میزان فروش آیفون ۱۱ سهم اپل را در بازارهای مهم جهانی افزایش داده است

۱۲ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
آیفون 11

به‌تازگی از ثبت رکوردی جدید توسط اپل خبر دادیم که با توجه به آن، این شرکت بهترین فصل مالی را در تاریخ فعالیت خود تجربه کرده است. این رکورد جدید به لطف افزایش تقاضا برای آیفون، اپل واچ و ایرپادز میسر شد. اما داده‌‌های منتشر شده توسط آژانس تحقیقاتی Kantar نشان می‌دهد که به لطف رشد میزان فروش آیفون ۱۱ سهم این شرکت از فروش گوشی‌های هوشمند در تمامی بازارهای کلیدی دنیا افزایش یافته است.

آیفون ۱۱ دو برابر محبوب‌تر از آیفون XR است

آیفون ۱۱ از زمان عرضه رسمی تا به این لحظه، پیوسته عنوان محبوب‌ترین آیفون بازار در اروپا و آمریکا را به نام خود ثبت کرده است و به عنوان یکی از ۱۰ گوشی هوشمند پرفروش شناخته می‌شود. در گزارش Kantar از موفقیت این گوشی با عنوان «پدیده» یاد شده و اعلام شده است که میزان فروش آیفون ۱۱ نسبت به فروش آیفون XR با افزایش دو برابری همراه بوده است. آیفون ۱۱ در کنار دو مدل ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس موفق شدند سهمی ۵۰ درصدی را از میزان فروش آیفون در آمریکا و اروپا تصاحب کنند.

آیفون 11

در مقام مقایسه، باید ذکر کنیم که این سهم برای آیفون‌های ۲۰۱۸ یعنی مدل‌های XR و همچنین XS و XS مکس تنها ۳۶ درصد در اروپا و آمریکا گزارش شده است. در نتیجه، آیفون‌های ۲۰۱۹ از بیشترین میزان محبوبیت در میان مشتریان اپل برخوردار هستند.

کمپانی آمریکایی سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹ را با میانگین سهم ۲۴.۳ درصدی از ۵ بازار مهم اروپایی (بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا) به پایان رساند. این در حالی است که یک سال قبل از آن، سهم آیفون در این بازارها در حدود ۲۲.۷ درصد بود.

کوپرتینویی‌ها در این مدت در بازار آمریکا نیز رشد مناسبی را تجربه کرده‌اند و سهم ۴۲.۸ درصدی خود در سه ماهه پایانی ۲۰۱۸ را با موفقیت به ۴۷.۲ درصد رساندند.

پیشرفت اپل در بازار ژاپن، استرالیا و چین

موفقیت‌های اپل به دنیای غرب محدود نمی‌شود و این شرکت در فصل پایانی ۲۰۱۹ در بازارهای مهم شرقی مانند چین، ژاپن و استرالیا نیز حضوری جدی داشت. در سه ماهه پایانی ۲۰۱۹، سهم آیفون از بازار گوشی‌های هوشمند استرالیا به ۴۳.۷ درصد رسید که این میزان در مدت مشابه سال ۲۰۱۸ برابر با ۴۰.۷ درصد بود.

ژاپن یکی از بازارهایی است که اپل نگاهی ویژه به آن دارد و البته توانسته رهبری بازار آن را نیز به دست بگیرد. در سه ماهه آخر ۲۰۱۸ سهم اپل در بازار ژاپن در حدود ۴۶.۷ درصد بود که این میزان در فصل پایانی ۲۰۱۹ به ۵۲.۵ درصد افزایش یافته است.

آیفون

اما بازار چین بزرگترین بازار اسمارت‌فون‌ها در دنیا محسوب می‌شود و با توجه به حضور شرکت‌های بزرگ و کوچک محلی، رقابت کمپانی‌های خارجی در آن بسیار سخت است. از زمان عرضه آیفون‌های XR و خانواده XS در سپتامبر ۲۰۱۸، کمپانی آمریکایی دورانی سخت را برای رقابت در بازار چین تجربه کرد تا این‌که در نهایت موفق شد با کمک آیفون ۱۱ اوضاع را به نفع خود تغییر دهد.

در بازه زمانی اکتبر تا دسامبر سال گذشته میلادی، تعداد گوشی‌های هوشمند مجهز به سیستم عامل iOS در چین به حدود ۲۱.۴ درصد رسید که پیشرفتی حدود ۲ درصدی محسوب می‌شود. البته نباید شرایط رقابتی سخت بازار چین و همچنین جریحه‌دار شدن احساسات چینی‌ها پس از تحریم‌های هواوی از سوی دونالد ترامپ را هم از یاد برد که همه این موارد، کار را برای اپل بیش از پیش سخت کرده بودند.

اغلب تحلیل‌گران دیگر بازار معتقدند که سهم آیفون رقمی بین ۱۰ تا ۱۲ درصد از کل گوشی‌های هوشمند چین بوده است که البته این میزان با سهم ۲۱.۴ درصدی ذکر شده در گزارش Kantar بسیار متفاوت است.

سامسونگ و هواوی به عنوان رقبای اصلی چگونه عمل کردند؟

سامسونگ به عنوان اصلی‌ترین رقیب اپل، در این مدت در بازار اروپا با شیب ملایمی رشد فروش را تجربه کرده و هیچ سود و ضرر قابل توجهی را به ثبت نرسانده است. اما تقاضا برای مدل‌های جدید گلکسی‌های کمپانی کره‌ای در آمریکا افزایش اندکی داشته و همین امر سبب شد تا سهم این شرکت از بازار گوشی‌های هوشمند آمریکا نیز افزایش کمی داشته باشد که در نهایت مجموع این موارد در طولانی مدت می‌توانند بر درآمد سامسونگ از بخش موبایلش اثر منفی بگذارند.

در حالی‌که خانواده گلکسی نوت ۱۰ مثل همیشه طرفداران خود را داشت، معرفی نسل جدید میان‌رده‌های سری گلکسی A که اکنون به کمترین میزان تفاوت با پرچم‌داران سری S رسیده‌اند باعث شد تا استقبال از سری گلکسی S10 با کاهش مواجه شود. میان‌رده‌های گلکسی A اکنون بیش از یک سوم فروش سامسونگ از بازار را در اختیار دارند و پیش‌بینی می‌شوند با همین روند به سودآوری ادامه دهند.

اپل- سامسونگ- هواوی

هواوی و برند زیر مجموعه‌اش آنر نیز به عنوان یکی از مدعیان بزرگ بازار گوشی‌های هوشمند، سعی داشتند تا در سال گذشته میلادی سهم بیشتری از بازار کسب کنند و به سلطنت چندین ساله سامسونگ در این حوزه پایان دهند. اما در نیمه راه، تحریم‌های ناشی از جنگ تجاری میان آمریکا و چین باعث شد تا این شرکت حتی در بازار اروپا نیز با مشکلات زیادی مواجه شود. سهم هواوی از این بازار از ۲۰.۸ درصد در پایان ۲۰۱۸ به ۱۶.۴ درصد در پایان ۲۰۱۹ کاهش یافت.

البته مشکل به همین‌جا ختم نمی‌شود و ممکن است هواوی با خطر از دست دادن عنوان سومین تولید کننده بزرگ اسمارت‌فون در دنیا مواجه شود و این عنوان را به شیائومی تسلیم کند تا خود در جایگاه چهارم قرار بگیرد. در مدتی که هواوی درگیر مشکلات ناشی از تحریم و لغو همکاری با شرکای آمریکایی خود همچون گوگل و کوالکام بوده است، شیائومی از این فرصت به نحو احسن بهره گرفت و سهم خود را از ۷ درصد به ۱۴.۲ درصد رساند. البته هواوی در سه ماهه پایانی ۲۰۱۹، با وجود کاهش فروش در بازار جهانی، در چین رشد بسیار خوبی را تجربه کرد تا بتواند به لطف هم‌وطنانش بخشی از ضررهایش را جبران کند.

منیع: Phone Arena

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه