موفقیت چین در سوخت‌رسانی به یک ماهواره در فضا

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

چین به دانش سوخت‌رسانی ماهواره‌ها در فضا دسترسی پیدا کرد و به این ترتیب در فهرست انگشت‌شمار کشورهایی قرار گرفت که دارای این تکنولوژی هستند.

فرآیند سوخت‌گیری مجدد باعث می‌شود ماهواره‌ها برای مدت طولانی‌تری در مدار باقی بمانند.

دانشمندان چینی در جریان پروژه‌ی ملی Tianyuan-1 هفته‌ی پیش موفق شدند یک یا حتی چند ماهواره را سوار بر راکت Long March 7 به مدار بفرستند. حالا دستاورد جدید دانشمندان چینی این است که یکی از این ماهواره‌ها در فضا سوخت‌گیری کرده است. البته مقامات رسمی توضیحی در این باره نداده‌اند و فقط اشاره شده که این کار مشابه سوخت‌گیری هواپیما در ارتفاع است. در هر صورت نتیجه روشن است: فرآیند سوخت‌گیری مجدد باعث می‌شود ماهواره‌ها برای مدت طولانی‌تری در مدار باقی بمانند.

سیستم سوخت‌رسانی مجدد احتمالا در چند سال آینده همگام با پیشرفت سفینه‌های رباتیک چیز تازه و خارق‌العاده‌ای نخواهد بود. اما در حال حاضر برای دست‌یابی هرچه سریع‌تر به این تکنولوژی فضایی انگیزه‌ی زیادی وجود دارد. اگر بتوانیم ماهواره‌ها را حتی برای یک یا دو سال بیش‌تر در مدار نگه داریم، مقدار زیادی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و درواقع نیاز به خرید چندین وسیله‌ی نقلیه فضایی جدید را از بین برده‌ایم. این حرکت همچنین به کاهش میزان زباله‌های فضایی کمک می‌کند؛ زباله‌هایی که درواقع شامل ماهواره‌های فرسوده یا غیرقابل‌استفاده هستند.

البته هدف بزرگ‌تری که اساسا نیاز به سوخت‌رسانی ماهواره‌ها را از بین می‌برد، این است که این ماهواره‌ها مجهز به پنل خورشیدی باشند و به‌طور کلی نیازی به سوخت نداشته باشند. اما بدون شک رسیدن این دانش توسط چینی‌ها دستاورد بزرگی است.

منبع: Engadget

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه