هفت روز با دانش (۱۴ دی ۹۴)

۷ مهر ۱۳۹۷ | ۱۲:۲۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

در هفته‌ی دوم زمستان نیز خبرهای جالبی را از دنیای دانش منتشر کردیم که بعضی از آن‌ها دستاوردهای بزرگی در علم به حساب می‌آیند. از جمله ویرایش ژنی موفق در درمان دیستروفی ماهیچه‌ای با استفاده از فناوری کریسپر و اضافه شدن چهار عنصر دیگر به جدول مندلیف. با هفت روز با دانش ۱۴ دی ۹۴ همراه باشید.

امید به درمان فلج تحلیل ماهیچه‌ای با فناوری ویرایش ژنی کریسپر

سال‌های خیلی زیادی پژوهشگران برای یافتن راه درمان بیماری «دیستروفی ماهیچه‌ای دوشن» تلاش می‌کردند و در این راه موفقیت کمی کسب کرده بودند. ولی فناوری جدید ویرایش ژنی «کریسپر» (CRISPR) امید تازه‌ای برای درمان بیماری گشوده است. خبر مربوط به این دستاورد را بخوانید.

crispr

محمدعلی اینانلو فعال محیط‌ زیست درگذشت

محمدعلی اینانلو فعال محیط‌زیست، صبح امروز در سن ۶۸ سالگی بر اثر سکته‌ی قلبی در بیمارستان آتیه‌ی تهران بدرود حیات گفت. اینانلو در زمینه‌ی محیط‌زیست چهره‌ای کاملا رسانه‌ای بود و طی سالیان دراز، فعالیت‌های زیادی برای حفظ و پاسداری از طبیعت و محیط‌زیست ایران انجام داده بود. خبر مربوط به درگذشت محمدعلی اینانلو را بخوانید.

inanloo21

چهار عنصر دیگر به جدول تناوبی اضافه شد

با اضافه شدن چهار عنصر جدید به ردیف هفتم جدول تناوبی تعداد عناصر موجود در این جدول به ۱۱۸ عدد رسید. این عناصر مصنوعی از سوی سازمان جهانی شیمی تایید شدند و در ردیف هفتم جدول تناوبی قرار گرفتند. به این ترتیب، از سال ۲۰۱۱ به این‌طرف اولین بار است که عناصری به جدول تناوبی اضافه می‌شوند. خبر مربوط به اضافه شدن عناصر جدید به جدول تناوبی را بخوانید.

4-elements-periodic-table-1

موشک فالکن ۹ که سالم فرود آمده بود، آماده‌ی پرتاب دوباره است

استیج اول موشک «فالکن ۹» شرکت اسپیس‌ایکس که چند هفته‌ی پیش سالم فرود آمده بود،‌ اکنون آماده‌ی پرتاب دوباره است. بدین ترتیب این شرکت به هدف خود مبنی بر استفاده از موشک‌های قابل استفاده‌ی مجدد رسیده است. خبر مربوط را بخوانید.

SpaceXFalcon9

ویدیوی تبریک سال نو از ایستگاه فضایی را ببینید

سه نفر از شش نفری که در حال حاضر خارج از کره‌ی ما در ایستگاه فضایی بین‌المللی زندگی می‌کنند، برای ۷٫۳ میلیارد انسانی که در زمین هستند، یک پیغام ویدیویی برای تبریک سال نوی میلادی فرستاده‌اند. ویدیوی این پیغام را ببینید.

astronauts-space-station-new-year

اپلیکیشنی برای تشخیص میزان قند در مواد غذایی

به والدین انگلیسی گفته شده که اپلیکیشن Sugar Smart App را روی گوشی هوشمندشان نصب کنند. این اپلیکیشن با خواندن بارکد روی بسته‌بندی مواد غذایی میزان قند موجود در آن‌ها را با واحد حبه قند و البته میلی‌گرم به کاربر نشان می‌دهد. خبر مربوط به این اپلیکیشن را بخوانید.

sugar-smart-app-free-downlad

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه