پیامک زدن عقاب از ایران بودجه‌ی دانشمندان روس را تمام کرد!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
پیامک زدن عقاب از ایران

اگر یک دستگاه GPS به حیوانات وصل کنید اطلاعات زیادی در مورد خصوصیاتشان به دست می‌آورید. سالهاست دانشمندان از این روش برای تحقیق روی مهاجرت حیوانات استفاده می‌کنند؛ از جمله دانشمندان روسی که اخیرا با همین روش در حال ردگیری مسیر مهاجرت عقاب‌ها بودند. این دانشمندان تعدادی عقاب را به فرستنده‌ی GPS مجهز کرده بودند و محل دقیق آنها را با استفاده از پیامک دریافت می‌کردند. همه چیز خوب پیش می‌رفت تا این که تعدادی از عقاب‌ها تصمیم گرفتند به کشورهایی از جمله ایران وارد شوند که ارسال پیامک از آن‌ها هزینه‌ی سنگینی روی دست دانشمندان می‌گذاشت. در نتیجه، پیامک زدن عقاب از ایران پروژه‌ی این دانشمندان روسی را با مشکل مواجه کرد.

مهاجرت عقاب ها به ایران

برای مثال یکی از عقاب‌ها که «مین» (Min) نام دارد وارد حریم هوایی ایران شده است. پیامک زدن این عقاب از ایران در مدت پرواز خود تمام بودجه‌ای که دانشمندان روس برای ردگیری تمام عقاب‌ها در نظر گرفته بودند را به تنهایی مصرف کرده است! برای مقایسه باید بدانید که دریافت هر پیامک از قزاقستان برای دانشمندان روس تنها ۱۵ روبل یا ۲۷۰۰ تومان هزینه دارد، اما همین پیامک وقتی از ایران ارسال شود ۴۹ روبل هزینه در پی دارد، یعنی چیزی حدود ۹ هزار تومان!

این دانشمندان برای پرداخت بدهی خود به شرکت مخابرات یک وام بانکی دریافت کردند و برای تامین سرمایه مورد نیاز برای ادامه پروژه نیز یک کمپین جذب سرمایه جمعی به نام «سیم‌کارت عقاب‌ها را شارژ کن» در شبکه‌های اجتماعی راه انداختند تا با کمک مردم بتوانند تحقیقات خود را ادامه دهند.

خوشبختانه شرکت مخابراتی مگافون روسیه گفته است قصد دارد از بدهی تیم تحقیقاتی صرف نظر کند تا این دانشمندان قادر باشند با خیال راحت به پیگیری مسیر عقاب‌ها در سراسر جهان ادامه دهند.

در حال حاضر ۱۳ عقاب زیر نظر این دانشمندان هستند که ابتدا برای جفت‌گیری به سیبری و قزاقستان رفتند و پس از مدتی که به دلیل عدم آنتن‌دهی در دسترس نبودند، حالا در حال سپری کردن زمستان در جنوب آسیا و مناطق گرمسیر نزدیک خط استوا هستند.

بیشتر بخوانید:
تالاب‌های مهم ایران و بهترین زمان سفر به آن‌ها

منبع: Telegraph

دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Capitan

    اونوقت این عقاب ها ار مناطق مهم نظامی رد شد تکلیف چیه..؟
    یعنی از اون ها عکس میگیره..
    حالا ما فرض کنیم اونجا انتن نمیده
    یعنی نمیتونه داخل حافظه نگه داره..؟

    1. shahabmp

      مگه هواپیمای جاسوسیه که عکس بگیره؟!!!! عزیز من یه جی پی اس همراهشه موقعیتو اس ام اس میکنه همین!!!!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه