چطور بعد از ناهار احساس خواب آلودگی نکنیم؟

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد شاغل با آن درگیر هستند،کاهش انرژی و احساس خواب آلودگی بعد از ناهار است. به احتمال زیاد شما هم بعد از تمام شدن ناهار و زمانی که به میز کار خود برگشته‌اید، با خمیازه‌های متوالی مواجه می‌شوید و از خود می‌پرسید چرا ریتم شبانه روزی بدنتان دچار مشکل شده است. پاسخ این است: سکونی در ریتم بیولوژیکی بدن وجود دارد که در زمان ظهر و با مصرف غذا به وجود می‌آید و باعث احساس خواب آلودگی در فرد می‌شود. در واقع شروع روند گوارش و هضم است که این حس را در بدن شما ایجاد می‌کند. با مصرف غذا سطح قند خون بالا می‌رود ولی بعد از گذشت حدود یک ساعت از صرف ناهار، قند خون و انرژی بدن به تدریج پایین می‌آیند. برای اینکه با این روند بجنگید و بتوانید از خستگی و کاهش انرژی خود نجات پیدا کنید، برخی از این راهکارهای ساده به کمکتان می‌آیند.

  1. در وقت ناهار کمی ورزش کنید

خواب آلودگی

انجام فعالیت‌های فیزیکی جریان خون را تقویت می‌کند. اکسیژن مواد غذایی لازم را به بافت‌های ماهیچه‌ای بدن می‌رساند و انرژی بدن را به طور طبیعی افزایش می‌دهد. یکی از روش‌های جلوگیری از خواب آلودگی بعد از ناهار رفتن به سراغ ورزش‌های سبک است. چند حرکت کششی ساده انجام دهید، به جای استفاده از آسانسور با پله به طبقه مورد نظر بروید و در محل کار کمی قدم بزنید. این راهکارهای ساده می‌توانند انرژی را به شما بازگرداند. به گفته محققین دانشگاه تورنتو، خوردن بی‌وقفه ناهار و نداشتن استراحت در حین آن، احساس خواب آلودگی و نبود انرژی را بیشتر می‌کند.

  1. به پارک بروید

استراحت حین کار

اگر برایتان مقدور است برای انجام حرکات ورزشی به پارک نزدیک محل کار خود بروید. یکی از مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد افرادی که در محیطی مانند پارک حضور پیدا می‌کنند، در تست‌های مربوط به حافظه و دقت نتایج بهتری نشان می‌دهند. طبیعت دقت و توجه غیر ارادی ما به اطراف را تقویت می‌کند، در این حالت بدون نیاز به تمرکز قوی، به اطراف خود دقت بیشتری خواهید داشت. این نکته به مغز کمک می‌کند تا توجه مستقیم خود را نیز بهبود بخشد. شما به همین منوال می‌توانید تمرکز مورد نیاز برای انجام کار خود در آن لحظه را به دست بیاورید. به همین دلیل است که بعد از بازگشت از پارک احساس سبکی و شادابی بیشتری نسبت به قدم زدن در خیابان می‌کنید.

  1. با حیوانات ارتباط برقرار کنید

حیوانات خانگی

مطالعه‌ای که در دانشگاه دامپزشکی میزوری انجام شد، نشان داد تعامل با حیوانات سطح هورمون اکسی توسین را افزایش می‌دهد. این هورمون توانایی مهار کردن هورمون استرس را دارد و احساس آرامش و تمرکز بیشتری را به شما باز می‌گرداند. حتی فکر کردن در مورد حیوان خانگی هم همین تأثیر را در بدن نشان می‌دهد. می‌توانید عکسی از حیوان خانگی خود را روی میز کارتان قرار دهید و اجازه دهید فکر بغل کردن و گذراندن وقت با او بعد از ساعات کاری، بتواند با بی‌حوصلگی و خستگی ظهر شما مبارزه کند. حتی مشاهده ویدیو و کلیپ‌های بامزه حیوانات هم می‌تواند احساسات مثبت را درون شما افزایش دهد.

  1. قهوه را به موقع بنوشید

قهوه برای خواب آلودگی

قهوه یک ماده خوراکی انرژی‌بخش است ولی به زمان نوشیدن آن در روز باید دقت کنید. بسیاری از افراد تصور می‌کنند مصرف کافئین در هر ساعتی قبل از شام، مشکلی به وجود نمی‌آورد. ولی مصرف کافئین حتی در ساعات بعد از ظهر هم بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر خواب شبانه اثر می‌گذارد. مصرف بی‌موقع کافئین چرخه نادرستی را به وجود می‌آورد که ممکن است باعث احساس خستگی در ساعات عصر شود. آدامس بجوید

مطالعات نشان می‌دهند دانشجویانی که قبل از شروع آزمون و نه در طول آن، آدامس می‌جوند، نتایج بهتری دریافت می‌کنند. شما هم می‌توانید برای تمرکز بیشتر و دوری از احساس خواب آلودگی آدامس بجوید. البته پیشنهاد می‌شود زمان جویدن آن را بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در نظر بگیرید چرا که زمان طولانی‌تر هم باعث کاهش تحریکات ذهنی می‌شود.

  1. آب بنوشید

کم خوابی و کم آبی بدن

یکی از دلایل خستگی، بی‌حوصلگی و مشکلات تمرکزی، نبود آب کافی در بدن است. روز خود را با یک لیوان بزرگ آب شروع کنید چرا که در تمام طول شب هیچ میزان آبی وارد بدن نشده و به همین دلیل سطح مایعات بدن کاهش یافته است. در صورت امکان روزی ۸ لیوان آب بنوشید تا دچار کم آبی بدن و عوارض آن نشوید.

بیشتر بخوانید: دلایل، علایم و راه‌های درمان کم آبی بدن

  1. به موسیقی گوش دهید

فواید موسیقی حین کار

گوش دادن به موسیقی در حین کار می‌تواند بهره بری را افزایش دهد. تحقیقی در دانشگاه میامی انجام شد که در آن ۵۶ شرکت کننده برای مدت سه هفته در حین کار به موسیقی گوش دادند. نتیجه نشان داد این افراد زمانی که موسیقی را قطع می‌کردند، کیفیت کارشان کمتر می‌شد و زمان بیشتری برای انجام وظایف و کارهای مختلف نیاز داشتند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ فایده شگفت انگیز موسیقی از نظر علم روانشناسی

  1. مصرف فست فود را کاهش دهید

عوارض فست فود

غلات تصفیه شده نان‌های ساندویچی و مانند آن به سرعت هضم می‌شود. این مسئله افزایش و کاهش میزان قند خون را سرعت می‌بخشد و به دنبال آن بر کاهش انرژی نیز تأثیرگذار است. شاید در حین مصرف این مواد غذایی ابتدا احساس هوشیاری کنید، ولی افت سریع قند خون باعث کسل شدنتان می‌شود. غذاهایی که بیشتری میزان انرژی را به وجود می‌آورند شامل پروتئین مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و کربوهیدرات پیچیده مانند حبوبات و غلات هستند. سبزیجات برگی سبز مانند اسفناج و کلم پیچ حاوی آهن هستند و به کاهش خستگی کمک می‌کنند

  1. کم‌تر غذا بخورید

حجم وعده ناهار

مصرف حجم زیادی از غذا برای وعده ناهار سرعت هضم و گوارش را کاهش می‌دهد و باعث احساس باد کردن و ناراحتی می‌شود. اگر از خانه غذا می‌برید، بهتر است ظرف غذای کوچک‌تری بردارید. چون زمانی که ظرف خالی می‌شود ذهن احساس سیری می‌کند و با این کار شما زودتر سیر می‌شوید. اگر هم از رستوران غذا تهیه می‌کنید، می‌توانید ابتدا نیمی از غذای درون بشقاب خود را جدا کنید و سپس باقی مانده را بخورید. اگر بعد از خوردن این حجم هنوز احساس سیری نمی‌کردید، ۲۰ دقیقه صبر کنید تا پیام سیر شدن به مغزتان برسد.

بیشتر بخوانید: آیا گیاه‌خوار یا گوشت‌خوار بودن ربطی به گروه خونی ما دارد؟

  1. وعده ناهار را حذف نکنید

حذف وعده ناهار

زمانی که حجم کار زیاد می‌شود، ممکن است خوردن ناهار به تعویق بیفتد. ولی به هیچ وجه اجازه ندهید از مصرف مواد غذایی و خوراکی بیش از ۴ یا ۵ ساعت بگذرد. می‌توانید از میان وعده‌های حاوی پروتئین و کربوهیدرات پیچیده استفاده کنید. خوراکی‌هایی مانند هوموس، سبزی، تست نان غلات، کره بادام زمینی، ماست یونانی و میوه گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شوند.

  1. به میزان کافی بخوابید

خواب کافی

افرادی که به طور میانگین ۷-۸ ساعت در طول روز می‌خوابند، بازدهی و عملکرد بهتری دارند. کمبود خواب، باعث می‌شود ریتم طبیعی شبانه روزی بدن به هم بریزد و گاهی این اختلال در بعد از ظهر بیشتر شود. طوری که در طول روز احساس خستگی داشته باشید و در ساعات ظهر این خستگی افزایش یابد. پس بهتر است خواب شبانه خود را به اندازه کافی برنامه‌ ریزی کنید.

بیشتر بخوانید: چه میزان خواب برای بدن کافی است؟ عوارض بی‌خوابی چیست؟

منبع: Reader’s Digest

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar سعید

    بجای همه این کاره بخصوص پارک رفتن و…میتونیم یک ساعت بخوابیم:)

    1. Avatar S

      بعضی ها ممکن با خواب بعدازظهر مودشون بیاد پایین واسه همین راهکارای بالا احتمالا برای این دوستانه

    2. Avatar sepehr

      البته اگر خویش فرما نباشید ،به ازای هر موقعیت شغلی، فقط یکبار از این راه حل میتونید استفاده کنید !

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه