لپ‌تاپ در برابر کامپیوتر دسکتاپ؛ نگاهی به مزایا و معایب آن‌ها

۷ مرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
لپ تاپ

طی ده سال گذشته، روزبه‌روز به محبوبیت لپ‌تاپ‌ها افزوده شده است و کامپیوترهای دسکتاپ زیر سایه‌ی آن‌ها قرار گرفته‌اند. در سال ۲۰۱۸، حدود ۹۴ میلیون کامپیوتر دسکتاپ به فروش رسیده که این آمار فروش برای لپ تاپ ها ۱۶۲ میلیون واحد است. گفته می‌شود تا سال ۲۰۲۳، این آمار به ۸۰ میلیون در برابر ۱۷۱ میلیون می‌رسد.

اما کاهش فروش کامپیوترهای دسکتاپ به این معنا نیست که شما نباید چنین کامپیوترهایی را خریداری کنید و برای برخی نیازها، چنین انتخابی کاملا مناسب است. اگر بین خرید هر یک از این موارد مردد مانده‌اید و می‌خواهید به‌طور مختصر و مفید از مزایا و معایب آن‌ها خبردار شوید، ادامه این مطلب را بخوانید.

مزایا و معایب لپ تاپ

حمل‌ونقل راحت

لپ تاپ

اگر از جمله افرادی هستید که می‌خواهید در مکان‌های مختلف از کامپیوتر خود استفاده کنید، پس بدون شک چاره‌ای جز خریداری لپ تاپ ندارید. اما بسیاری از کاربران هم با وجود اینکه لپ تاپ خود را همواره بر روی میز می‌گذارند و جای آن را تغییر نمی‌دهند، به دلیل کوچکی اندازه آن‌ها را می‌خرند. اگر از جمله چنین افرادی هستید، شاید با قیمتی که می‌خواهید برای لپ تاپ خرج کنید، بتوانید کامپیوتر دسکتاپ بهتری را برای خود تهیه کنید و از امکانات بیشتر آن بهره ببرید.

ویژگی‌های غیرقابل تغییر

لپ تاپ

یکی از مهم‌ترین معایب لپ‌تاپ‌ها، غیرقابل تغییر بودن بسیاری از مشخصات آن‌ها است. زمانی که یک لپ تاپ می‌خرید، دیگر نمی‌توانید بخش‌هایی مانند نمایشگر، کیبورد، ترک‌پد، پورت‌ها، اسپیکرها و دیگر موارد را تغییر دهید. اگرچه برای بسیاری از آن‌ها امکان استفاده از وسایل جانبی وجود دارد، ولی در این صورت لپ تاپ موردنظر دیگر یک گجت پرتابل نخواهد بود و در ضمن در چنین حالتی، احتمالا خرید کامپیوتر دسکتاپ کار عاقلانه‌تری محسوب می‌شود.

محدودیت در ارتقا

لپ تاپ

بیشتر لپ تاپ‌ها از لحاظ ارتقای قطعات بسیار محدود هستند و به غیر از ارتقای حافظه رم و حافظه داخلی کار چندانی از دست شما برنمی‌آید. لپ‌تاپ‌ها فضای محدودی دارند و به همین خاطر نمی‌توانید با توجه به سلیقه خود قطعات آن را ارتقا بدهید. البته، بسیاری از کاربران کامپیوترهای دسکتاپ هم معمولا سیستم‌های خود را ارتقا نمی‌دهند و اهمیت این موضوع، در نهایت به خود شما بستگی دارد.

مصرف انرژی

لپ تاپ

لپ‌تاپ‌ها نسبت به کامپیوترهای دسکتاپ انرژی کمتری مصرف می‌کنند که این موضوع به مواردی مانند کوچک‌تر بودن قطعات موجود در آن‌ها برمی‌گردد. همچنین باید خاطرنشان کنیم که لپ تاپ ها از باتری هم بهره می‌برند و این یعنی بدون وصل بودن به برق هم برای چند ساعت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل نگهداری از باتری لپ‌تاپ

مزایا و معایب کامپیوتر دسکتاپ

فقدان نقد و بررسی

لپ تاپ

زمانی که می‌خواهید پول زیادی را برای خرید کامپیوتر دسکتاپ خرج کنید، احتمالا قبل از انجام این کار قصد دارید از تمام نقاط قوت و ضعف سیستم مذکور خبردار شوید. اما برای بیشتر سیستم‌های دسکتاپ به نقد و بررسی‌ها دسترسی ندارید. البته ما در مورد کامپیوترهای All-in-One ساخت شرکت‌هایی مانند Dell یا HP صحبت نمی‌کنیم بلکه منظور ما سیستم‌هایی است که باید بخش‌های مختلف آن سرهم‌بندی شوند. همین موضوع کار خرید سیستم دسکتاپ را برای خریداران معمولی سخت‌تر می‌کند.

هزینه

لپ تاپ

یکی از مهم‌ترین مزایای کامیپوترهای دسکتاپ، بحث قیمت آن‌ها است. در بیشتر موارد، اگر این سیستم‌ها مشخصات یکسانی با یک لپ‌تاپ داشته باشند، معمولا خرید آن‌ها ارزان‌تر تمام می‌شود. به همین خاطر اگر بودجه محدودی دارید و از طرفی می‌خواهید سیستم قدرتمندی داشته باشید، با روی آوردن به دسکتاپ می‌توانید سیستم بهتری را برای خود فراهم کنید.

زیبایی

لپ تاپ

زمانی که صحبت از کامپیوتر دسکتاپ به میان می‌آید، احتمالا به یاد کیس‌های زشت، مانیتورهای غول‌پیکر و سیم‌های متعدد می‌افتید. اما لزوما قرار نیست که سیستم دسکتاپ ظاهر زشتی داشته باشد. اگر بخش ظاهری قضیه برای شما اهمیت خیلی زیادی دارد، می‌توانید از کامپیوترهای All-in-One بهره ببرید که هم جمع‌وجور هستند و هم جذاب به نظر می‌رسند. چنین کامپیوترهایی بیش از هر چیزی به مانیتورهای حجیم شباهت دارند.

شخصی‌سازی سیستم دسکتاپ

لپ تاپ

اگر می‌خواهید تک‌تک بخش‌های سیستم را خودتان را انتخاب کنید، برای کامپیوتر دسکتاپ از چنین امکانی بهره می‌برید و به راحتی می‌توانید با اتصال قطعات مختلف، سیستم موردنظر خود را ایجاد کنید. البته اگر قصد دارید شخصا دست به انجام چنین کاری بزنید، بهتر است برای تمام بخش‌های سیستم تحقیق کنید و با بهره‌گیری از آموزش‌های آنلاین می‌توانید نحوه سرهم‌بندی آن‌ها را یاد بگیرید.

لپ تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ؛ کدام‌یک مناسب شما است؟

در این مطلب تلاش کردیم فقط به بخش اندکی از مزایا و معایب این دو مورد بپردازیم و باید به خاطر داشته باشید که انتخاب نهایی یکی از آن‌ها، بستگی به خود شما و اولویت‌هایتان دارد.

بیشتر بخوانید: ۱۱ قابلیت مفید در لپ‌تاپ‌ها که احتمالا از وجودشان خبر ندارید

منبع: Make Use Of

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. saeid_biologist

    خیلی ممنونم. به صورت کلی بخوام نظرمو بگم برای گیمرهای حرفه‌ای و افرادی که کارهای تخصصی انجام می‌دهند دسکتاپ به مراتب بهتره. هم کیبوردهای دسکتاپ قویتر و کامل‌تره و هم مانیتورش معمولا بهتر و بزرگتره. البته همه اینها را میشه به لپتاپ هم وصل کرد ولی اون دیگه اسمش لپتاپ نمیشه!

  2. shahabmp

    یه نکته دیگه هم هست: تنوع پورت زیاد توی پی سی
    اگه مثل من به پورت های زیادی نیاز داشته باشید لپ تاپ کاری میکنه از زندگیتون سیر بشید و به این فکر میکنید که این دنیا چقدر جای اعصاب خورد کنیه!!! 😀

  3. shahabmp

    بعضی چیزارو جا انداختید که بعضا حتی اط بعضی از موارد گفته شده مهمترن:
    ۱- عمر بیشتر قطعات توی پی سی: البته این تقریبا نسبی ولی در بیشتر موارد با توجه به قطعات با کیفیت تر و همینطور سیستم خنک کنندگی کارامدتر عمر قطعات دسکتاپ ها بیشتر. حتی میشه به بعضی از مادربرد های دسکتاپ اشاره کرد که بایوس دوبل دارن و با توجه به اینکه بیشترین خرابی توی مادربرد ها مربوط به بایوس به همین سادگی عمر مادربرد دوبرابر میشه که تو لپ تاپ همچین چیزی وجود نداره!
    ۲- تعمیر و تعویض قطعات ارزونتر توی دسکتاپ: اگه سی پی یو یا مادربرد یا کارت گرافیکتون بسوزه توی پی سی خیلی راحت یدونه نوشو جایگزین میکنید ولی توی لپ تاپ سروکارتون با تعمیرکارای لپ تاپه، و جدی میگم بهتره کلا بیخیال تعمیر لپتاپتون بشین تا اینکه اونو به دست تعمیرکارای لپ تاپ بسپرید!!!!
    ۳- یه موردو اشتباه گفتید: یک پی سی با مشخصات برابر با یه لپ تاپ گرونتر در میاد نه ارزونتر!!! ولی در نهایت دسکتاپ به صرفه تره چون قطعات دسکتاپ نسبت به موارد نظیر به نظیرشون توی لپ تاپ بسیار قوی تر هستند مثلا یه سی پی یو core i5 نسل هفتمی پی سی چند برابر قوی تر از ورژن لپ تاپشه. همینطور توی رم ها هم شما توی پی سی میتونید از رم های با فرکانس بالاتر استفاده کنید نسبت به لپ تاپ ها! همینطور هارد های ۳.۵ اینچی پی سی ۷۴۰۰ دور هستند ولی مال لپ تاپ ۵۲۰۰ دور که یعنی مدل های پی سی سرعت بالاتری دارند! کارت گرافیک هم که دیگه نیاز به توضیح نداره شرایط سی پی یو که گفتم دقیقا برای اینم صدق میکنه! این یعنی با یه پی سی که به ظاهر مشخصات پایین تری از یه لپ تاپ داره در اصل قدرت پردازشی به مراتب بالاتری به دست میارید!!!
    جمع بندی خیلی کلیش میشه اگر دنبال قدرت پردازشی هستید لپ تاپو فراموش کنید، اگر دنبال عمر بالا و سال های استفاده طولانی هستید هم لپ تاپو فراموش کنید ولی اگر دنبال قابلیت جابجایی هستید پی سی فراموش کنید. به همین سادگی!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه