هفت روز با دانش (۲۷ مهر ۹۴)

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

در هفته‌ی آخر مهر، شاهد خبرهای مختلفی در دنیای دانش بودیم. از آن جمله می‌توان به ثبت تصاویر جدید و نزدیک از «انسلادوس» قمر زحل، کشف الگوریتم درک و شهود انسانی، کشف اینکه انسان‌ هوشمند ۸۰ هزار سال پیش به آسیا مهاجرت کرده و انتشار تصاویری جدید از بلعیده شدن شهر نزدیک به نیروگاه فوکوشیما توسط طبیعت اشاره کرد. با هفت روز با دانش ۲۷ مهر همراه باشید.

۱. انتشار تصاویر نزدیک از انسلادوس، قمر زحل

این هفته فضاپیمای کاسینی تصاویر بسیار دقیقی از «انسلادوس» قمر یخی سیاره‌ی زحل ثبت کرد. این تصاویر سطح ناهموار و راه راه قطب شمال این قمر را نشان می‌دهند؛ پیش از این، ثبت تصاویر از این مناطق غیرممکن بود. این تصاویر نشانه‌هایی از تاریخچه‌ی قطب‌های این قمر در اختیار قرار می‌دهند. با کلیک بر روی این لینک می‌توانید خبر مربوط را بخوانید.

emain

۲. دانشمندان MIT، الگوریتم درک و شهود انسانی را کشف کرده‌اند

پژوهش‌گران دانشگاه MIT احتمالا به‌زودی انسان را به‌طور کلی با کامپیوتر جایگزین خواهند کرد؛ آن‌ها توانسته‌اند الگوریتمی برای «درک و شهود انسانی» پیدا کنند. محققان MIT توانسته‌اند سیستمی بسازند که قدرت و سرعت تحلیل‌اش از انسان بسیار بیشتر است. از این لینک می‌توانید خبر مربوط را بخوانید.

HUMAN_AI

۳. طبیعت فوکوشیما را بلعیده است؛ عکس‌های جدید از منطقه‌ی ممنوع ژاپن

نیروگاه هسته‌ای شماره‌ی یک فوکوشیما، در پی زلزله‌ای ۹ ریشتری از کار افتاد و مواد رادیواکتیو در این منطقه به بیرون نشت کردند. این حادثه‌ی اتمی به قدری بزرگ است که تحلیلگران آن را بزرگ‌ترین فاجعه‌ی اتمی پس از چرنوبیل می‌خوانند. ناحیه‌ی اطراف نیروگاه فوکوشیما هم در حال حاضر منطقه‌ای ممنوعه است. ساکنان این منطقه، پس از نشت مواد رادیواکتیو، سریع فوکوشیما را ترک کردند. به همین دلیل هم همه چیز در این ناحیه دست نخورده باقی مانده است. حالا عکاسی لهستانی به این منطقه رفته و عکس‌های جالبی تهیه کرده است. عکس‌هایی که مثل فیلم «جومانجی»، طبیعت شهر را بلیعده است. می‌توانید از این لینک خبر را بخوانید.

FUKISHIMA_FEAT

۴. ورود انسان‌ هوشمند به آسیا، ۸۰ هزار سال پیش صورت گرفته است

دانشمندان چینی دندان‌هایی متعلق به انسان‌های هوشمند باستانی کشف کرده‌اند که حداقل ۸۰ هزار سال عمر دارند. فسیل‌ها و استخوان‌هایی که قبلا یافت شده بودند، حدود ۶۰ هزار سال قدمت داشتند. این یافته‌ی جدید، تخمین دانشمندان از خروج انسان هوشمند از آفریقا و ورود به آسیا را جابجا می‌کند. خبر کامل را می‌توانید از این لینک بخوانید.

Modern_Human

۵. آیا تلسکوپ کپلر موجودات فرازمینی را کشف کرده است؟

تلسکوپ کپلر برای یافتن سیاره‌هایی که به دور ستاره‌های غیر از خورشید در گردش هستند، ساخته شده است. کپلر این کار را با جستجو برای افت نورهایی انجام می‌دهد که در اثر عبور یک سیاره از جلوی ستاره و سد نور آن رخ می‌دهد. افت‌ نور‌هایی که به‌طور مرتب تکرار می‌شوند، به معنی وجود یک سیاره حول آن ستاره هستند. اما تا کنون هیچ‌یک از ۱۵۰ هزار ستاره‌ای که زیر نظر گرفته شده‌اند، به اندازه‌ی ستاره‌ی KIC 8462852 افت نور پیدا نکرده‌اند. یک سیاره به ‌طور معمول باعث یک یا دو درصد کاهش نور می‌شود، اما نور ستاره‌‌ی KIC 8462852 به میزان ۲۰ درصد و با فواصل تصادفی و غیر معین کاهش می‌یابد. براساس گفته‌ی دکتر «استوارت کلارک» ستاره‌شناس، علت این افت نورها یک سیاره نیست. «تابتا بویاجییان»، یکی از دانشمندان دانشگاه ییل، دلایل احتمالی این الگو را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که منطقی‌ترین توضیح این است که تعدادی از شهاب‌ها باعث کاهش نور این ستاره می‌شوند. خبر مربوط را می‌توانید از این لینک بخوانید.

PIA11824_hires

۶. روسیه و اروپا برای سفر به ماه همکاری می‌کنند

آژانس‌های فضایی روسیه و اروپا تصمیم گرفته‌اند که در یک همکاری مشترک، کاوشگری را در قطب جنوب ماه فرود بیاورند. این سطح‌نشین، طی مجموعه‌ای از ماموریت‌ها قرار است سطح ماه را برای بازگشت انسان به آن آماده کند. بررسی وضعیت سطح ماه برای سکونت انسان هم یکی دیگر از اهداف ماموریت است. بررسی این موضوع هم که آیا آب یا مواد معدنی دیگری در ماه برای تولید سوخت و اکسیژن وجود دارد، از وظایف کاوشگری است که به ماه فرستاده خواهد شد. این ماموریت که لونا ۲۷ نام گرفته، تا ۵ سال دیگر اجرا خواهد شد. خبر مربوط را می‌توانید از این لینک بخوانید.

Neil

۷. نقشه‌ی فعالیت مغزی مثل اثرانگشت، ثابت است

عصب‌شناسان پی برده‌اند که آنها می‌تواند افراد را براساس نقشه‌‌ای از فعالیت مغزی شناسایی کنند. به عبارت دیگر، الگوی فعالیت‌های مغزی افراد مثل اثر انگشت کاملا منحصر به فرد است. این نقشه به قدری ثابت است که محققان توانستند الگوی یک نفر را از میان ۱۲۶ الگوی دیگر تشخیص دهند. برای انجام این کار، محققان این الگو را با الگوی دیگری از همان شخص که روز دیگری گرفته شده بود، تطبیق دادند. حتی اگر آن شخص هنگام یک اسکن خواب بود و موقع اسکن دیگری مشغول انجام کاری بود، باز هم تطبیق این دو اسکن ممکن می‌شد. خبر مربوط را می‌توانید از این لینک بخوانید.

brain-activity-map

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Iman Amiri

    واقعا از تیم دیجی کالا مگزین ممنونم که برای کاربران احترام قائل هستند و مطالبی کاملا پخته و صحیح ارائه می دهند و مانند بسیاری از سایت ها برای پر کردن صفحات خود ، مطالب هرز و بی کیفیت قرار نمی دهند . . .
    امیدوارم یک مجله کاغذی خوب و با کیفیت بالا از همین مطالبتون تهیه کنید و یه هفته نامه خوب تهیه کنید و من قول میدم که جزو اولین نفرهایی باشم که اشتراک سالانه این مجله رو بگیرم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه