ملاقات با سامسونگ گلکسی S7 و S7 Edge در تهران

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه
گلکسی S7

روز یکشنبه شرکت سامسونگ در جریان کنگره‌ی جهانی موبایل ۲۰۱۶ در بارسلون اسپانیا از دو تلفن هوشمند گلکسی S7‌ و گلکسی S7 Edge رونمایی کرد. اما امروز، تنها پس از گذشت سه روز از معرفی رسمی این دو دستگاه در اسپانیا، ما این فرصت را داشتیم تا در تهران با آن‌ها ملاقات کنیم. شرکت سامسونگ امروز مراسمی را در قالب یک سمینار آموزشی در هتل فردوسی تهران برگزار کرد و در این میان دو گوشی گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge دو میهمان این مراسم بودند. در ادامه‌ی این نوشته با جزییات بیشتری به این دو محصول و تجربه‌ی کار با آن‌ها خواهیم پرداخت. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

    ‌‌

چند روز پیش سامسونگ در بارسلون اسپانیا و طی مراسم MWC 2016 از دو گوشی گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge رونمایی کرد. دو گوشی جدید سامسونگ از نظر ظاهری شباهت زیادی به نسل قبلی‌شان دارند. با این‌حال شاهد بهبودهایی در نسل جدید تلفن‌های هوشمند سامسونگ هستیم. چیزهای خوبی که در گلکسی S6 و گلکسی S6 Edge با آن‌ها وداع کرده ‌بودیم، دوباره به پرچم‌داران این شرکت برگشته‌اند. حالا گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge هر دو ضد آب هستند و شیار microSD‌ را روی بدنه‌ی خود می‌بینند. سامسونگ با این رونمایی، آرمان‌های دو سال قبل‌اش را با طراحی دگرگون‌شده‌ی یک سال قبل گره زده است.

‌‌‌‌     ‌‌‌‌   ‌‌‌

ملاقات با دو شاهکار جدید سامسونگ

 اگر بگوییم تقریبا تمام مشخصات گلکسی‌های جدید از قبل لو رفته بود، بیراه نگفته‌ایم. ما لقب «لوررفته‌ترین» گوشی‌های تاریخ تلفن‌های هوشمند را به گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge می‌دهیم! تقریبا تمام شنیده‌ها و جمع‌بندی‌های ما درست از آب درآمد. بد نیست نگاهی به مطلب ما، درست یک روز پیش از رونمایی، بیندازید.  اما حالا که همه چیز رسمی شده، یک بار دیگر با هم مشخصات فنی و ظاهری گلکسی‌های جدید را مرور می‌کنیم.

    ‌‌‌‌‌‌

نگاهی به مشخصات سخت‌افزاری گلکسی‌های جدید

هر دو گوشی S7‌ و S7 Edge صفحات نمایشی Super AMOLED با رزولوشن ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ (Quad HD) دارند. گلکسی S7 نمایشگری ۵٫۱ اینچی و S7 Edge‌ نمایشگری ۵٫۵ دارد. این دو گوشی از پردازشگرهایی ۸ هسته‌ای روی تراشه‌ی اگزینوس ۸ (۸۸۹۰) بهره می‌برند (در آمریکای شمالی از اسنپدراگون ۸۲۰ استفاده شده). هر دو به‌طور پیش‌فرض ۴ گیگابایت رم و ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی دارند؛ گرچه برخی کشورها میزبان مدل ۶۴ گیگابایتی هم خواهند بود.

S7‌ و S7 Edge

S7 یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد و باتری مدل اج هم ۳۶۰۰ میلی‌آمپرساعتی است. لازم به ذکر است که مدل‌های سال قبل باتری‌هایی به ترتیب، ۲۵۵۰ و ۲۶۰۰ میلی‌آمپرساعتی داشتند. از نظر باتری شاهد یک بهبود فوق‌العاده هستیم. سامسونگ برای این دو گوشی‌ از دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7 استفاده کرده است. در ادامه‌ی این نوشته در مورد دوربین این دو گوشی بیشتر توضیح خواهیم داد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌    ‌‌‌

سامسونگ به درگاه USB Type-C پشت کرد

یکی از معدود مواردی که تا روز رونمایی جهانی، با قطعیت نمی‌توانستیم درباره‌اش نظر بدهیم، مربوط به درگاه شارژ این گوشی‌ها بود. تا پیش از این برخی شایعات از وجود درگاه USB Type-C خبر داده بودند. اما حالا می‌دانیم که سامسونگ همچنان از همان درگاه معروف microUSB در گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge استفاده کرده است.

درگاه microUSB

سامسونگ برای این کار تلویحا دو دلیل را بیان می‌کند: ۱) درگاه microUSB با هدست واقعیت مجازی Gear VR که پارسال معرفی شده بود، سازگاری کامل دارد. ۲) درگاه USB Type-C‌ هنوز به اندازه‌ی کافی همه‌گیر نشده است. البته این محافظه‌کاری سامسونگ برای استفاده از فناوری‌های جدید کمی ما را یاد سیاست‌های اپل می‌اندازد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌     ‌‌‌   ‌‌

دو میراث S5 برای S7

اما می‌رسیم به قسمت جالب ماجرا. هر دو دستگاه جدید ضدآب و گردوغبار هستند (IP68) و به شیار microSD مجهز شده‌اند. این دو ویژگی پس از یک دوره غیبت (در گلکسی S6 و S6 Edge) به گلکسی S7 و S7 Edge برگشته‌اند.

تازه عادت کرده‌ بودیم که چطور باید نبود این دو قابلیت را در پرچم‌داران سامسونگ توجیه کنیم. مثلا می‌گفتیم که ضدآب بودن آن‌قدرها مهم نیست؛ اگر بود اپل هم دستگاه‌هایش را ضدآب می‌ساخت. یا این‌که توجیه می‌کردیم چه کسی این روزها به microSD نیاز دارد. با این همه گزینه برای انتخاب حافظه‌ی داخلی و با وجود حافظه‌های ابری (Cloud) دیگر وجود شیار microSD ضرورتی ندارد. برخی هم می‌گفتند که حافظه‌های microSD سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات را کم می‌کنند؛ پس نبودشان آن‌قدرها هم آزاردهنده نیست. اما گویا عمر توجیهات ما یک سال هم دوام نیاورده و وقت آن رسیده که دوباره به این دو ویژگی در دستگاه‌های سامسونگ سلام کنیم. طی چند سال گذشته سامسونگ روی این دو مشخصه‌ی فنی‌اش مانور زیادی می‌داد. حتی بسیاری از کاربران، ضدآب بودن و وجود شیار microSD را از جمله برتری‌های پرچم‌داران سامسونگ نسبت به آیفون‌های اپل می‌دانستند. حالا هم که سامسونگ ترجیح داده به جای دنباله‌روی از پرسودترین کسب‌وکار موبایل دنیا (اپل)، به نقاط قوت سابق خود و در پی آن، راضی نگه داشتن مشتریانش بپردازد. استاندارد IP68 به گلکسی S7‌ و گلکسی S7 Edge‌ امکان می‌دهد به مدت ۳۰ دقیقه در زیر عمق ۱٬۵ متری از آب بدون کوچک‌ترین مشکلی دوام بیاورند. خوشبختانه دیگر از درپوش‌های پلاستیکی برای ضدآب کردن درگاه‌ها خبری نیست. سامسونگ راه بهتری برای این کار پیدا کرده است.

گوشی های سامسونگ

پیش‎تر گفتیم که سامسونگ به استانداردهای دو سال پیش خودش بازگشته؛ اما نه همه‌ی آن‌ها. بدنه‌ی S7 و S7 Edge همچنان یکپارچه است. پس خبری هم از باتری قابل تعویض نخواهد بود. ظاهرا دوران باتری‌های قابل تعویض برای گوشی‌های سامسونگ به سر رسیده. شاید همین یکپارچه بودن بدنه‌ی گلکسی‌های جدید در مقایسه گلکسی S5، از آن‌ها دستگاه‌های ضدآب بهتری بسازد. با این حال باید بگوییم که با گلکسی‌های جدید، می‌توانید انتظار شارژدهی بیشتری را داشته باشید. همان‌طور که نوشتیم، ظرفیت باتری‌های جدید در مقایسه با باتری‌های S6 و S6 Edge بیشتر شده است.

‌‌‌‌‌‌     ‌‌‌    ‌‌

ظاهر گلکسی‌های جدید

برای کسی که گلکسی S6 و گلکسی S6 Edge‌ را در دست گرفته باشد، ظاهر S7 و S7 Edge آن‌قدرها جدید نیست. گلکسی S7 خیلی شبیه به نسل قبلی‌اش است؛ اما محل قرارگیری حسگر اثرانگشت کمی مسطح‌تر شده و برآمدگی دوربین هم در پشت دستگاه دیگر مثل قبل نیست. S7 Edge تغییرات بیشتری را به خود دیده است.

گلکسی

حالا پشت این دستگاه، یک خمیدگی بسیار جزئی دارد که در دست گرفتن گوشی را کمی راحت‌تر می‌کند. این دستگاه با این‌که نمایشگری ۵٫۵ اینچی دارد خیلی جمع‌وجور و کوچک به‌نظر می‌رسد.

‌‌‌‌‌‌    ‌‌‌‌    ‌‌

سامسونگ قید عدد مگاپیکسل را زد و به‌سراغ پیکسل دوتایی رفت

سامسونگ برعکس هر سال که اینچ به اینچ و مگاپیکسل به مگاپیکسل، به سمت اعداد بزرگ‌تر حرکت می‌کرد، امسال یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی (f1/7) را جایگزین دوربین ۱۶ مگاپیکسلی (f1/9) نسل قبلی کرده. همان‌طور که می‌بینید، رزولوشن حسگر دوربین کاهش پیدا کرده؛ اما سامسونگ می‌گوید پیکسل‌های بزرگ‌تری که به کار برده، تا ۵۶ درصد نور بیشتری را دریافت می‌کند.

مگاپیکسل دوربین

در ضمن تا این لحظه می‌دانیم که سامسونگ در این دو تلفن هوشمند از سنسور دوربین IMX260 سونی استفاده کرده است. این مدل از سنسور، در واقع جانشین مدل IMX240 است. یادآوری می‌کنیم که سامسونگ در گلکسی S6 و همچنین گلکسی نوت ۵ از سنسور IMX240 بهره برده بود. سامسونگ برای عدم استفاده از سنسور BRITECELL توجیه مناسبی دارد. این شرکت پیش‌تر گفته بود که در سنسور BRITECELL اندازه‌ی هر پیکسل، ۱ میکرون است.

سنسور دوربین

این درحالی است که اندازه‌ی هر پیکسل در سنسور جدید سونی برابر است با ۱٫۴ میکرون. استراتژی سامسونگ برای کاهش عدد مگاپیکسل و در عوض استفاده از پیکسل بزرگ‌تر، با سنسور شرکت سونی عملی می‌شد. این موضوع باعث می‌شود که عکس‌های بهتری در شرایط نوری ضعیف ثبت شود. لنز دوربین هم حالا دیافراگمی با دریچه‌ی f1/7 دارد که ورود  ۲۵ درصد نور بیشتر را در مقایسه با لنز قبلی تضمین می‌کند. نسبت سنسور دوربین هم از فرمت واید (۱۶:۹) به فرمت ۴:۳ تغییر پیدا کرده است.

پیکسل دو بخشی

سامسونگ می‌گوید دوربین‌های S7‌ و S7 Edge حالا می‌توانند تا سه برابر سریع‌تر از نسل قبلی‌شان فوکوس کنند. این شرکت برای این کار از سیستم «پیکسل دوبخشی» استفاده کرده، به‌طوری‌که هر یک از ۱۲ میلیون پیکسل می‌توانند به عنوان یک پیکسل فوکوس عمل کنند.

دوربین

پیکسل دوبخشی در اصل همان تکنولوژی تشخیص فاز (Phase Detect) است که گوشی‌های هوشمند رده‌بالا، دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون آیینه پیش‌ازاین هم به شکل‌های مختلف از آن استفاده می‌کرده‌اند. به‌طور مثال، کانن در برخی از دوربین‌های DSLR نظیر D80 از سیستم مشابهی استفاده می‌کند. اکنون سامسونگ با تکنولوژی پیکسل دوبخشی یک دیود نوری تشخیص فاز را در تک‌تک تمام پیکسل‌های سنسور جاسازی کرده است. بدین ترتیب دوربین می‌تواند بدون توجه به محل قرارگیری سوژه‌ها در کادر سریعا به فوکوس دقیق روی هرکدام از آن‌ها دست یابد. این سیستم حتی در مقایسه با استانداردهای دوربین‌های مختص عکاسی هم بسیار خوب کار می‌کند. سرعت فوکوس با این تکنولوژی در حد نور بالاست.

    ‌‌‌

ترکیب همیشگی اندروید و تاچ‌ویز

همان‌طور که انتظارش می‌رفت، خانواده‎‌ی S7 میزبان اندروید مارشملو (۶.۰) با رابط کاربری شناخته‌شده‌ی تاچ‌ویز شده است. در ضمن قابلیت‌های نرم‌افزاری مدل Edge امسال در مقایسه با مدل سال قبل بیشتر شده. قابلیت Always On هم از ترفند‌های جذاب سامسونگ در این دو گوشی است. به کمک این ویژگی کاربر می‌تواند یک سری اطلاعات اضافی مثل ساعت، تقویم یا یک تصویر را همیشه روی صفحه نمایش‌اش داشته باشد. ال‌جی هم دیروز G5 را با همین قابلیت معرفی کرد. اما نمایشگر Super AMOLED گلکسی‌ها، از آن‌ها نمایندگان بهتری برای اجرای قابلیت Always On می‌سازد. در این نوع نمایشگرها این امکان وجود دارد که کل نمایشگر خاموش و فقط نقاطی که نرم‌افزار می‌گوید روشن بماند.

‌‌‌‌     ‌‌‌‌‌

حرف آخر

به احتمال بسیار زیاد گلکسی S7‌ و گلکسی S7 Edge در تاریخ ۲۱ اسفند به بازارهای جهانی عرضه خواهند شد. S7 در دو مدل مشکی و طلایی و S7 Edge هم در سه رنگ مشکی، طلایی و نقره‌ای در دسترس خواهند بود.

s7

سامسونگ با معرفی گلکسی S7‌ و گلکسی S7 Edge چهره‌ی جدیدی از خود نشان داد. این شرکت با جسارت تمام، ویژگی‌هایی را که پارسال دورشان را خط کشیده بود، دوباره در گلکسی‌های جدیدش زنده کرد. این شرکت این دفعه به دنبال افزایش عدد مگاپیکسل دوربین‌اش نبود و بدون برنامه به دنبال استفاده از درگاه USB Type-C نرفت. طی روزها و هفته‌های آینده با ما همراه باشید. به‌زودی با نقد و بررسی دقیق و تخصصی گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge برمی‌گردیم.

‌‌‌‌‌    ‌‌‌    ‌‌‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴۸ دیدگاه
  1. Avatar hacker

    درود
    لطفا این همه مقایسه نکنید در ضمن کسی شمارو مجبور نمی کنه که چی بخرید .
    پس اقا من S7 دوست دارم اقا یکی دیگه ایفون دوست داره اصلا به کسی ربطی نداره پس این همه مقایسه و فلان فلان نکنید.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه