بهره‌برداری از طولانی‌ترین و عمیق‌ترین تونل قطار جهان در سوییس

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
تونل

اخیرا در کشور سوییس تونلی در میان رشته‌کوه‌های آلپ افتتاح شده که ساخت آن ۱۷ سال به طول انجامیده است. تونل گوتهارد (Gotthard) با ۵۷ کیلومتر طول، طولانی‌ترین تونل قطار جهان است. علاوه بر این، این تونل در فاصله‌ی ۲۳۰۰ متری زیر این رشته‌کوه قرار دارد و با این حساب عمیق‌ترین تونل جهان هم هست.

راه‌آهن «کراس‌ریل» (Crossrail) لندن هم بزرگ‌ترین پروژه‌ی احداثی در اروپا است، اما تنها ۴۲ کیلومتر آن را تونل تشکیل می‌دهد. تونل گوتهارد حدود ۳ کیلومتر از تونل «سیکان» (Seikan) در ژاپن و ۷ کیلومتر از تونل مانش که بین انگلستان و فرانسه واقع شده، طولانی‌تر است. این تونل، نهمین تونل طویل در بین همه‌ی تونل‌های جهان از هر نوعی است.

اگر هر دو تیوب اصلی تشکیل‌دهنده‌ی این تونل گوتهارد و دالان‌های مختلف و ورودی‌های تونل را در نظر بگیرم، طول واقعی آن در کل ۱۵۲ کیلومتر می‌شود. علاوه بر این، گفته می‌شود این تونل هیچ شیبی ندارد.

ایده‌ی این تونل در ابتدا ۶۸ سال پیش مطرح شده بود. اما برنامه‌های توسعه‌ی آن چند بار لغو شدند. زمانی که بالاخره احداث این تونل آغاز شد، ۲۴۰۰ نفر در محل پروژه کار می‌کردند. در طول ساخت و ساز آن هم ۹ نفر جان‌شان را از دست دادند.

در مسیر این تونل انواع مختلفی از سنگ مثل گرانیت و سنگ رسوبی قرار داشتند که باید شکافته می‌شدند. حدود ۸۰ درصد این کار توسط دستگاه‌های حفاری تونل انجام شد. ۲۰ درصد باقیمانده هم با استفاده از مواد منفجره حفاری شد. روی هم رفته، ۲۸.۲ میلیون تن متریال استخراج شد.

وقتی کارِ نصب ریل‌بند آغاز شد، ۱۲۵ نفر به طور شبانه‌روز در سه شیفت کار می‌کردند و تکمیل آن هم سه سال طول کشید. در این پروسه از ۱۳۱ هزار متر مکعب بتون و ۲۹۰ کیلومتر ریل و ۳۸۰ هزار ریل‌بند استفاده شد.

این تونل دو منطقه‌ی ارستفیلد و بودیو را به هم متصل می‌کند و در روز ۳۲۵ قطار از آن عبور می‌کنند. از میان این قطارها ۲۶۰ دستگاه، قطار ترابری با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت خواهند بود. ۶۵ دستگاه هم قطار مسافربری خواهند بود که با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند. انتظار می‌رود سرعت قطارهای مسافربری با گذر زمان افزایش پیدا کند و به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد و مدت زمان سفر بین دو منطقه‌ی ارستفیلد و بودیو تا ۴۵ دقیقه کاهش یابد.

تونل گوتهارد روز اول ژوئن با برگزاری یک مراسم مخصوص افتتاح شد. قرار است در آخر هفته هم مسوولان این کشور مراسم‌های دیگری برگزار کنند تا بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار بازدیدکننده به محل افتتاح این تونل بیایند. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، خدمات تجاری این تونل از دسامبر ۲۰۱۶ آغاز می‌شوند.

منبع: Gizmag

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. امیرحسین سادات رضوی

    امیدوارم تحلیل ها و بررسی های محیط زیستی پروژه رو هم در نظر گرفته باشن، وگرنه…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه