مدارگرد اکتشافی ماه ۱۰ ساله شد؛ مروری بر تصاویر کم‌نظیر این فضاپیما

۲۹ خرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

مدارگرد اکتشافی ماه یا LRO روز گذشته دهمین سالگرد پرتاب را پشت سر گذاشت. فضاپیمایی که با تصاویر حیرت‌انگیز و داده‌های ارزشمندش جلوه‌ای جدید از یگانه قمر زمین را برای ما آشکار کرد. کشف آب در ماه یکی از مهم‌ترین کشفیات این فضاپیما است.

مدارگرد اکتشافی ماه بیشتر با تصاویر دقیقش از سطح ماه و کشف آب در این کره شناخته می‌شود. دو موردی که بررسی دقیق آن‌ها برای سفر سرنشین‌دار به ماه ضروری است. وجود آب در ماه کمک زیادی به فضانوردان و طراحان ماموریت سفر به ماه می‌کند و از این نظر اهمیت بسیاری دارد. از سوی دیگر تصاویر مدارگرد اکتشافی ماه در یافتن محل مناسب برای فرود انسان در ماه بی‌رقیب است.

تصویر مدارگرد اکتشافی ماه از محل فرود آپولو ۱۷ و بازمانده‌های این ماموریت.
Credit: NASA’s Goddard Space Flight Center/ASU

LRO مجموعه‌ای از دوربین‌ها و ابزارهای علمی را به همراه دارد که با کمک آن به مطالعه‌ی دقیق ماه می‌پردازد. LRO در گذشته ابزاری با نام LCROSS را نیز در اختیار داشت. این ابزار که ماموریت کوتاهی داشت در سال ۲۰۰۹ به صورت برنامه‌ریزی شده به سطح ماه برخورد کرد تا LRO از مدار ماه محل برخورد را زیر نظر بگیرد. در این ماموریت مشخص شد که در قطب جنوب ماه مقدار زیادی یخ آب وجود دارد. اکنون و پس از گذشت ده سال و جمع‌آوری داده‌های بیشتر به نظر می‌رسد این منطقه بهترین مکان برای انجام سفرهای سرنشین‌دار به سطح ماه است.

قله‌ی مرکزی دهانه‌ی برخوردی تیکو از دید مدارگرد اکتشافی ماه.

مدارگرد اکتشافی ماه در حال حاضر شرایط خوبی دارد. اما یک پدیده‌ی طبیعی رایج این فضاپیما را با مشکلاتی مواجه می‌کند. این فضاپیما در زمان ماهگرفتگی با مشکل تامین انرژی از خورشید روبه‌رو می‌شود. در ابتدای ماموریت LRO ناسا از برخی از ابزارهای این فضاپیما برای بررسی تغییرات دما در سطح ماه در زمان ماهگرفتگی استفاده می‌کرد. اکنون اما ناسا ابزارهای غیرضروری مدارگرد اکتشافی ماه را در زمان ماهگرفتگی خاموش می‌کند تا به حفظ انرژی فضاپیما کمک کند.

دهانه‌ای برخوردی در سطح ماه از دید مدارگرد اکتشافی ماه.

فضاپیمای LRO احتمالا در سال‌های پیش رو و برای برنامه‌ریزی سفر انسان به ماه روزهای پرکاری را تجربه خواهد کرد. ناسا در تلاش است تا در سال ۲۰۲۴ فضانوردان آمریکایی را به ماه بازگرداند و به زودی فوجی از فضاپیماها رهسپار ماه خواهند شد.

عکس کاور: تصویر حیرت‌انگیز مدارگرد اکتشافی ماه از طلوع زمین در آسمان ماه.

Image Credit: NASA/Goddard/Arizona State University

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. حسین میم

    جناب کامکار اگر امکانش هست در باره سفر معروف ماه و گمانه‌های مربوط به واقعی نبودنش بپردازید. آیا واقعیت داره این شایعه؟

    1. این مطلب که آقای پوریا ناظمی، از روزنامه‌نگاران علمی شناخته‌شده‌ی ایرانی، نوشتند پاسخ بسیاری از شبهه‌ها و گمانه‌زنی‌های مربوط به واقعی نبودن سفر به ماه رو داده. پیشنهاد می‌کنم مطالعه کنید:
      https://pourianazemi.com/2014/03/14/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%DA%A9%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%A7%D9%87/

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه