منابع امسال زمین دیروز تمام شدند

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

دانشمندان می‌گویند که ما سهم امسال‌مان از منابع زمین را مصرف کرده‌ایم. طبق گفته‌ی آن‌ها، مصرف سالانه‌ی ما از منابع زمین، بیشتر از مقداری است که زمین می‌تواند در یک سال بازسازی کند. طوری که سهم امسال از منابع زمین را فقط در هشت ماه مصرف کرده‌ایم.

دانشمندان می‌گویند که سهم امسال از منابع زمین را دیروز مصرف کردیم و این موضوع در طولانی مدت، منابع زمین را از بین خواهد برد.

این پدیده، نامی هم دارد: “روز از حد خارج شدن زمین” یا Earth Overshoot Day. این روز به‌خصوص زمانی اتفاق می‌افتد که نیاز سالانه‌ی انسان از محصولات و منابع زمین، از مقداری که چرخه‌ی اکوسیستم زمین می‌تواند در یک سال بازسازی کند بیشتر می‌شود. این موضوع بدین معنا است که اساسا ما در حال تمام کردن منابع زمین به مرور زمان هستیم. یعنی ممکن است که منابعی برای استفاده در آینده نداشته باشیم.

امسال، ما سهم یک سال منابع‌‌ زمین را در روز ۱۴ آگوست که دیروز باشد مصرف کردیم. با این حال، این تاریخ هر سال جلوتر می‌آید. در سال ۲۰۰۰ میلادی، سهم یک سال از منابع زمین را در ماه مهر تمام کرده بودیم.

«ماتسی وکرنگل» (Mathis Wackernagel) مدیر اندیشکده‌ای Global Footprint Network درباره‌ای این موضوع گفته است: “مشکل این جا است که کمبود منابع ما روز به روز بیشتر می‌شود و کنترل آن در آینده ممکن نخواهد بود. با اینکه با موضوع کمبود در محاسبات‌مان روبرو شده‌ایم، به دنبال حرکت در راه درست نیستیم.”

مردم دنیا سالانه به اندازه‌ی ۱.۶ برابر سیاره‌ی زمین به مصرف منابع آن می‌پردازند. اگر این روند ادامه پیدا کند، تا سال ۲۰۳۰ هر ساله منابعی به اندازه‌ی دو زمین را مصرف خواهیم کرد.

دانشمندان می‌گویند که منابع زمین ناتمام نیستند و باید برای مصرف آن‌ها قوانینی وضع شود.

منبع: Science World Report

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه