چطور نقاط قوت و ضعف‌تان را در مصاحبه‌ی شغلی توضیح بدهید؟

۶ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

در مصاحبه‌ی شغلی، قرار نیست شما کامل و بدون عیب باشید فقط باید آماده باشید. یکی از سوالاتی که معمولا در مصاحبه‌های شغلی پرسیده می‌شود این است که «چه نقاط قوت و ضعفی دارید؟»

بهترین راه برای پاسخ به این سوال چیست؟

نقاط ضعفتان را ارزیابی کنید

بگذارید با قسمت سخت کار شروع کنیم: نقاط ضعف. احتمالا پاسخ به این قسمت سوال برای اکثر ما دشوار است. همه‌ی ما نقاط ضعفی داریم. اما چه کسی نقاط ضعفش را می‌پذیرد و به آن‌ها اعتراف می‌کند؛ آن هم در مصاحبه.

نقاط ضعف مختلفی هست که ممکن است داشته باشید مثل:

  • خود انتقادگری زیاد
  • تلاش زیاد برای جلب رضایت همه
  • ناآشنا بودن با نرم‌افزارهای جدید

بهترین راه برای مدیریت این سوال کوچک، نشان دادن نقطه‌ی ضعف و تاکید بر نقاط مثبت است. یک صفت منفی خودتان را انتخاب کنید و بعد از راهی برای مقابله با این نقطه ضعف بگویید.

از مشکلات شخصی فاصله بگیرید و بر صفات حرفه‌ای تاکید کنید. برای مثال «من به خودم افتخار می‌کنم که کلی‌نگر هستم اما باید اعتراف کنم گاهی جزئیات کوچک را جا می‌اندازم. برای همین، همیشه کسی را که جزئی‌نگر است در تیمم دارم تا مطمئن شوم چیزی از قلم نمی‌افتد.»

نقاط قوتتان را ارزیابی کنید

برای اینکه بتوانید در مورد خودتان حرف بزنید؛ باید نقاط قوتتان را بشناسید. پیدا کردن نقاط قوت، تمرینی مهم برای یک مصاحبه‌ی کاری است. قبل از همه، یک لیست از مهارت‌هایتان بنویسید و آن‌ها را به سه دسته تقسیم کنید:

۱) مهارت‌های دانشی

این مهارت‌ها به آموزش یا تجربه‌ی تخصصی نیاز دارند. مثل مهارت‌های کامپیوتری، زبان، مدرک تحصیلی، دوره‌های آموزشی که گذرانده‌اید و توانایی‌های تکنیکی.

۲) مهارت‌های تجربی

این مهارت‌ها را در شغل‌های مختلف فرا می‌گیرید و به همراه می‌برید. مثل مهارت‌های ارتباطی، حل مسئله‌ی تحلیلی و مهارت برنامه‌ریزی.

۳) صفات شخصی

ویژگی‌های منحصربه‌فرد شما مانند انعطاف‌پذیری، سخت‌کوشی، تاثیرگذاری، وقت‌شناسی و توانایی رهبری.

مثال‌هایی از نقاط قوتی که می‌توانید در خودتان بیابید شامل این‌ها می‌شود:

  • اشتیاق برای کار
  • امانت‌داری
  • خلاقیت
  • انضباط
  • صبر
  • احترام
  • اراده‌ی قوی
  • فداکاری
  • صداقت
  • سازگاری

وقتی لیست تکمیل شد، ۳ تا ۵ مورد از نقاط قوتتان را که در شغل مورد نظرتان اهمیت دارد، مشخص کنید. به یاد داشته باشید شما قرار است به مصاحبه‌کننده نشان دهید که برای گرفتن شغل مناسبید.

از قبل برای پاسخ‌هایتان برنامه‌ریزی کنید

همین‌ حالا، در مورد نقاط قوت و ضعفتان یک جمله‌ی مثبت بنویسید که می‌توانید با اعتمادبه‌نفس بگویید. در نوشتن این پاسخ، صداقت داشته باشید و سعی کنید در مورد آن مثالی از زندگی کاری یا فردیتان بزنید.

«نقطه‌ی قوت من سازگاری و انعطاف‌پذیری‌ام در تغییرات است. من در کار قبلی‌ام به عنوان مدیر سرویس مشتریان، می‌توانستم وقتی فضای کار منفی و پراسترس بود، یک تیم حمایت‌کننده بسازم و فضا را با راه‌های متفاوتی تغییر دهم. در مورد نقطه ضعفم باید بگویم توانایی‌های مدیریتی من می‌توانند قوی‌تر و بهتر شوند. البته من با کتاب خواندن و مشورت کردن با مدیران موفق، همواره برای بهبود مهارت‌های مدیریتی‌ام تلاش می‌کنم.»

در نهایت، وقتی با این سوال در مصاحبه‌ی کاری مواجه می‌شوید به یاد داشته باشید که مدیر یک شرکت به دنبال کسی می‌گردد که مناسب شغل مورد نظر باشد. او بر اساس پاسخ شما به سوال یک تصویر ذهنی از شما می‌سازد. یک جواب قطعا تعیین‌کننده نیست، اما حداقل جای شما را محکم‌تر می‌کند. انرژی خود را روی نقاط قوتتان بگذارید و چیزی را که برای ارائه دارید نشان دهید. بعد به مصاحبه‌کننده اجازه دهید بداند با این‌که ممکن است شما کامل و بی‌نقص نباشید اما همواره برای بهتر شدن تلاش می‌کنید.

‌‌‌

منبع: Fast Company

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar احمد امیری

    عالی و تاثیر گذار

  2. Avatar علیرضا

    خیلی عالی بود ممنون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه