آغاز احتمالی پرواز فضاپیماهای سرنشین‌دار اسپیس‌ایکس و بویینگ در تابستان ۲۰۲۰

۵ آذر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
فضاپیمای سرنشین‌دار اسپیس‌ایکس بویینگ

پس از بازنشستگی شاتل‌های فضایی در سال ۲۰۱۱ ناسا برای اعزام فضانوردان خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی به طور کامل به روسیه وابسته شد. فضاپیمای سایوز روس‌ها در حال حاضر تنها فضاپیمایی است که قابلیت اعزام فضانوردان به ایستگاه فضایی را دارد و ناسا مجبور است هزینه‌های هنگفتی را به روسیه پرداخت کند. با این حال احتمالا به زودی روند بازی تغییر خواهد کرد و شرکت‌های فضایی خصوصی، همچون اسپیس‌ایکس و بویینگ، بازیگر جدید سفرهای فضایی سرنشین‌دار خواهند شد.

طبق گزارش جدیدی که یکی از دفاتر ناسا منتشر کرده انجام سفرهای سرنشین‌دار شرکت‌های فضایی خصوصی احتمالا تا تابستان سال ۲۰۲۰ آغاز نخواهد شد. طبق این گزارش برنامه سفرهای سرنشین‌دار تجاری با چالش‌های پرتعدادی روبه‌رو است که ممکن است باعث کاهش تعداد فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی شود. امری که خود در نهایت منجر به کاهش پژوهش‌های انجام شده در ایستگاه فضایی خواهد شد.

یکی از بخش‌های مهم این گزارش به احتمال افزایش خطرات ایمنی به دلیل فشار شدید زمانی پرداخته است. هر چند که ناسا اعلام کرده که ایمنی فضاپیمای شرکت‌های فضایی خصوصی در اولویت است و تنها زمانی به شرکت‌های بویینگ و اسپیس‌ایکس اجازه‌ی انجام سفرهای سرنشین‌دار را خواهد داد که از ایمنی فضاپیماها مطمئن باشد.

با این حال طبق گزارش اخیر برخی از تست‌ها که قرار بود در پروازهای بدون سرنشین انجام شوند به بعد موکول شده‌اند. از همین رو متخصصان در این گزارش در این باره به ناسا هشدار داده‌اند.

پروازهای سرنشین‌دار بویینگ و اسپیس‌ایکس از چه زمانی آغاز خواهد شد؟

تصویری از پهلو گرفتن فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار در ایستگاه فضایی در جریان اولین پرتاب آزمایشی.

واقعیت این است که وابستگی آمریکا به روسیه در اعزام فضانوردان به ایستگاه فضایی فشار زیادی را روی دولت آمریکا و ناسا گذاشته است. چندی پیش مایک پنس، معاون اول دونالد ترامپ، اعلام کرد تا بهار سال آینده فضانوردان آمریکایی بار دیگر با پرتابگر آمریکایی و از خاک آمریکا به فضا اعزام خواهند شد.

با این حال و بر اساس گزارش اخیر، بویینگ و اسپیس‌ایکس هر دو با مشکلات فنی و ایمنی مواجه هستند که باید پیش از آغاز رسمی سفرهای فضایی سرنشین‌دار به آن‌ها رسیدگی شود.

برنامه سفرهای سرنشین‌دار تجاری درست از زمان بازنشستگی شاتل‌های فضایی آغاز شده است. در راستای همین برنامه شرکت‌های اسپیس‌ایکس و بویینگ در قراردادهایی که در سال ۲۰۱۴ با ناسا منعقد کردند مسئولیت ساخت پرتابگرها و فضاپیماهای سرنشین‌دار جدید را به عهده گرفتند و از آن زمان مشغول فعالیت در این زمینه هستند.

از زمان بازنشستگی شاتل‌ها فضاپیمای سایوز روسیه تنها فضاپیمای سرنشین‌دار برای اعزام فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی است. به این ترتیب ناسا نیز برای اعزام فضانوردانش به ایستگاه فضایی فعلا راهی جز همکاری با روسیه و استفاده از سایوز ندارد.

با توجه به گزارش اخیر برای تغییر این روند هنوز راه سختی پیش روی ناسا، اسپیس‌ایکس و بویینگ قرار دارد و باید با دقت بیشتری مسائل فنی و امنیتی را بررسی کرد.

ناسا مجبور به کاهش تعداد فضانوردان است

مسئله‌ی دیگری که ناسا با آن مواجه است نیاز به کاهش تعداد فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی است. با توجه به تاخیر شرکت‌های بویینگ و اسپیس‌ایکس و کاهش پروازهای فضاپیمای سایوز، ناسا مجبور است تعداد فضانوردان خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی را از سه به یک برساند.

البته ناسا می‌تواند با خرید صندلی‌های بیشتری از فضاپیمای سایوز و یا افزایش دوران ماموریت فضانوردان در ایستگاه فضایی از شدت این مشکل بکاهد.

در صورت کاهش تعداد فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی انجام فعالیت‌های علمی در ایستگاه نیز کاهش خواهد یافت.

انجام سفرهای فضایی سرنشین‌دار توسط شرکت‌های فضایی خصوصی تغییری بزرگ و مهم در این صنعت محسوب می‌شود. با این حال برای برداشتن این گام بلند باید تمام جوانب را سنجید و صد البته که چالش‌های فراوانی پیش روی این شرکت‌ها است.

عکس کاور: تصاویر فضاپیماهای دراگون سرنشین‌دار اسپیس‌ایکس (راست) و CST-100 Starliner بویینگ.

Credit: Boeing/SpaceX

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه