه ها رو به گردن میگیره. من اولین گوشیم سامسونگ بوده و حالا هم یه گوشی از این شرکت دارم. به جرعت میتونم بگم تجربه ی کار با سامسونگ رو هیچ شرکتی حتی اپل هم بهم نداد. خیلی از رسانه ها و مردم پشت سر این شرکت حرف در آوردن. حتی برخی مدعی بودن ورشکستگی سامسونگ داره شروع میشه ! دوستان سامسونگ شرکت خیلی بزرگیه و تنها در زمینه گوشی های هوشمند فعالیت نمیکنه. و لطفا این شرکت رو با شرکتی مثل نوکیا مقایسه نکنید چون نوکیا عمده فعالیتش در زمینه موبایل بوده. این اتفاق یه درس عبرت شده برای شرکت های دیگه تا تست های بیشتری روی گوشی هاشون قبل از عرضه به بازار انجام بدن. خلاصه بگم : به قول معروف سامسونگ بیدی نیست که با این باد ها بلرزه. قطعا تمامی این دیدگاه های منفی رو با عرضه ی s8 از بین میبره.

  12. علی

    note 7 یه شاهکار به تمام معنا بود که اگه سامسونگ میتونست این مشکلو رفعش کنه بهترین گوشی سال میشد ولی متاسفانه نشد امیدوارم سال اینده نوت ۸ یا هر نوت جدیدی رو بزنه و به نظرم کلا نوت سامسونگ بهترین گوشیاش بودن قلم فوق العاده کاربردی اس پن و صفحه نمایش فوق العاده عالی و با کیفیت و طراحی و بدنه و عالی و با کیفیت
    خدا کنه سال بعد با یه شاهکار برگرده تا دوباره نوت پرچمش بره بالا

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه