۶ فیلم که در تعطیلات عید فطر روی پرده خواهد رفت

۱۲ خرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
فیلم های عید فطر 98

اکران عید فطر بعد از اکران نوروز مهم‌ترین فصل نمایش برای فیلم‌های سینمایی محسوب می‌شود. به‌خصوص اگر اکران عید فطر مصادف با تابستان شود که روزهای تعطیلی مدارس است و خانواده‌ها دنبال تفریحات کم‌خرج‌تر می‌گردند. رونق سینماها و فروش سالیانه آن‌ها به‌شدت وابسته به اکران نوروز و اکران عید فطر است. به همین دلیل هم یکی از مهم‌ترین وظایف شورای صنفی نمایش تعیین فیلم‌های اکران عید فطر است که باید مثل اکران نوروز ذائقه‌ها و مخاطب‌های مختلف را راضی کند و البته اصولا بار کمدی آن بیشتر است. امسال فقط یک فیلم کمال تبریزی که در میان فیلم های عید فطر ۹۸ قرار دارد باعث می‌شود شاهد حضور چهره‌های مطرح سینمایی روی پرده سینماها باشیم. پنج فیلم قرار است به گروه‌های اصلی سینمایی در اکران عید فطر ۹۸ اضافه شوند. «دختر شیطان» ساخته قربان محمدپور، «سرخپوست» نیما جاویدی، «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار، «زهرمار» جواد رضویان و «ما همه با هم هستیم» آخرین فیلم کمال تبریزی فیلم‌هایی هستند که از آخر این هفته در اکران عید فطر ۹۸ به نمایش درمی‌آیند. مرور کوتاهی داریم روی فیلم‌هایی که قرار است جایگزین فیلم‌های فعلی بشوند که به جز «متری شش و نیم» که از اکران نوروزی روی پرده مانده هیچ‌کدام فیلم‌های مهم و مطرحی از کار درنیامدند.

۱. دختر شیطان

فیلم دختر شیطان

کارگردان: قربان محمدپور
بازیگران: حمید فرخ نژاد، ایشا گوپتا، جکی شروف، گلشن گروور، سیمران میشکروتی، محمدرضا شریفی نیا و فردین حفیظی

فیلم «سلام بمبئی» را به خاطر دارید؟ تولید مشترک ایران و هندوستان که محمدرضا گلزار و بنیامین بهادری به همراه چند بازیگر هندی در آن ایفای نقش می‌کردند. ملودرامی شبیه فیلمفارسی‌های قدیمی که البته خیلی خوب فروخت. فیلم یک ملودرام اشک‌انگیز ساده بود شبیه همان آثاری که به فیلم هندی بین‌مان معروف شده‌اند و از بالیوود آمده‌اند. فیلم رقص و آواز هندی هم داشت و به نظر می‌رسد فیلم «دختر شیطان» هم قرار است همه آن ویژگی‌ها را داشته باشد. البته به نظر می‌رسد داستان این یکی محصول مشترک ایران و هند کمی مایه طنز و فانتزی داشته باشد. داستان فیلم از این قرار است که یکی از بچه‌های شیطان می‌خواهد توبه کند و شرط پذیرش توبه‌اش آن است که به یک آدم بی‌گناه سجده کند. دختر شیطان وارد زمین می‌شود و به دنبال یک آدم بی گناه می‌گردد و این وسط در مواجهه با آدم‌ها اتفاقاتی برای او و آدم‌هایی که سر راهش قرار می‌گیرند رقم می‌خورد. می‌شود انتظار داشت که فیلم لحن کمدی داشته باشد. همین باعث می‌شود فکر کنیم که در اکران حتی از «سلام بمبئی» هم جلو بزند گرچه ستاره‌های آن فیلم گلزار و بنیامین بودند. امیدواریم قربان محمدپور در کارگردانی هم نسبت به فیلم قبلی پیشرفت کرده باشد.

۲. زهرمار

فیلم زهرمار

کارگردان: جواد رضویان
بازیگران: سیامک انصاری، شبنم مقدمی، شقایق فراهانی، سیامک صفری

برای خیلی‌ها عجیب بود که اولین فیلم سینمایی جواد رضویان در مقام کارگردان بتواند در بخش نگاه نو جشنواره فجر راه پیدا کند و با فیلم‌های کارگردانان فیلم اولی دیگر رقابت کند. نکته عجیب‌تر اینکه صحبت‌هایی از هیات داوران شنیده شد که کمدی جواد رضویان را نمونه سالم یک کمدی خنده‌دار می‌دانستند. با توجه به سابقه رضویان در بازی در فیلم‌های کمدی مبتذل ادعای عجیبی بود. درنهایت فیلم که در جشنواره به نمایش درآمد نتوانست چندان هم نظر منتقدان را جلب کند. چیزی بود شبیه «رسوایی» مسعود ده‌نمکی. نه سر و شکل ویژه‌ای داشت و نه سوژه داغی. قهرمان فیلم مردی به نام رضاست. رضا دفتردار میانسالی است که به تازگی به تهران نقل مکان کرده. یک روز رهی همکلاسی سال‌ها قبلش را می‌بیند که هنوز کینه‌ای قدیمی از او دارد. در شرایطی که رضا تلاش می‌کند از او دلجویی کند، رهی نقشه‌ای می‌چیند تا رضا را به دردسر بزرگی بیاندازد. فیلم البته با یدک کشیدن نام جواد رضویان به نام کارگردان و کمدی بودنش و حضور سیامک انصاری احتمال دارد گیشه خوبی داشته باشد اما واقعیت این است که از لحاظ سینمایی کیفیت خاصی ندارد.

۳. سرخپوست

فیلم سرخپوست

کارگردان: نیما جاویدی
بازیگران: نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار

نیما جاویدی از اولین فیلمش «ملبورن» توانسته بود توجه‌ها را به خودش جلب کند اما این کارگردان جوان سال گذشته با فیلم «سرخپوست» در جشنواره فیلم فجر توانسته بدرخشد و فیلمش یکی از چند فیلم برتر جشنواره باشد. خیلی‌ها حتی عقیده داشتند که به جز پایان‌بندی نه چندان خوبش می‌توانست به خاطر فضاسازی و به خصوص قصه جذابش نمونه درستی برای سینمای ایران باشد. داستان فیلم در دهه ۴۰ اتفاق می‌افتد. یک زندان‌بان قرار است ترفیع بگیرد اما پیش از اینکه حکمش به او ابلاغ شود باید زندانیان را به جای دیگری منتقل کند چون در نزدیکی زندان قدیمی قرار است فرودگاه ساخته شود. نعمت جاهد و مامورانش در حال انتقال زندانیان هستند که مددکار اجتماعی وارد زندان می‌شود. نعمت جاهد به این خانم مددکار علاقمند است. همان موقع خبر می‌رسد که یکی از زندانیان فرار کرده. این خبر می‌تواند به قیمت از دست رفتن ترفیع جاهد تمام شود و از طرف دیگر پافشاری‌اش روی گیر انداختن زندانی به هر نحوی ممکن است خانم مددکار را برنجاند. نوید محمدزاده در فیلم «سرخپوست» بازی متفاوت و جذابی دارد. حضور او به همراه قصه پرکشش و فضای فیلم احتمالا باعث می‌شود که «سرخپوست» جزو فیلم‌های پرفروش اکران عید فطر شود.

۴. شبی که ماه کامل شد

فیلم شبی که ماه کامل شد

کارگردان: نرگس آبیار
بازیگران: هوتن شکیبا، الناز شاکردوست، فرشته صدرعرفایی و پدرام شریفی

فیلمی که مشخص است تولید سخت و طاقت‌فرسایی داشته درباره سوژه‌ای که به شدت ملتهب و حساس است چون خانواده ریگی هنوز هم در سیستان و بلوچستان جزو خانواده‌های متنفذ هستند. فیلم داستان زندگی برادر عبدالمالک ریگی است که با دختری از جنوب ایران ازدواج می‌کند و عاشقانه دوستش دارد. اما سایه کارهای عبدالمالک ریگی همیشه روی زندگی‌شان سنگینی می‌کند به همین دلیل تصمیم به فرار می‌گیرند. بازی خوب بازیگران و فضاسازی نرگس آبیار و حرکت‌های پر از تکان دوربین که تنش را زیاد می‌کند «شبی که ماه کامل شد» را به تجربه‌ای متفاوت در سینمای ایران تبدیل کرده است. فیلمی که دیدنش البته آسان نیست به خصوص به خاطر همان دوربین روی دست و تنش زیادی که دارد اما از آن فیلم‌هایی است که دیدنش را نمی‌شود از دست داد. پیش‌بینی اینکه چنین فیلمی در اکران عید فطر بتواند پرفروش شود یا نه کار سختی است. از میان فیلم‌های نرگس آبیار فیلم «شیار ‍۱۴۳» از همه سرراست‌تر بود و از همه فیلم‌هایش پرفروش‌تر هم شد.

۵. ما همه با هم هستیم

فیلم ما همه با هم هستیم

کارگردان: کمال تبریزی
بازیگران: محمدرضا گلزار، مهران مدیری، مهناز افشار، لیلا حاتمی، ویشکا آسایش، جواد عزتی، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی، سروش صحت، حسن معجونی، مهران غفوریان

پرستاره‌ترین فیلم چند سال اخیر سینمای ایران است. آنقدر بازیگران مطرحی در آخرین فیلم کمال تبریزی حضور دارند که احتمالا اگر کسی از گوشه قاب هم رد شده باشد یکی از ستاره‌های سینمای ایران است. کمال تبریزی دوباره کمدی ساخته که خب تیغ دولبه است. او سابقه ساخت کمدی‌های درخشانی مثل «مارمولک» و «لیلی با من است» را در کارنامه‌اش دارد و از آن طرف فیلم‌های بدی هم مثل «طبقه حساس» و «مارموز» ساخته است. چیزی که می‌شود رویش حساب کرد این است که فیلم قاعدتا با حضور این همه بازیگر باید پرفروش شود. اسمش هم کنجکاوی‌برانگیز است چون یادآور یکی از شعارهای انتخاباتی است. این فیلم کمدی داستان سقوط یک هواپیماست که مسافرانش هر کدام رازهایی برای خودشان دارند که نمی‌خواهند فاش شود. فیلم یک افتتاحیه مفصل هم داشت و یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های عید فطر است. شاید کمال تبریزی خاطره تلخ فیلم‌های بد اخیرش را با این فیلم بتواند پاک کند.

۶. میدان جوانان سابق

فیلم میدان جوانان سابق

کارگردان: مینا اکبری

فیلمی که برای آن‌هایی که اواسط دهه هفتاد روزنامه می‌خواندند و مطبوعات را دنبال می‌کردند و تعدادشان هم کم نبود، اثر خاطره‌انگیز و مهمی است. این مهم‌ترین فیلمی است که در گروه هنر و تجربه اکران می‌شود و یکی از جذاب‌ترین فیلم‌های اکران عید فطر. سال ۱۳۷۶ روزنامه‌نگاران روزنامه محبوب جامعه در دولت اول اصلاحات عکسی برای روی جلد شماره نوروز در میدان جوانان انداختند. پیشنهاد عکس را ماشاء‌الله شمس‌الواعظین، سردبیر روزنامه داده بود. مینا اکبری، کارگردان فیلم خودش یکی از افراد حاضر در آن عکس است که بعد از آن هم روزنامه‌نگار ماند و نوشت اما چه بر سر بقیه آدم‌های آن عکس آمده است؟ از ۷۲ روزنامه‌نگار آن عکس فقط شش نفرشان هنوز در ایران به کار روزنامه‌نگاری مشغول هستند. «میدان جوانان سابق» روایت آن روزهای روزنامه‌نگاری است. روزهایی پر شور. دیدن این فیلم را در گروه هنر و تجربه در اکران عید فطر می‌شود توصیه کرد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar سیدحسین هاشمی رهق

    مرسی قطب نمای فیلم ها

  2. Avatar نایت کینگ

    از همون نقد بند۱ و ۲ بقیه مقاله رو حدس میزنم …. یعنی واقعا سلام بمبئی فیلم خوبی بود ؟؟؟؟؟ خواهشا منتفد مرد هم اضافه کنید…. بودن گلزار باعث میشه یه فیلم افتضاح بشه

    1. سلام دوست عزیز. چون بحث رو زنانه و مردانه کردین و به قول معروف سکسیستی با ماجرا برخورد کردین، مجبور به پاسخ شدم که فکر کنم گزارش رو کامل نخوندین. چند تا نکته:
      اول اینکه این یک گزارشه نه نقد و نه مقاله. گزارش از فیلمهایی که قراره عید فطر روی پرده برن.
      دوم اینکه هیچ کجای این مطلب گفته نشده که سلام بمبئی فیلم خوبیه. اتفاقا گفته شده فیلمفارسی و شبیه ملودرام‌های هندیه که در گیشه خوب فروخت که خب واقعا خوب فروخت. کمااینکه اگه من بخوام نقدی روی فیلم بنویسم به نظر فیلم بسیار بدیه و گلزار هم بازی بدی توش داره اما جای این حرفها در نقده و نه در گزارش. با این حال اشاره شده که فیلم سلام بمبئی یک ملودرام اشک انگیز ساده بود.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه