قمر مریخ به‌دست سیاره‌ی سرخ نابود می‌شود

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
فوبس

محققان ستاره‌شناس می‌گویند فوبس، قمر مریخ در اثر جاذبه و فشارهایی که مریخ به آن وارد می‌کند، از بین خواهد رفت.

“ما فکر می‌کنیم فوبس از همین حالا رو به تحلیل گذاشته است. اولین نشانه‌ی این تحلیل پیدایش این شیارها بر سطح آن است.”

ستاره‌شناسان می‌گویند، مریخ به تدریج یکی از دو قمرش را نابود می‌کند و این جرم سیب‌زمینی شکل که «فوبس» (Phobos) نام دارد، درنهایت کاملا ناپدید خواهد شد. البته این اتفاق بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون سال دیگر رخ خواهد داد.

گفته می‌شود شیارهای موازی بر سطح فوبس از نشانه‌های اولیه ضعف ساختاری این قمر است که در نهایت به نابودی آن منجر می‌شود؛ مثل ترک‌های پیاده رو که به تدریج پهن‌تر می‌شوند. این شیارها مدت‌ها پیش، از برخورد یک جرم آسمانی با فوبس به جای مانده‌اند. کارشناسان می‌گویند، کشش جاذبه‌ی مریخ بر فوبس لایه‌ی بیرونی این قمر را ضعیف می‌کند. این قمر به مریخ خیلی نزدیک است؛ نزدیک‌تر از هر قمر دیگری به سیاره‌ی مادرش، و تقریبا در فاصله‌ی ۶۰۰۰ کیلومتری از مریخ، بر مدار آن می‌چرخد.

phobos-with-grooves

«تری هرفورد» (Terry Hurford) از مرکز پروازهای فضایی ناسا می‌گوید: “ما فکر می‌کنیم فوبس از همین حالا رو به تحلیل گذاشته است. اولین نشانه‌ی این تحلیل پیدایش این شیارها بر سطح آن است.”

دانشمندان، شیارهای سطح قمر مریخ را نوعی «آثار برجای مانده از کش آمدن» شناسایی کرده‌اند. لایه‌ی بیرونی این قمر که ضخامت‌اش از ۱۰۰ متر بیشتر نیست، به تدریج با نوسان نیروی‌ جاذبه‌ی مریخ دچار تحلیل و دگرگونی می‌شود.

مطابق گفته‌ی یکی از دانشمندان، نکته‌ی جالب درباره‌ی قمر مریخ این است که سطح فوبس نوعی خاصیت ارتجاعی دارد. جاذبه‌ی مریخ بر لایه‌های درونی این قمر تاثیر می‌گذارند، لایه‌های درونی هم به دنبال آن، بر لایه‌ی بیرونی فشار وارد می‌کنند؛ اما چون لایه‌ی بیرونی یک خاصیت کششی دارد می‌تواند به حالت اول برگردد. البته، محققان می‌گویند این پوسته نازک و ضعیف است و اگر فشار زیادی به آن وارد شود، دوام نخواهد آورد. با این حساب، محققان برآورد کرده‌اند که قمر کوچک فوبس با تنها ۲۱٫۷ کیلومتر قطر، هر صد سال ۲ متر به سمت مریخ جذب می‌شود و در نهایت در عرض ۳۰ تا ۵۰ میلیون سال دیگر به طور کامل نابود می‌شود.

وقوع چنین پدیده‌ای فقط به فوبس محدود نمی‌شود. «تریتون» (Triton)، قمر نپتون، هم سرنوشت مشابهی خواهد داشت. تریتون هم به سیاره‌ی مادرش نزیک‌تر می‌شود و سطح آن هم ترک برداشته است.

منبع: Tech Times

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه