تصویر نجومی روز ناسا (۲۷ آبان ۹۴): فوران ناگهانی از دنباله‌دار ۶۷p

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

عکس از ESA/ Rosetta/ MPS

فضاپیمای روزتا در حالی همچنان در مدار دنباله‌دار «۶۷-پی چوریوموف جراسیمنکو» گردش می‌کند که اواخر جولای، توانست فورانی ناگهانی را از آن ثبت کند. مراحل فوران در این تصویر متحرک دیده می‌شود و نشان می‌دهد که چقدر این‌گونه فوران‌ها می‌توانند سریع و برق‌آسا باشد. این تصویر متحرک از سه عکس تشکیل شده است. اولی دنباله‌دار را در حالت معمولی نشان می‌دهد. عکس دوم که ۲۰ دقیقه بعد گرفته شده، فورانی قدرتمند را نشان می‌دهد. عکس سوم هم ۲۰ دقیقه بعد گرفته شده و باقی‌مانده‌ای کوچک از فوران در آن دیده می‌شود. وقتی دنباله‌دارها به خورشید نزدیک می‌شوند، دم‌های بلند و زیبایی تشکیل می‌دهند که امتداد آن‌ها در منظومه‌ی شمسی کشیده می‌شود. دانشمندان در حال تحقیق بر چگونگی بوجود آمدن دم دنباله‌دارها توسط این‌گونه فوران‌ها هستند و این تصویر می‌تواند کمک زیادی به آن‌ها بکند. دیگر داده‌های فضاپیمای روزتا به ما نشان می‌دهد که آب روی زمین، از دنباله‌دارهایی مثل ۶۷-پی نیامده چرا که ناخالصی‌های آب این دنباله‌دار با ناخالصی‌های آب روی زمین کاملا متفاوت است. دنباله‌دار ۶۷-پی حدود ۴ کیلومتر قطر دارد و در مداری بین زمین و مشتری، به دور خورشید می‌گردد. فضاپیمای روزتا از آگوست ۲۰۱۴ به آن رسیده و قرار است در اواخر سال ۲۰۱۶ خیلی آرام به سطح آن برخورد کند.

Comet67PJet_Rosetta_1042

برای مشاهده‌ی تصویر در ابعاد بزرگتر روی این لینک کلیک کنید.

منبع: Apod.Nasa.gov

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. فرزاد شریف زاده

    با توجه به اینکه در خصوص این بخش جدید از دانشنامه دیجیکالا کمتر میشه نظر داد، صرفا خواستم از آقای مومن زاده و سایر همکاران و ایده پردازان این مجله تشکر کنم و بگم اهمیت این تصاویر و توضیحات مختصری که در زیرش قرار داده میشه در جهت گسترش علم و اطلاعات ما خوانندگان بر کسی پوشیده نیست.
    به واقع در عین اینکه اول صبح با دیدن چنین تصاویر زیبا و خارق العاده ای، حس بهتری میگیریم، در کنارش اطلاعات مفید و مناسبی هم دستگیرمون میشه که باعث میشه این بخش هم از نظر هنری، هم از نظر پیشرفت های تکنولوژیک که باعث ثبت چنین تصاویری شده، و هم از نظر اطلاع رسانی و ترویج دانش بسیار مهم و در خور توجه است.
    مضاف بر اینکه همکاری یک دانشنامه ایرانی با قسمتی از سایت ناسا هم موضوع امیدوارکننده و قابل تحسینی است.
    با تشکر

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه