فبلت‌ها آمده‌اند که بمانند!

۱۰ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
فبلت‌ها

تا دو سال پیش حدس می‌زدیم که موج عظیمی از فبلت‌ها در راه باشد. گویا این موج مرتفع سرانجام به ساحل رسیده است. سامسونگ، یکی پس از دیگری به کلکسیون فبلت‌های خود اضافه می‌کند. اپل هم مدتی پیش با یک تلفن هوشمند بزرگ وارد گود شد و رسما در کورس رقابت قرار گرفت. HTC، هوآوی و تک‌تک تولیدکنندگان دستگاه‌های همراه به این بازی وارد شده‌اند. ظاهرا بازار هم به این وضعیت روی خوش نشان داده. آیا بزرگان دنیای تکنولوژی این مسیر را ادامه خواهند داد؟ آیا عطش بازار به این زودی‌ها فرو خواهد نشست؟

واژه فبلت (Phablet) از ادغام دو واژه انگلیسی «فون» (Phone) و «تبلت» (Tablet) شکل گرفته است. فبلت به دستگاه همراهی اطلاق می‌شود که نمایشگری ۵ تا ۷ اینچی دارد. البته بسیاری از صاحب‌نظران دستگاه‌هایی با نمایشگرهای ۵.۱ تا ۶.۹ یا حتی ۵.۳ تا ۶.۹ اینچ را هم در این دسته‌بندی قرار می‌دهند. فبلت‌ها مرز مشترک دو دنیای تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها هستند و قرار است وظایف هر دو دستگاه را در یک ساختار واحد انجام دهند.

سال ۲۰۱۰ بود که شرکت Dell با فبلت ۵ اینچی خود با نام استریک (Streak) بازی را به طور جدی شروع کرد. البته که چند سال قبل‌تر، HTC و نوکیا با دو محصول متفاوت، آغازگر این حرکت بودند. HTC در سال ۲۰۰۷ با دستگاه ویندوزی ادونتج (Advantage) وارد گود شد. نمایشگر ۵ اینچی این دستگاه، بسیاری را هیجان‌زده کرده بود. نوکیا هم در همان سال با N810 در این مسیر قدم‌های اول را برمی‌داشت. محصول HTC، کامپیوتر شخصی جیبی (Pocket PC) قلمداد می‌شد، این در حالی بود که نوکیا محصول خود را به عنوان تبلت اینترنتی (Internet Tablet) معرفی می‌کرد. اما برمی‌گردیم به استریک، یعنی فبلت ۵ اینچی دل. استریک شبیه‌ترین دستگاه به فبلت‌های امروزی بود. با این حال، در سال ۲۰۱۰، به ندرت نویسندگان حوزه تکنولوژی و صاحبان کسب و کار، آن را فبلت خطاب می‌کردند. یک سال و نیم بعد، سامسونگ با گلکسی نوت، بازار تلفن‌های هوشمند را غافلگیر کرد. محصول سامسونگ اولین فبلتی بود که برای اولین بار همه‌گیر شد و قلب میلیون‌ها نفر را در یک آن دزدید. از سال ۲۰۱۱، سامسونگ نام فبلت را به طور گسترده در تبلیغات خود استفاده کرد. اما این فقط شروعی برای یک رقابت تنگاتنگ بود. LG ،HTC، سونی این مسیر را ادامه دادند و با پیوستن نوکیا، ایسوس، این بازار گسترده‌تر شد.

سال ۲۰۱۳ فبلت‌ها غوغایی به پا کردند. به گزارش مرکز تحقیقاتی IDC، در این سال در آسیا فروش فبلت ها از لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها پیشی گرفت. بر اساس گزارش مشابهی از همین مرکز، فبلت‌ها در کشور آمریکا نسبت به سال ۲۰۱۴ فروشی دو برابری را تجربه کردند. همچنین به گزارش مرکز تحقیقاتی «جوپیتر» (Jupiter)، تعداد فبلت‌های فروش‌رفته در آینده‌ای نه چندان دور و در سال ۲۰۱۹، تا پنج برابر افزایش می‌یابد. مرکز تحقیقاتی «کانتار ورلد پنل» (Kantar World Panel) گزارش داده که در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۵، در میان فاکتورهای مختلفی که خریداران مد نظر قرار می‌دادند، اندازه‌ی صفحه نمایش بیشترین سهم را به خود اختصاص داده بود. این آمار و ارقام بیانگر یک واقعیت هستند: مردم به نمایشگر بزرگ در گوشی‌ها روی خوش نشان داده‌اند.

 

داستان فبلت‌ها

 

بیایید یک بار دیگر این سوال را بپرسیم: چرا فبلت ها اینقدر محبوب شده‌اند؟ در جواب، ابتدا باید به نقیض این سوال پاسخ داد! چرا محبوب نباشند؟ در مورد دستگاهی همه فن حریف صحبت می‌کنیم که در قالب یک دستیار با هوش، همیشه کنارتان است و شما را از داشتن دو یا چند دستگاه اضافی بی‌نیاز می‌کند. با آن تماس تلفنی برقرار می‌کنید، پیامک می‌زنید، با خیال راحت در نمایشگر بزرگ آن اینترنت را زیر و رو می‌کنید، فیلم می‌بینید و هر آنچه تکنولوژی در چند سال اخیر برای‌تان به ارمغان آورده را توسط آن تجربه می‌کنید.

از زمان رونمایی از اولین فبلت سامسونگ نزدیک به ۴ سال گذشته است. سامسونگ درIFA 2014 گلکسی نوت ۴ را رو کرد؛ فبلتی ۵.۷ اینچی و قدرتمند که با قلم جادویی‌اش در کنار چند دستگاه دیگر در خط مقدم محصولات سامسونگ حرکت می‌کند. اپل هم از سوی دیگر، بر خلاف سنت چند ساله‌اش، نیاز بازار را پر رنگ‌تر از مانیفست رهبر گذشته‌اش (استیو جابز مرحوم) دید و در یک حرکت با دو محصول بی نظیر مرز ۴ اینچ را در نوردید. از آیفون ۴.۷ اینچی که بگذریم، می‌رسیم به محصول ۵.۵ اینچی اپل. ظاهرا اپل هم طرفدار فبلت‌ها شده است. گوگل هم به عنوان موتور محرک سیستم عامل اندروید، شدیدا حامی فبلت‌هاست. یکی از مدیران ارشد این شرکت اخیرا به «وال استریت ژورنال» گفته است که اندازه نمایشگر دستگاه‌های همراه (یا به زبانی دیگر همان تلفن‌های هوشمند امروزی) رابطه مستقیمی با درآمد تبلیغاتی گوگل دارد. گویا نکسوس ۶ هم بر اساس همین منطق توسط گوگل و HTC به بازار عرضه شد. وقتی اپل، گوگل، مایکروسافت، سامسونگ، LG و HTC فبلت بسازند، این بدان معناست که سونامی فبلت‌ها از راه رسیده. این موج سهمگین آمده تا به بازار اسمارتفون‌های کوچک و تبلت‌ها‌ لطمه بزند.

شاید دیگر لازم نباشد به دنبال دلایل محبوبیت فبلت‌ها باشیم. فبلت‌ها، خواسته یا ناخواسته، همین حالا هم محبوب هستند و به توجیهات ما نیازی ندارند. فبلت‌ها آمده‌اند که بمانند و به قطع و یقین چند سالی مهمان ما هستند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar علی گودرزی

    فقط آلکاتل جنسش حرف نداره

    عالیه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه