انسان‌های امروزی قدیمی‌تر از چیزی هستند که تصور می‌کردیم

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

باستان‌شناسان توانسته‌اند فسیل‌هایی از اولین انسان‌ها کشف کنند که به ۳۰۰ هزار سال پیش باز می‌گردند؛ طوری که این فسیل‌ها، قدیمی‌ترین چیزی هستند که تا به حال از گونه‌ی هوموسیپین‌ها کشف شده‌اند. استخوان‌های باستانی کشف شده، مشخصه‌هایی هم از انسان‌های مدرن و هم از انسان‌های اولیه را در خودشان جای داده‌اند و دوره‌ای از تکامل انسان را نشان می‌دهند که تا به امروز، از وجود آن خبر نداشته‌ایم.

با نگاهی به درخت تکامل انسان، که مجموعا به گونه‌های مختلف آن «هومینین» می‌گوییم، می‌توانیم ببینیم که اجداد ما در ۵۰۰ هزار سال پیش از نئاندرتال‌ها جدا می‌شوند و شاخه‌ای جدید را می‌سازند. فسیل‌هایی که شبیه به گونه‌های امروزی انسان بودند در شرق افریقا پیدا شده و به ۲۰۰ هزار سال پیش بازمی‌گشتند. با این حال، هنوز این را نمی‌دانیم که دقیقا در چه زمانی انسان امروزی خودش را از نزدیک‌ترین جدش، یعنی احتمالا هومو هایدلبرگ جدا می‌کند و گونه‌ی ما شکل می‌گیرد.

تحقیقات جدید پژوهشگران که در نشریه‌ی Nature چاپ شده است، سعی دارد تا بخشی از این تاریخ ناشناخته را پر کند. بر اساس این مطالعات، هومینین‌ها از ۳۰۰ هزار سال پیش روند تغییرات خود به سمت انسان امروزی را شروع کرده‌اند.

استخوان فک پایین کاملا سالم مانده و مشخصه‌هایی هم از انسان امروزی و هم از انسان اولیه دارد.

کشف فسیل‌هایی که دانشمندان روی آن‌ها تحقیقات کرده‌اند، به دهه‌ی ۶۰ میلادی بازمی‌گردد. این فسیل‌ها در سایت باستان شناسی جبل ایغود در مراکش کشف شده بودند و در زمان کشف‌شان، باستان‌شناسان قدمت آن‌ها را ۴۰ هزار سال تخمین زده بودند. با این حال، گروهی از پژوهشگران که تصور می‌کردند که این زمان تخمین زده شده، بسیار اشتباه است، تحقیقات تازه‌ای را روی این فسیل‌ها شروع کردند.

در سال ۲۰۰۴ سایت باستان‌شناسی مراکش دوباره باز شد و تحقیقات در این مکان، به مدت هفت سال دیگر هم ادامه پیدا کرد. باستان‌شناسان توانستند بقایای بیشتری از هومینین‌ها کشف کنند؛ بقایایی که حتی جمجمه‌ها و استخوان‌های فک هم شامل آن‌ها می‌شدند. در میان استخوان‌های کشف شده، حتی بقایایی از حیوانات هم پیدا شدند که ظاهرا توسط انسان‌ها کشته و پخته شده بودند. تمام این کشف‌ها مربوط به یک لایه‌ی یکسان بوده؛ یعنی همه‌ی آن‌ها به زمانی حدودا یکسان باز می‌گردند.

این ابزارهای سنگی به باستان‌شناسان کمک کردند تا قدمت استخوان‌های پیدا شده را حساب کنند.

کشف ابزارهایی سنگی، به محققان این اجازه را داد که تاریخ دقیق لایه‌ای که روی آن تحقیق می‌کردند را دقیق تخمین بزنند. با محاسبه‌ی تعداد الکترون‌هایی که در ابزارها جمع شده بود، محققان قدمت لایه‌ی کشف شده و استخوان‌های هومینین را ۳۱۵ هزار سال اعلام کرده‌اند.

با استفاده از استخوان‌های جمجمه‌ی کشف شده، محققان مدلی سه‌بعدی از چهره‌ی انسان‌های ۳۰۰ هزار سال پیش را بازسازی کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که چهره‌ی آن‌ها، بسیار شبیه به انسان امروزی است.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه