فرانسه می‌خواهد انرژی هسته‌ای کمتری تولید کند

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

کشور فرانسه، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انرژی هسته‌ای، تصمیم گرفته است تا سهم میزان انرژی برق تولید شده‌ی هسته‌ای را از ۷۵ به ۵۰ درصد کاهش دهد. فرانسه برای انجام این برنامه، ده سال زمان را برای خود مشخص کرده و می‌خواهد تا سال ۲۰۲۵ این برنامه را عملی کند؛ درست مثل برنامه‌ی جمع کردن کامل تاسیسات کشور آلمان. این که چه راکتورهایی قرار است غیرفعال شوند هنوز اعلام نشده است.

مسئولان فرانسه تصمیم گرفته‌اند تا ۱۰ سال آینده، میزان تولید انرژی هسته‌ای را کم و انرژی‌های تجدیدپذیر را جایگزین آن کنند

با اینکه برای تصویب این قانون بحث‌های زیادی در مجلس فرانسه شکل گرفته بود، اما این طور که به نظر می‌رسد، فعالان محیط زیست برنده‌ی این جدال شده‌اند.

«ژان لویی بل» (Jean-Louis Bal)، مدیر سازمان انرژی‌های تجدید پذیر فرانسه مدتی کوتاه پس از اعلام این خبر گفت: “قاون جدید افق‌های جدیدی را در مقابل انرژی‌های تجدیدپذیر قرار خواهد داد.”

بل گفته که از ساختار جدیدی که برای انجام قوانین شکل گرفته خوشحال است. قرار است تا سال ۲۰۳۰، میزان کلی مصرف انرژی تا ۳۰ درصد کاهش داشته باشد. از سوی دیگر قرار است سهم انرژی‌های تجدیدپذیر تا ۳۲ درصد افزایش پیدا کند.

France-Wind

فرانسه اهداف سنگینی را برای خود در نظر گرفته است: انرژی هسته‌ای کمتر، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، استفاده‌ی بهینه‌تر از انرژی، تمرکز روی حمل و نقل الکتریکی و حتی افزایش پنج برابری مالیات کربن.

تمامی این قوانین در ۶۶ بند مختلف که از روش‌های جدید کنترل پسماند گرفته تا کم کردن مالیات دوچرخه یا حتی ممنوع کردن کیسه‌های پلاستیکی را شامل می‌شود تصویب شده‌اند.

با تمام این اوصاف، فرانسه وضعیت مالی خوبی ندارد و تحلیل‌گران درباره‌ی چگونگی اجرای این قوانین با بودجه‌ی فعلی این کشور کمی نگران هستند. قرار است مقداری از این بودجه در سال‌های آینده با ایجاد شغل‌های جدیدی که در راستای محیط زیست و انرژی‌های سبز فعالیت می‌کنند بیشتر شود.

انرژی هسته‌ای هنوز هم در سیاست فرانسه نقش پررنگی دارد و همیشه از آن به عنوان یکی از موفقیت‌ها و قدرت‌های این کشور یاد می‌شود. بر اساس نظرسنجی‌هایی که در دو دهه‌ی گذشته درباره‌ی این انرژی از مردم فرانسه گرفته شده، دیدگاه کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند درباره‌ی انرژی هسته‌ای به دو بخش حدودا مساوی تقسیم می‌شود. نیمی از مردم از این انرژی حمایت می‌کنند و نیمه‌ی دیگر مخالف آن هستند.

فرانسه در حال حاضر بیشتر از میزان مورد نیازش انرژی تولید می‌کند و در بین کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا هم یکی از پایین‌ترین قیمت‌ها را ارایه می‌دهد. در نتیجه این کشور نیازی ضروری به پیدا کردن منبع تازه‌ای برای انرژی ندارد.

با این حال، فعالان محیط زیست می‌گویند که هزینه‌های بسیار زیاد تولید انرژی هسته‌ای را باید با انرژی‌های تجدید پذیری که هزینه‌ی تولید زیادی هم ندارند جایگزین کرد.

منبع: Scientific American

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه