مریخ‌نورد کنجکاوی هفت ساله شد

۱۵ مرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

هفت دقیقه وحشت. هفت دقیقه وحشتناک پیش از فرود مریخ‌نوردها بر سطح مریخ که خبری از مریخ‌نورد در دست نیست و تنها باید برای رسیدن پیام فرود موفق انتظار کشید. هفت سال پیش در چنین روزهایی کارکنان اتاق کنترل ناسا این دقایق سخت را پشت سر گذاشتند و اکنون مریخ‌نورد کنجکاوی هفتمین سالگرد فرودش بر سطح مریخ را جشن می‌گیرد.

مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity Rover) شش اوت ۲۰۱۲ بر سطح مریخ فرود آمد. این بار اما نه فقط با کمک چتر نجات بلکه با روشی جدید که از آن با عنوان جرثقیل آسمانی یاد می‌کنند. فرود موفق کنجکاوی نه تنها افراد اتاق کنترل ناسا بلکه هزاران نفر از مردم در سرتاسر دنیا را غرق در شور و هیجان کرد.

جرثقیل آسمانی

طرحی گرافیکی از فرود مریخ‌نورد کنجکاوی با کمک ساز و کاری به نام جرثقیل آسمانی.

از آن زمان تا کنون مریخ‌نورد کنجکاوی ماموریت خود را با موفقیت ادامه داده است. این مریخ‌نورد در دهانه گیل فرود آمد و در طول دوران ماموریتش به کاوش این منطقه مشغول بوده است.

یکی از اکتشافات مریخ‌نورد کنجکاوی مربوط به شرایط این دهانه در گذشته‌ی مریخ است. داده‌های این مریخ‌نورد نشان می‌دهند که دهانه‌ی ۱۵۴ کیلومتری گیل در گذشته‌های دور و برای مدتی طولانی شرایط مناسبی برای میزبانی از حیات داشته است.

کنجکاوی نشانه‌های دیگری را نیز مبنی بر گذشته‌ی گرم‌تر و مرطوب‌تر مریخ مشاهده کرده است. در حال حاضر نیز کنجکاوی در حال کاوش سیاره سرخ و به دست آوردن اطلاعات درباره‌ی شرایط امروز و گذشته‌ی مریخ است.

کنجکاوی بسیار بیشتر از طول عمر پیش‌بینی‌شده‌اش در سطح مریخ دوام آورده است. ماموریت اولیه این مریخ‌نورد یک سال مریخی یا حدود ۶۸۷ روز زمینی در نظر گرفته شده بود.

شرایط فعلی مریخ‌نورد کنجکاوی نیز مساعد است و طبق اعلام ناسا کنجکاوی می‌تواند عمری طولانی‌تر از این هم داشته باشد. هر چند که طول عمر منبع انرژی کنجکاوی حدود ۱۴ سال است.

کنجکاوی از منبع انرژی هسته‌ای استفاده می‌کند و نسبت به طوفان‌های شن در مریخ مقاوم‌تر است. سال گذشته طوفان شن سراسری مریخ و کاهش شدید نور خورشید باعث از کار افتادن باطری‌های خورشیدی مریخ‌نورد فرصت شد.

تغییر چهره مریخ پس از وقوع طوفان شن سراسری سال گذشته (سمت راست).

مریخ‌نورد کنجکاوی فعلا تنها مریخ‌نورد فعال است. اما در اوایل سال ۲۰۲۱ سه مهمان جدید نیز به سیاره سرخ سفر خواهند کرد. مریخ‌نورد مارس ۲۰۲۰ ،مریخ‌نورد اگزومارس و مریخ‌نورد HX-1 چین قرار است در تابستان سال آینده به فضا پرتاب شوند و طبق برنامه در اوایل سال ۲۰۲۱ در سطح مریخ فرود خواهند آمد. مریخ‌نوردهای مارس ۲۰۲۰ و اگزومارس به طور مستقیم به دنبال کشف نشانه‌های حیات در مریخ خواهند بود.

باید دید آیا تعداد مریخ‌نوردهای فعال در مریخ به عدد چهار خواهد رسید یا نه.

عکس کاور: سلفی مریخ‌نورد کنجکاوی.

Credit: NASA/JPL-Caltech/MSSS

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه