با فولکس واگن ARVW آشنا شوید؛ شاهکار آیرودینامیک‌ در دهه ۱۹۸۰

۶ خرداد ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
فولکس واگن ARVW

رعایت اصول آیرودینامیک نقش پررنگی در سرعت و شتاب بالای یک خودرو دارد. هر چه مقاومت هوا کمتر بوده و خودرو کشش کمتری هنگام حرکت داشته باشد، انرژی کمتری برای تحرک آن صرف می‌شود و در نتیجه بهتر حرکت می‌کند. فولکس واگن ARVW یکی از آیرودینامیک‌ترین خودروهای ساخته شده تا به امروز است که البته خودرو جدیدی نیست و سال‌ها پیش تولید شده است.

از زمانی که نخستین خودروها اختراع شدند، خودروسازان به دنبال آزمایش طرح‌های مختلف بدنه برای رسیدن به آیرودینامیک بیشتر و سرعت‌های بالاتر هستند. فولکس واگن نیز یکی از همین خودروسازان بود و حاصل تلاش‌های این شرکت در دهه هشتاد میلادی، به ساخت فولکس واگن ARVW منجر شد. این خودرو یک وسیله نقلیه تک سرنشینه است و با ظاهر خاصی که دارد، همچنان یکی از آیرودینامیک‌ترین خودروهای دنیاست.

بحران‌های نفتی دهه هفتاد میلادی شرکت‌های خودروسازی را تحت فشار شدیدی قرار دادند. تقاضا برای خودروهای مجهز به موتورهای حجیم و پرمصرف به شدت کاهش یافت و شرکت‌های خودروسازی ناچار بودند تا در مدت زمانی کوتاه، فناوری‌های ساخت اتومبیل را بروز کنند. حاصل تلاش‌های داس متحرک آلمانی در فولکس واگن ARVW نمود پیدا کرد.

فولکس واگن ARVW

فولکس واگن ARVW براساس پلتفرمی آلومینیومی ساخته شد و جنس بدنه آن نیز از فایبرگلاس و فیبرکربن بود. تمامی اجزای این خودرو برای دست‌یابی به کمترین مقاومت هوا بهینه‌سازی شده بودند که حاصل آن ضریب پسا ۰.۱۵ این خودرو بود. مدل مفهومی فولکس واگن ثابت کرد خودروها بدون نیاز به موتوری حجیم و صرفا با رعایت اصول آیرودینامیک، می‌توانند به سرعت‌های بالا دست یابند. از دیگر نکات جالب فولکس واگن ARVW چرخ‌های آن بود. چرخ‌های این مدل در زیر بدنه مخفی شده بودند و همچنین این خودرو از باله‌های متحرک در زیر بدنه بهره می‌برد، که به ثابت نگه داشتن آن در سرعت‌های بالاتر کمک می‌کردند.

فولکس واگن ARVW از یک پیشرانه ۲.۴ لیتری توربوشارژر بهره می‌برد که قادر بود تا حداکثر ۱۷۷ اسب‌بخار قدرت تولید کند. در اکتبر ۱۹۸۰، تیمی از فولکس واگن این خودرو را به پیست آزمایشی ناردو در ایتالیا بردند. فولکس واگن ARVW در این پیست توانست به حداکثر سرعت ۳۶۲ کیلومتربرساعت دست یابد و در طی این آزمون، دو رکورد جهانی سرعت را نیز به نام خودش ثبت کرد.

منبع: AUTOCAR

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه