شما بگویید: AMOLED یا IPS LCD؟

۲۴ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
صفحه نمایش IPS LCD یا AMOLED

اگر دهه شصتی باشید قطعا صفحه نمایش تک‌رنگ ۸۴ در ۸۴ پیکسلی نوکیا ۳۳۱۰ را به یاد دارید. در آن زمان اگر کسی از کیفیت صفحه نمایش گوشی صحبت می‌کرد احتمالا دیگران با تعجب به او نگاه می‌کردند. اما اوضاع از آن زمان تا کنون تفاوت زیادی کرده است. در حال حاضر که گوشی‌های موبایل برای کارهای متنوعی از وب‌گردی و تماشای فیلم تا ویرایش عکس و واقعیت مجازی به کار می‌رود صفحه نمایش اهمیت فوق‌العاده بالایی یافته. در نتیجه یکی از معیارهای مهمی که هنگام انتخاب یک گوشی هوشمند جدید پیش روی شما قرار دارد نوع یا تکنولوژی صفحه نمایش آن است. در حال حاضر دو تکنولوژی اصلی برای صفحه نمایش وجود دارد: AMOLED و IPS LCD. هر کدام از این تکنولوژی‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مطلب قصد داریم نگاهی اجمالی به برتری‌ها و ضعف‌های هر کدام از این دو نوع صفحه نمایش بیندازیم و در نهایت از شما بخواهیم با بیان دلایل خود به این سوال پاسخ دهید: کدام تکنولوژی بهتر است، AMOLED یا IPS LCD؟

پیش از هر چیز لازم است بگوییم که نوع تکنولوژی تنها معیار تعیین‌کننده‌ی کیفیت یک صفحه‌نمایش نیست. از تراکم پیکسل که بگذریم این نکته مهم است که هر کدام از تولیدکنندگان گوشی‌های موبایل در ساخت صفحات نمایش خود احتمالا تکنولوژی‌هایی اختصاصی را به شالوده‌ی اصلی دو تکنولوژی AMOLED و IPS LCD اضافه می‌کنند. دقیقا به همین دلیل است که شما با نام‌های پر زرق‌وبرقی نظیر Super AMOLED Plus یا ClearBlack Display برخورد می‌کنید. در نتیجه تمام صفحات نمایشی که از تکنولوژی یکسان استفاده می‌کنند لزوما کیفیت برابری ندارند. بنابراین در اینجا روی سخن ما با هیچ گوشی خاصی نیست و قصد داریم در حالت کلی به مقایسه‌ی دو تکنولوژی AMOLED و IPS LCD بپردازیم.

صفحه نمایش - مقایسه

مقایسه دو تکنولوژی IPS LCD (راست) و AMOLED (چپ) از فاصله‌ی نزدیک

AMOLED یا Active Matrix Organic Light-Emitting Diode تکنولوژی جدیدتری است. مهم‌ترین تفاوت AMOLED نسبت به IPS LCD این است که در این تکنولوژی جدید دیگر خبری از نور پس‌زمینه نیست و ازآنجاکه خود پیکسل‌ها نور تولید می‌کنند امکان روشن و خاموش کردن پیکسل‌ها به‌صورت مجزا از هم وجود دارد. این موضوع دو برتری بالقوه به صفحات نمایش AMOLED می‌دهد. ازآنجاکه در یک صفحه‌نمایش AMOLED امکان خاموش کردن کامل پیکسل‌ها وجود دارد در نتیجه بخش‌های سیاه تصویر از عمق بسیار بالایی برخودار هستند و نسبت کنتراست تصویر به‌شدت بالاتر است. همین قابلیت خاموش کردن کامل پیکسل‌های مجزا می‌تواند از لحاظ نظری به کاهش مصرف باتری هم کمک کند. هر چند این مورد مستقیما با نحوه‌ی استفاده از صفحه‌نمایش ارتباط دارد؛ در واقع در زمان‌هایی که تمام پیکسل‌های صفحه‌نمایش روشن باشد عکس این موضوع صادق است و صفحه نمایش AMOLED در این حالت انرژی به‌مراتب بیشتری از صفحه نمایش IPS LCD مصرف خواهد کرد.

به‌طورمعمول رنگ‌ها در صفحات نمایش AMOLED روشن‌تر و غلیظ‌تر نمایش داده می‌شوند. همین موضوع باعث اعتراض برخی نسبت به دقت کم این تکنولوژی در بازتولید رنگ‌ها می‌شود. در واقع دلیل این موضوع منطبق نبودن محدوده‌ی رنگی گسترده‌تر تکنولوژی AMOLED با محدوده‌ی رنگی استاندارد sRGB است که هنوز تقریبا در تمام تصاویر به کار می‌رود. محدوده‌ی رنگی گسترده‌تر تکنولوژی AMOLED فی‌نفسه چیز خوبی است و اجازه می‌دهد تعداد رنگ‌های بیشتری را روی صفحه‌نمایش ببینیم، ولی تا زمانی که استانداردی برای این فضای رنگی جدید رایج نشود باید با دقت کمتر آن در بازتولید رنگ کنار بیاییم. البته این عیب در سال‌های ابتدایی معرفی تکنولوژی AMOLED بیشتر مطرح بود. در حال حاضر پیشرفت‌های سخت‌افزاری و تمهیدات نرم‌افزاری اکثر تولیدکنندگان امکان استفاده از حالت‌هایی برای بازتولید دقیق‌تر رنگ‌ها را روی این صفحات نمایش مهیا کرده‌اند.

صفحه نمایش گلکسی تب اس - محدوده رنگ

مقایسه محدوده‌ی رنگی یک صفحه نمایش AMOLED با فضای رنگی استاندارد sRGB

از دیگر معایب تکنولوژی AMOLED می‌توان به پدیده‌ای با نام Burn In اشاره کرد که در اثر ضعیف شدن پیکسل‌ها به‌مرور زمان پیش می‌آید. ازآنجاکه در این تکنولوژی پیکسل‌ها به‌صورت مجزا نور تولید می‌کنند، باقی ماندن یک تصویر ثابت برای مدت طولانی روی صفحه نمایش (به‌ویژه اگر کنتراست بالایی داشته باشد) می‌تواند موجب تخریب بیشتر پیکسل‌ها در نواحی پرنور شده و ردی دائمی را از خود باقی بگذارد. همچنین به دلیل عمر مفید متفاوت ساب‌پیکسل‌های رنگی در تکنولوژی AMOLED امکان به هم خوردن تعادل رنگی این صفحات نمایش به‌مرور زمان وجود دارد. البته این دو اشکال با پیشرفت این تکنولوژی در حال برطرف شدن است.

در سوی دیگر میدان تکنولوژی قدیمی‌تر IPS LCD یا In-plane Switching Liquid Crystal Display قرار دارد. به زبان بسیار ساده در این تکنولوژی برای تعیین رنگ و روشنایی هر پیکسل، نوری پولاریزه از میان فیلتری رنگی عبور داده می‌شود. در تکنولوژی IPS LCD پیکسل‌ها خود قادر به تولید نور نیستند. در نتیجه به دلیل استفاده از یک منبع نور در پشت تمام پیکسل‌ها، تا زمانی که صفحه نمایش روشن باشد حتی پیکسل‌هایی که سیاه مطلق را نمایش می‌دهند تا حدی دارای نور پس‌زمینه هستند. به همین دلیل نسبت کنتراست و عمق سیاهی در این نوع صفحه نمایش کمتر است. البته ممکن است در کاربرد روزمره تفاوت نسبت کنتراست این دو نوع صفحه نمایش آن‌قدر که اعداد نشان می‌دهد زیاد نباشد. این تفاوت به‌ویژه زمانی بیشتر زمانی جلب‌توجه خواهد کرد که در یک اتاق تاریک از گوشی استفاده کنید.

صفحه نمایش آیفون - محدوده رنگ

مقایسه محدوده‌ی رنگی یک صفحه نمایش IPS LCD با فضای رنگی استاندارد sRGB

در سوی مثبت قضیه به دلیل استفاده از نور پس‌زمینه در تکنولوژی IPS LCD، ساب‌پیکسل‌ها اندازه‌ای برابر دارند و به شکلی فشرده‌تر در کنار هم قرار داده می‌شوند. ازآنجاکه برای تولید نور سفید سه طیف رنگی اصلی (قرمز، سبز و آبی) باید با نسبت‌هایی متفاوت با هم ترکیب شوند در تکنولوژی AMOLED اندازه‌ی ساب‌پیکسل‌های رنگی مختلف نمی‌تواند با هم برابر باشد و در نتیجه چیدمان آن‌ها متفاوت است. این نکته می‌تواند در تراکم پیکسلی برابر موجب شفافیت بیشتر و شارپنس بهتر صفحات نمایش IPS LCD نسبت به AMOLED شود؛ به‌ویژه اگر از فاصله‌ای نزدیک به آن‌ها نگاه کنید.

ولی مهم‌ترین مزیت تکنولوژی IPS LCD در حال حاضر بازتولید دقیق، صحیح و طبیعی‌تر رنگ است. محدوده‌ی رنگی یا Color Gamut در تکنولوژی IPS LCD می‌تواند کاملا با فضای رنگی استاندارد sRGB منطبق باشد. همین موضوع باعث می‌شود به‌ویژه عکاسان تمایل بیشتری به صفحه نمایش IPS LCD داشته باشند. البته به دلیل وجود نور پس‌زمینه، زاویه دید ممکن است در IPS LCD همیشه به‌خوبی AMOLED نباشد ولی معمولا تراز سفیدی بهتر خواهد بود. در برخی از صفحات نمایش AMOLED رنگ سفید اندکی به زرد متمایل می‌شود. همچنین در مجموع صفحات نمایش IPS LCD معمولا زیر نور شدید خورشید عملکرد و خوانایی بهتری دارند.

صفحه نمایش - subpixel

مقایسه نحوه چیدمان ساب‌پیکسل‌ها در یک صفحه IPS LCD (راست) و یک صفحه AMOLED (چپ)

در حال حاضر سامسونگ بزرگترین تولیدکننده و طرفدار تکنولوژی AMOLED است، درحالی‌که اپل، LG و HTC همچنان به استفاده از تکنولوژی IPS LCD ادامه می‌دهند. البته شایعاتی قوی در مورد استفاده از صفحه نمایش AMOLED در آیفون ۸ به گوشی می‌رسد. در نهایت توجه به این نکته هم خالی از لطف نیست که تولید پنل‌های IPS LCD معمولا هزینه‌ی کمتری دارد. از دید تولیدکنندگان این خود یک مزیت خواهد بود. درهرحال انتخاب یک برنده از میان دو تکنولوژی AMOLED و IPS LCD کار آسانی نیست. رنگ‌های درخشان و سیاهی‌های عمیق صفحه نمایش AMOLED طرفداران خاص خودش را دارد و رنگ‌های طبیعی و شارپنس بالای صفحه نمایش IPS LCD طرفداران خاص خودش. به نظر شما کدام تکنولوژی بهتر است؟ AMOLED یا IPS LCD؟ در ادامه فرصت دارید استدلال یا تجربه‌ی خود را در مورد برتری هر کدام از این دو تکنولوژی با ما در میان بگذارید. همچنین می‌توانید با حفظ احترام، به نقد نظرات یکدیگر و مباحثه با هم بپردازید. در آخر هفته ما نظرات شما را جمع‌بندی و در مطلبی جداگانه منتشر خواهیم کرد.

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۸۵ دیدگاه
  1. رضا

    سلام یه چیزی هست اونم بحث رزولوشن در ips هست الان سامسونگ مثلا A12 رزولوشن
    ۷۲۰*۱۶۰۰ هست خب ضعیفه ولی شیائومی همون ips ولی رزولوشن ۱۰۸۰full hd هست مثل redmi 9. کلا ips خوبه ولی رزولوشن بالا باشه .

    حالا AMOLED که کلا جدای بخث رنگ FULL HD هست

  2. امیر

    سلام دوستان من میخوام گوشی بخرم بین شیائومی نوت ۹ پرو و سامسونگ a51 موندم با توجه به تجربه که دوستان دارن کدوم رو پیشنهاد میدید داخل پرانتز اینم بگم من گوشی هام رو دیر به دیر عوض میکنم برای همین عمر گوشی برام خیلی مهمه با تشکر

  3. mehdi

    سلام دوستان
    به نظر من انتخاب این بین این دو نوع تا حد بسیار بالایی به سلیقه ربط داره
    یک نفر از جذابیت و کنتراست بالا amoled لذت میبره و کیف میکنه
    و یکی هم از وضوح و واقعی بودن رنگ ها در ips لذت میبره
    البته نظر من اینه که تکنولوژی سعی داره تا هر روز به واقعیت نزدیک تر بشه و نمایشگر amoled در واقع مسیر انحرافی رو داره میره

  4. ^^^MOH@MAD^^^

    فقط اونایی که از صحفه نمایش ips طرفداری می کنن همشون اپل بازن و هنوزم نمی خوان بپذیرن که اپل چرا از صحفه نمایش امولد استفاده نمی کنه خوو جوابش سادس می خاد پول به جیب بزنه و تظاهز کنه که داره مثلا پول برندشو می خوره وای وای ما چقدر ساده ایم هم اکنان مردم ما مرده پرستن بابا این گوری که دارین توش گریه می کنین ….. نیست حاجی

    1. Zahra

      ایفون باز چیه.
      الان تو اکثر گوشی های شیائومی از IPS استفاده شده.
      حتی تو بیشتر گوشی های ال جی و هواوی.
      برای من و امثال من که IPS رو ترجیح میدیم، رنگ های واقعی مهمه که تو امولد خبری نیست ازش و رنگ ها مصنوعی انگاری.
      طول عمر امولد هم کمه.
      میتونی تو مجلات علمی پیگیری کنی.
      IPS مرگ نداره مگه اینکه بزنی بترکونیش.

  5. سید مرتضی

    به نظر من فقط ips
    اما ips گوشی های شیاومی مخصوصا poco x3محشره…
    سامسونگ فقط داره پول معروفیتش رو میخوره نه چیز دیگه ای….
    نمایشگر ۱۲۰هرتزی شیاومی اصلا کیف می‌کنی به گوشی نگاه کنی…

    1. امیر

      داداشم
      چرا داری چند سال تجربه سامسونگ رو با تازه وارد هایی مثل شیائومی زیر سوال میبری سامسونگ بد میکنه برای ارائه وضوح بهتر برا شماا از تکنولوژی روز استفاده میکنه؟

      بعدشم اون پول معروفیتشو میخوره شیائومی رو چی میگی اون که داره پول ظاهر گوشی رو میخوره و سر شما رو کلاه میزاره بعد چند سال که همه دیدن گوشی های شیائومی چه زود خراب میشه میفهمن که سامسونگی رو که چند سال سابقه داره رو به یه تازه وارد فروختن اخر و عاقبتش چی میشه
      در ضمن سامسونگ معروفیتشو از چی بدست اورده ؟
      از رضایت مشتری و کارو تلاشش
      و اما شیائومی محبوبیتش رو از چی بدست اورده ؟
      از چندتا دوربین که همینجوری میریزه پشت گوشی بدست اورده

      1. !@#@#%$^

        بشخصه خودم طرفدار سامسونگم ولی حقیقتو قبول کن که قیمتای سامسونگ خیلی الکی بالاست!…یه نگاهی به سخت افزار و صفحه نمایش شیائومی با محدوده قیمتش بنداز!! یه نگاهیم به سامسونگ بنداز…درضمن شرط اول اقتصادی بودن گوشی برای ما ایرانیا مهمتره.

        پس دفعه بعد با اطلاعات کلیشه ایت که سقفش به چندتا دوربین پشت شیائومی خلاصه میشه نظر نده لطفا.

      2. Zahra

        بی سند مدرک حرف نزن پسرم.

        بر اساس گزارش ماهانه Counterpoint Research، شیائومی در ژوئن ۲۰۲۱ از سامسونگ و اپل پیشی گرفت و به برند شماره یک تلفن هوشمند در جهان تبدیل شد.

        گوشی سامسونگ مفت نمی ارزه.
        حدود ۱-۲ تومن پول برند میگیره نه پول کیفیت.

        کاری به شیائومی ندارم.
        ولی ۹۰ درصد گوشی هایی که شوهرم دست مشتریش میده، شیائومی.
        به انتخاب خودشونه.
        برای هر سلیقه ایی گوشی تولید میکنه.

        همین امثال شماها که تعصبی و کور کورانه از سامسونگ دفاع میکنید، همونایی هستین که با ورود هواوی به ایران میگفتین بدرد نمیخوره و فلان ولی بعد یه مدت دست همه بود.

  6. امیر.م

    من هم هواوی با صفحه نمایش ips داشتم، هم الان سامسونگ super amoled, به دور از تعصب و اغراق بگم IPS اصلا چشم رو اذیت نمیکرد و رنگها بسیار به واقعیت نزدیکتر بودن ولی صفحه Super Amoled فقط با نور کم قابل تحمله. جوری میگن ips زیر آفتاب معلوم نیس انگار ٢۴ ساعت سر ساختمون زیر آفتابن…
    تا هر دو صفحه نمایش رو تست نکردین لطفا نظر متعصبانه ندین… من هر دو رو داشتم و واقعا از خریدن گوشی با صفحه super amoled پشیمونم

    1. سهند

      با توجه به تجربه ی استفاده ی خودم باید بگم(نظر شخصی) که Amoled با وجود اینکه بیشتر دوسش دارم و برای من جذاب تره اما گوشی بعدیم رو LCD میخرم.دوتا گوشی آخرم Super Amoled و Amoled بود. اما هردو بعد از یکسال و خورده ای روی صفحه نمایش سایه افتاد.یعنی مثلا فکر کنین گزینه تماس واتس یا back یا نوار بالاش روی صفحه میفته و از بین نمیره. اولین گوشی سایه تلگرام افتاد چون بیشتر تلگرام استفاده می‌کردم. گوشی دوم واتس. چون بیشتر تو واتس بودم.پرچمدار نبود گوشیم اما میان رده رو به بالا بود.برای اونایی که گوشی باز هستن و عین من حداکثر دو سال به دو سال گوشی تغییر میدن خوبه.(البته با قیمت‌های الان دیگه منم باید ی گوشی خوب بخرم مدت ها نگهش دارم) اما برای افرادی که ی گوشی میخرن و مدت ها نگهش میدارن Amoled مورد مناسبی نیست. گوشی اولم Lcd بود و بعد از هشت سال هنوزم هیچیش نشده و دست یکی از اقوام هست. امیدوارم نظرم بدردتون بخوره. موفق باشید

  7. امیرحسین ممتحن

    من هم هواوی با صفحه نمایش IPS داشتم ، هم الان سامسونگ دارم…
    به جرات میتونم بگم بی نهایت از صفحه نمایش IPS رضایت بیشتری داشتم چون رنگها کاملا واقعی بود و چشم رو به هیچ عنوان اذیت نمیکرد … واقعا SUPER AMOLED که الان دارم هم چشم رو بی نهایت اذیت میکنه هم رنگها به شدت با واقعیت تفاوت دارن … امیدوارم دیگه فریب تبلیغات AMOLED رو نخوره کسی

  8. سورنا

    قطعا صحه نمایش SUPER AMOLEDبهترینه، شما وقتی متوجه میشی که هردو رو درکنار هم داشته باشی.

  9. سروش

    مطالب زیادی تو سایت های مختلف راجب امولد و ips lcd هست. نظرات هم کاملا متفاوته خیلی به هم نباید خورده گرفت . اما خودم به شخصه رنگ های طبیعی رو بیشتر از رنگ های مصنوعی امولد میپسندم. و به دلیل اینکه عمر بالاتر یه ملاک خیلی مهمه ips رو کاملا ترجیه میدم

  10. Amir

    امرزو ۲۲ دی ۹۹ هست که گوشی های جدید سامسونگ هم مثل دیگر برند ها lcd شده مثل گوشی a21s که من خریدم و خیلی هم جالب هست حتما lcd بهتر از آمولد بوده که شرکت سامسونگ به سمت ساخت گوشی هایی با صفحه نمایش lcd اومده.

  11. amirmahdi

    با سلام خدمت دوستان عزیز

    از نظر من ips lcd خیلی بهتر از amo led هست من با گوشی samsung a50s

    samsung a50_samsung a30s _samsung s9plus کار کردم الان هم

    BlackBerry Prive دارم کیفیت هیچ کدوم مثل گوشی الانم نیست دوربین این گوشی

    ۱۸ هست ولی شفافیت عکسش از همه گوشی هایی که داشتم بهتر هست

  12. مانی آریان کیا

    من خودم ۵ سال از صفحه نمایش ips استفاده کردم و بخاطر تعریف دوستان دل رو به دریا زدم و یک p30 pro خریدم.. در همون نگاه اول وقتی با میت ۹ مدل ۲۰۱۶ مقایسه کردم خیلی توی ذوقم خورد.. نو صفحه نمایش P30 pro باید کامل باشه تا خودنمایی کنه. تازه این OLED هست وای به AMOLED… ساعت گوشی بخاطر پیکسلی بودن انگار با مداد اتود نوشته شده.. وقتی یک باکس نرم افزاری درست میکنید وآیکونها کوچیک میشن شبیه نقاشی میشن.. خلاصه توی یک هفته فروختمش و دیدم همه اینها تبلیغات شرکت های سازنده است.. البته تراکم پیکسلی بالا داشته باشن شاید این مشکل کمتر باشه ولی بالای ۱۵ میلیون باید هزینه کنید. صفحه ips گوشی من از ماشین پرت شده بیرون ولی بدنه کامل فلزی گوشی خش بر نداشت. تاچ و نورش هم عالیه بعد از چهارسال.. تاچ فیزیکی با حساسیت فوق‌العاده در پشت گوشی.. خلاصه اینکه اینها همش فریب شرکت های سازنده موبایله برای فروش گوشی های جدید با اسم وقیمت جدید.. تاچ پشت صفحه هم شکست جدید این شرکتها بود برای پنل oled و amoled..

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه