هفت روز با دانش (۲۵ آبان ۹۴)

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

روزهای میانی پاییز را درحالی می‌گذرانیم که خبرهای ما عموما از دنیای ستاره‌شناسی و پزشکی بودند. هفته‌ی گذشته ستاره‌شناسان توانستند دورترین جرم منظومه‌ی شمسی را کشف کنند. البته خبری هم درباره‌ی اینکه دیجی‌کالا مگ از این پس عکس‌های نجومی روز ناسا (APOD) را با توضیحات فارسی منتشر می‌کند، داشتیم. این هفته خبری درباره‌ی اینکه «حالت خواب» باید به گوشی‌ها اضافه شود شنیدیم و البته مقاله‌ی جدید دانشمندان که شوخ‌طبعی ناگهانی در سنین بالا را نشانه‌ی زوال عقل می‌دانند! با هفت روز با دانش ۲۵ آبان همراه باشید.

۱. ستاره‌شناسان دورترین جرم منظومه‌ی شمسی را کشف کردند
ستاره‌شناسان دورترین جرم منظومه‌ی شمسی را کشف کردند. این جرم، سه برابر دورتر از سیاره‌ی کوتوله‌ی پلوتو است و بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر قطر دارد. جرم کشف شده، یک سیاره‌ی کوتوله‌ است که بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر قطر دارد و V774104 نام گرفته است. برای اینکه ستاره‌شناسان بتوانند دقیقا مدار آن را محاسبه کنند، یک سال دیگر زمان لازم است. ولی احتمالا از آن دسته اجرام منظومه‌ی شمسی به حساب می‌آید که تحت تاثیر اجرام دیگر یا ستاره‌های نزدیک، مدار عجیب و غریبی دارند. برای خواندن خبر روی این لینک کلیک کنید.

distant-object

۲. گوشی‌ها باید حالت «وقت خواب» داشته باشند تا راحت‌تر بخوابیم
گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و کتاب‌خوان‌های الکترونیکی باید یک «حالت وقت خواب» (bedtime mode) داشته باشند که به طور اتوماتیک فعال شده و مانع از اختلال در خواب فرد می‌شود. در مقاله‌ای که اخیرا در نشریه‌ی بهداشت عمومی منتشر شده، پروفسور «پاول گرینگراس» (Paul Gringras)، دکتر بیمارستان کودکان «اوِلینا» در لندن گفته که دستگاه‌ها باید نور آبی را فیلتر کنند. در این پژوهش، نوری که از دستگاه‌ها ساطع می‌شود، بررسی شده است. نور آبی در ساعت بدن تاخیر ایجاد می‌کند و باعث می‌شود مردم تا دیروقت بیدار بمانند. این دکتر گفته مدل‌های جدید گوشی همه «آبی‌تر و روشن‌تر» هستند و اینکه معتقد است سازنده‌های گوشی باید «مسوولیت‌پذیری» بیشتری از خود نشان دهند. خبر کامل را می‌توانید از این لینک بخوانید.

phone-night

۳. تصاویر روز نجومی ناسا را در دیجی‌کالا مگ ببینید
دیجی‌کالا مگ، ناشر رسمی «تصویر نجومی روز ناسا» (APOD) به زبان فارسی شد. بدین ترتیب، هر روز می‌توانید منتخب تصویر نجومی روز این وب‌سایت را بر روی دیجی‌کالا مگ ببینید و توضیحات آن را به زبان فارسی بخوانید. «تصویر نجومی روز» (Astronomy Picture of the Day) یا به اختصار APOD، وب‌سایتی متعلق به سازمان فضایی ناسا و دانشگاه صنعتی میشیگان است. در این وب‌سایت، هر روز تصویری مربوط به نجوم و فضا به نمایش در می‌آید و توضیحاتی درباره‌ی آن نوشته می‌شود. این وب‌سایت توسط پروفسور «رابرت نمیروف» (Robert J Nemiroff) و «جری بونل» (Jerry Bonnel) اداره می‌شود و اولین عکس خود را در ۱۶ ژوئن ۱۹۹۵ منتشر کرد. توضیحات تصاویر این وب‌سایت، به زبان‌های مختلف ترجمه می‌شود. خبر کامل را می‌توانید از این لینک بخوانید.

Nasa_APOD1

۴. شوخ‌طبعی غیر عالی نشانه‌ی زوال عقل پنهان است
گروهی از کارشناسان بریتانیایی اخیرا پی برده‌اند که شوخ‌طبعی زیاد می‌تواند از نشانه‌های اولیه‌ی زوال عقل باشد. پژوهشگرانی از دانشگاه لندن مطالعه‌ای روی بیماران مبتلا به زوال عقل انجام دادند و نتایج آن را در ژورنال بیماری آلزایمر منتشر کردند. اکثر دوستان و خانواده‌های ۴۸ بیمار در پرسشنامه‌هایی که پر کرده بودند، گفتند که قبل از ابتلای بیمار به زوال عقل متوجه تغییراتی در میزان شوخ‌طبعی آن‌ها شدند. این رفتارها شامل خندیدن در مراسم‌های سوگواری و غم‌انگیز هم می‌شد. کارشناسان می‌گویند باید تحقیقات بیشتری در این باره انجام شوند تا بفهمند، شوخ‌طبعی چگونه و چه زمانی باید به عنوان یک نشانه برای زوال عقل تلقی شود. خبر کامل را می‌توانید از این لینک بخوانید.

dementia

۵. اطلاعات جدید از افق‌های نو؛ پلوتو یخ‌فشان دارد
فضاپیمای «افق‌های نو» هنوز هم به ارسال اطلاعات از سیاره‌ی کوتوله‌ی پلوتو ادامه می‌دهد. این کاوشگر در جدیدترین عکس‌هایی که فرستاده، وجود آتش‌فشان‌های یخی یا همان یخ‌فشان‌ها را روی سطح پلوتو تایید کرده است. کوهستان‌های روی پلوتو کیلومترها ارتفاع دارند. بالای هر کوه هم می‌توان آتش‌فشانی را پیدا کرد. بر خلاف آتش‌فشان‌های روی زمین که از خود سنگ مذاب بیرون می‌دهند، آتش‌فشان‌های پلوتو، البته اگر آتش‌فشان باشند، محلولی یخی که از آب، نیتروژن، آمونیا یا متان ساخته شده را خارج می‌کنند. با کلیک روی این لینک خبر کامل را بخوانید.

PLUTO

۶. بزرگترین هرم مصر، وجود راهروهای ناشناخته را نشان می‌دهد
اسکن حرارتی «هرم بزرگ جیزه»، یکی از عجایب هفت‌گانه‌ی جهان، تغییری را در پشت این دیوارهای ۴۵۰۰ ساله گوش‌زد کرده‌ است؛ یعنی احتمالا پشت دیوارها پدیده‌ای کشف نشده وجود دارد. اسکن سنگ‌ها در زمان‌های مختلف روز، زمانی که سنگ‌ها گرم یا سرد شده بودند دوباره صورت گرفته بود. در حالی که سنگ‌های کنار یکدیگر اختلاف دمایی بین ۰.۱ تا ۰.۵ درجه داشتند، یک بخش از سنگ‌ها، ۶ درجه با اطراف خود تفاوت داشت. خبر کامل را می‌توانید از این لینک بخوانید.

Kheops-Pyramid

۷. مریخ در حال از بین بردن قمر خود است
ستاره‌شناسان می‌گویند «فوبس»، قمر مریخ در اثر کشندهای گرانشی که مریخ به آن وارد می‌کند، به تدریج از بین خواهد رفت. البته این اتفاق بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون سال دیگر رخ خواهد داد. گفته می‌شود شیارهای موازی بر سطح فوبس از نشانه‌های اولیه ضعف ساختاری این قمر است که در نهایت به نابودی آن منجر می‌شود؛ مثل ترک‌های پیاده رو که به تدریج پهن‌تر می‌شوند. این شیارها مدت‌ها پیش، از برخورد یک جرم آسمانی با فوبس به جای مانده‌اند. کارشناسان می‌گویند کشش جاذبه‌ی مریخ بر فوبس، لایه‌ی بیرونی این قمر را ضعیف می‌کند. خبر کامل را از این لینک بخوانید.

phobos

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه