در سال ۲۰۱۵ کدام شرکت تعداد بیشتری خودروی الکتریکی فروخته است؟

۲۱ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

امروزه بسیاری از شرکت‌های خودروسازی به امر ساخت خودروهای الکتریکی مشغول گردیده‌اند. در میان این شرکت‌ها هستند نام‌هایی که کسب و کار اصلی‌شان تولید خودروهایی است که با سوخت های فسیلی کار می‌کنند. در نقطه‌ی مقابل می توان نام هایی را یافت که فلسفه‌ی وجودیشان با تولید خودروهای الکتریکی گره خورده است؛ از این میان بطور مثال می توان به شرکت خودروسازی تسلا و مدیر اجرایی پر سر و صدای آن ایلان ماسک اشاره نمود که در روزهای اخیر خبر موفقیت او در به زمین نشاندن موفقیت آمیز فضاپیمای اسپیس‌ایکس نقل محافل خبری گردید. در این مقاله به سراغ نام های مطرح در عرصه تولید خودروهای الکتریکی خواهیم رفت و میزان فروش آن‌ها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

با گذشت پنج سال از اولین عرضه خودروی الکتریکی Leaf محصول شرکت نیسان و خودروی Volt محصول شرکت شورولت، امروزه کمتر از یک درصد از خودروهایی که در بازار کشور امریکا به فروش می رسند را خودروهای الکتریکی تشکیل می دهند. همچنین در میان تمامی خودروهای الکتریکی تولید شده، خودروی Leaf ساخت شرکت نیسان با فروشی معادل ۲۰۰.۰۰۰ دستگاه پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی بوده است. با این وجود فکر می‌کنید شرکت نیسان بیشترین تعداد خودروهای الکتریکی را به فروش رسانیده؟ اجازه دهید به بررسی گزینه های احتمالی بپردازیم. در میان شرکت های خودروسازی مطرح در این عرصه، می توانیم پنج کاندیدا را برای بیشترین بیشترین فروش معرفی نماییم؛ شرکت BMW، شرکت فورد، شرکت جنرال موتورز و شرکت تسلا. با مقایسه آمار فروش این شرکت‌ها نتیجه‌ی رقابت تا حدود زیادی مشخص خواهد شد.

خودروهای سری i محصول شرکت BMW

خودروهای سری i محصول شرکت BMW

بنابر آمار ارائه شده توسط شرکت BMW، این شرکت در سال ۲۰۱۵ موفق به فروش ۳۰.۰۰۰ دستگاه از خودروهای مدل i3 و i8 خود گردیده است. آمار فروش شرکت فورد برای خودروهای هیبریدی مدل Fusion و C-Max Energi و خودروی تمام الکتریکی Focus، در کشور امریکا برابر ۱۸.۹۲۳ دستگاه است. این شرکت از ارائه‌ی آمار دقیق فروش برای کشور کانادا و اروپا خودداری نموده است؛ با این وجود با توجه به اینکه عمده‌ی تمرکز شرکت فورد برای فروش این خودروها در داخل خاک امریکا است می‌توان آمار مجموع فروش را با تخمین خوبی برابر با ۲۰.۰۰۰ دستگاه برای این شرکت منظور نماییم. آمار فروش برای شرکت جنرال موتورز متعلق به دو خودروی Volt و Spark EV است که آمار فروش این خودروها در خاک امریکا به ترتیب برابر با ۱۵.۳۹۳ و ۲.۶۲۹ دستگاه است. چنانچه بخواهیم فروش محدود این خودروها را در خاک کانادا و کره‌ی جنوبی منظور نماییم، آمار ۲۰.۰۰۰ دستگاه برای این شرکت تخمین مناسبی به نظر می‌رسد. شرکت نیسان در سال اخیر موفق به فروش ۱۷.۲۶۹ دستگاه در خاک امریکا شده است؛ با این وجود بر خلاف سایر شرکت‌هایی که در بالا بدان اشاره شد شرکت نیسان از بازار فروش گسترده‌تری در سایر کشورها برخوردار است. این شرکت همچنین تعداد محدودی ون الکتریکی مدل e-NV200 را فروخته است. تخمین فروش ۵۰.۰۰۰ دستگاه خودروی الکتریکی برای شرکت نیسان، با توجه به آمار فروش ۳۹.۰۰۰ دستگاه خودروی Leaf تا ماه اکتبر و فروش اندک مدل e-NV200، مطلوب به نظر می رسد. شرکت تسلا نیز در سال ۲۰۱۵ موفق به فروش ۵۰.۵۵۷ دستگاه خودرو شده است.

با توجه به آمارهای فوق این طور به نظر می رسد که شرکت تسلا و نیسان برنده‌ی این رقابت باشند؛ اما آیا شرکتی را از قلم نینداخته‌ایم؟ شرکتی که اولین خط تولید خودروی هیبریدی الکتریکی را تولید نموده است. شرکت چینی BYD با تولید خودروی F3DM به عنوان اولین شرکتی که یک خودروی هیبریدی الکتریکی را تولید نموده است شناخته می شود. تاریخ تولید اولین نسخه از این خودرو به دسامبر ۲۰۰۸ باز می گردد؛ دقیقاً دو سال قبل از تولید اولین نسخه از خودروی الکتریکی Volt محصول شورولت. خودروی Volt با وجود آنکه از جهات زیادی نسبت به خودروی F3DM حائز برتری است اما نمی‌تواند عنوان تاریخی اولین خودروی الکتریکی تولید شده را از آن خود نماید.

خودروی Tang محصول شرکت BYD

خودروی Tang محصول شرکت BYD

اینکه وارن بافت افسانه‌ای بر روی این شرکت سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده به خودی خود نشان از پتانسیل‌های بالای این شرکت دارد. خودروهای الکتریکی ساخت این شرکت در دو مدل تمام الکتریکی E6 (که مدل هاچ بک آن عمدتا به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می گیرد) و خودروهای هیبریدی Qin، که یک سدان جمع و جور است، و Tang، که یک SUV است، عرضه می‌گردند. این شرکت در سال گذشته تعداد ۳۱.۸۹۸ خودروی Qin و ۱۸.۳۷۵ خودروی Tang فروخته است. همچنین این شرکت موفق به فروش ۷.۰۲۹ دستگاه از مدل قدیمی تر E6 شده است. علاوه بر این مدل‌ها، این شرکت تعداد اندکی خودروی ون T3 و سدان تمام الکتریکی e5 به فروش رسانیده است. همچنین توانسته تعداد ۲.۸۸۸ دستگاه خودروی Denza، که محصول سرمایه‌گذاری مشترک میان این شرکت با شرکت دایمر آلمان است، را به فروش برساند. بدین ترتیب این شرکت با مجموع فروش ۶۱.۷۲۲ دستگاه خودروی الکتریکی در جایگاه بهتری نسبت به شرکت‌های خودروسازی نیسان و تسلا قرار می گیرد (این شرکت همچنین اتوبوس های برقی را تولید می‌کند که در بخش حمل و نقل عمومی امریکا با استقبال خوبی مواجه گردیده است).

اتوبوس های برقی تولید شده توسط شرکت BYD که در بخش حمل و نقل عمومی امریکا مشغول به کار هستند

اتوبوس های برقی تولید شده توسط شرکت BYD که در بخش حمل و نقل عمومی امریکا مشغول به کار هستند

به غیر از صادرات محدود این شرکت به بازارهای محدودی همچون کاستاریکا، عمده خودروهای تولیدی توسط این شرکت در بازار کشور چین به فروش می‌رسند. کشور چین به جهت مقابله با معضل آلودگی هوا در این کشور به شدت در حال کار بر روی افزایش فروش خودروهایی است که از سوخت های جدید استفاده می‌کنند. در همین رابطه، این کشور مشوق‌های مالی را برای خریداران این دسته از خودروها ارائه می‌کند. همچنین فرایند ثبت درخواست برای خرید این محصولات را تسهیل نموده است. در مقابل این مشوق‌ها، این کشور ثبت درخواست برای خرید خودروهایی که از سوخت های فسیلی استفاده می نمایند را محدود نموده است. همچنین در بسیاری از مناطق این کشور طرح زوج و فرد اجرا می گردد.

کشور چین در تلاش است تا خود را به عنوان بزرگترین بازار خودروهای الکتریکی معرفی نماید؛ از همین رو در بخش‌های دولتی و صنعتی این کشور برنامه‌ریزی‌هایی به جهت کسب این جایگاه انجام پذیرفته است. با این حال عواملی همچون کمبود جایگاه‌های شارژ و عدم وجود آمارهای دقیق از تعداد خودروهای هیبریدی که از شارژی الکتریکی استفاده می‌کنند میزان اثر بخشی این تلاش‌ها را تا حدود زیادی با ابهام مواجه ساخته است.

منبع: Green Car Reporter

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه