احتمال بروز طوفان‌های بی‌سابقه در منطقه‌ی خلیج فارس

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

بر اساس مطالعات جدیدی که انجام شده، تغییرات اقلیمی ممکن است تندبادهای دریایی را برای اولین بار به خلیج فارس بیاورند. در پی این طوفان‌ها، شهرهایی مثل دوبی یا دوحه در معرض خطر طوفان‌های بزرگ قرار می‌گیرند.

آب‌های گرم و کم عمق خلیج فارس، این منطقه را تا به امروز به دور از طوفان‌های دریایی نگه داشته است. با این حال محققان می‌گویند که تغییرات اقلیمی ممکن است این موضوع را تغییر دهد.

آب‌های گرم و کم عمق خلیج فارس، که تا به حال سابقه‌ی تندبادهای دریایی را نداشته‌اند، ممکن است به دلیل گرم شدن کره‌ی زمین، شاهد طوفان‌هایی بزرگ باشد.

Catrina

طوفان کاترینا

«نینگ لین»، محقق دانشگاه پرینستون که اخیرا نتایج مشاهدات خود را منتشر کرده است، می‌گوید نباید همیشه به گذشته هم نگاه کرد. او به خبرگزاری رویترز گفته است که شاید امکان ایجاد طوفان‌ها در خلیج فارس کم باشند، اما اگر مسوولان کشورها می‌خواهند در کنار این خلیج اقدام به ساخت تاسیسات هسته‌ای کنند، باید تمام جوانب را در نظر بگیرند.

محققان تخمین زده‌اند که ممکن است در دبی، خیزآب (بالا آمدن سطح دریا بر اثر طوفان) تا ۱.۹ متر باشد. این تغییرات هم تنها به دلیل گرم شدن اقلیم زمین صورت خواهند گرفت. محققان می‌گویند که اگر تغییرات اقلیمی ادامه داشته باشند، باید هر هزار سال انتظار افزایش ۲ متری سطح دریا را در این نواحی داشته باشیم.

Oman

طوفان عمان

در سال ۲۰۰۷، تندباد دریایی Gonu در «دریای عرب» تا نزدیکی‌های عمان و ایران هم ادامه پیدا کرد. این طوفان منجر به مرگ ۷۸ نفر شد و ۴.۴ میلیارد دلار هم خسارت مالی وارد کرد.

منبع: Reuters

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه