هفت روز با دانش (۵ بهمن ۹۴)

۷ مهر ۱۳۹۷ | ۱۲:۲۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

در یک هفته‌ی گذشته مهم‌ترین خبری که شنیدیم درباره‌ی احتمال کشف سیاره‌ای جدید در منظومه‌ی شمسی بود. در ضمن سازمان عفو بین‌الملل گفته که در معادن استخراج مواد خام ساخت باتری‌های لیتیوم-یونی از کودکان کار استفاده می‌شود. این هفته مقالاتی درباره‌ی مواد سازنده‌ی کیهان و شغلی به نام متخصص بیهوشی حیات وحش داشتیم. با هفت روز با دانش ۵ بهمن ۹۴ همراه باشید.

آیا سیاره‌ی نهم منظومه‌ی شمسی کشف شده است؟

چهارشنبه‌ی گذشته خبری مبنی بر احتمال کشف سیاره‌ای دیگر در منظومه‌ی شمسی را شنیدیم. سیاره‌ای که می‌تواند تعداد سیارات منظومه‌ی شمسی را دوباره به عدد ۹ برساند. دانشمندانی که این احتمال را مطرح کرده‌اند می‌گویند که این سیاره در نزدیک‌ترین حالت احتمالا ۲۰۰ واحد نجومی با خورشید فاصله دارد و هر ۱۵ هزار سال یک بار دور خورشید می‌چرخد. درباره‌ی کشف این سیاره‌ی جدید بیشتر بخوانید.

planetnine

یک شغل متفاوت در ایران؛ گفتگوی دیجی‌کالا مگ با یک متخصص بیهوشی حیات‌وحش

احتمالا از عجیب‌ترین شغل‌هایی که ممکن است یک فرد داشته باشد، تخصص بیهوشی حیات‌وحش است. یک متخصص بیهوشی حیات وحش می‌تواند با دقت و بدون اینکه آسیبی به حیوان وارد شود، او را به منظورهای مختلف بیهوش کند. مثلا برای علامت‌گذاری، نصب ابزارهای رهگیری، معاینه، درمان و غیره. این کار به تخصص خیلی زیادی احتیاج دارد و هر حیوانی باید به شیوه‌ای متفاوت و مراقبت‌های خاص بیهوش شود. دیجی‌کالا مگ گفتگویی اختصاصی با ایمان معماریان، یکی از معدود کسانی که در ایران متخصص بیهوشی حیات وحش هستند انجام داده است. حتما این مقاله را بخوانید.

main2

جهان از چه درست شده است؟

جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، جای بسیار بزرگی است. تا به حال بیش از ۲۰۰ میلیارد کهکشان در آن پیدا کرده‌ایم. کهکشان «راه شیری» که خانه‌ی ماست، فقط یکی از کهکشان‌های متوسط، در بین این ۲۰۰ میلیارد است. خورشید، یکی از ستارگان متوسط در بین ۲۰۰ میلیارد ستاره‌ی کهکشان راه شیری است و زمین نیز سیاره‌ی کوچکیست که به دور خورشید می‌گردد. این مقدار ماده، واقعا زیاد و غیر قابل وصف است. با این حال، این همه‌ی آن چیزی نیست که در جهان وجود دارد. هیچ می‌دانستید که همه‌ی این سیاره‌ها، ستاره‌ها و کهکشان‌ها، فقط ۵ درصد از ماده-انرژی جهان را تشکیل داده‌اند؟ ۹۵ درصد از ماده-انرژی کیهان فعلا با هیچ دستگاهی قابل آشکارسازی نیست. ولی چرا فقط ۵ درصد کیهان را می‌بینیم؟ چرا نمی‌توان بقیه‌ی ماده-انرژی کیهان را مشاهده کرد؟ ماده‌ی تاریک چیست؟ مقاله‌ی جهان از چه درست شده است را حتما بخوانید.

galaxy-infant-stars-background

خرید ۱۱۴ ایرباس در سفر آینده‌ی دکتر روحانی به فرانسه

با اجرایی شدن برجام، بالاخره تحریم‌ها برداشته شدند و حالا قرار است که در سفر آینده‌ی آقای روحانی به فرانسه، قرارداد خرید ۱۱۴ هواپیمای ایرباس هم امضا شود. به هر صورت ناوگان هواپیماهای مسافربری ایران بسیار فرسوده است و با ورود هواپیماهای جدید امید می‌رود این روند تغییر کند. خبر خرید هواپیماهای جدید را بخوانید.

iranairplane

پروسکایت؛ ماده‌ای که می‌تواند آینده‌ی پنل‌های خورشیدی را دگرگون کند

به نظر می‌رسد ماده‌ای به نام پروسکایت آجر سازنده‌ی پنل‌های خورشیدی آینده باشد. اگر از این ماده در ساخت پنل‌های خورشیدی استفاده کنیم می‌توانیم هزینه‌ی ساخت آن‌ها را پایین بیاوریم و در ضمن بهره‌وری بیشتری را از آن‌ها انتظار داشته باشیم. مقاله‌ی مربوط به پروسکایت را بخوانید.

Perovskite_Main

سازمان عفو بین‌الملل: کودکان کار، قربانی ساخت باتری‌های لیتیوم-یونی

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرده که در معادن استخراج مواد اولیه‌ی ساخت باتری‌های لیتیوم-یونی و عموما در کنگوی جنوبی از کودکان کار استفاده می‌شود. درباره‌ی این خبر بیشتر بخوانید.

018987383_40300

نیو شپرد: اولین موشکی که برای دومین بار متوالی پرتاب و فرود موفقی داشته است

دیروز برای دومین بار، موشک شرکت «بلو اوریجینز» (Blue Origins) که مدیریت آن را «جف بزوس» (Jeff Bezos) بر عهده دارد، توانست به فضا برود و سالم بازگردد. این موشک دقیقا همانی است که دو ماه پیش به فضا رفته و با موفقیت برگشته بود. بنابراین این اتفاق دستاوردی بزرگ در صنعت هوافضا به حساب می‌آید، چون اولین بار است که موشکی قابل بازیابی پس از پرتاب دوباره استفاده شده است. درباره‌ی این خبر بیشتر بخوانید.

jeff-bezos-blue-origin-new-shepard

خانه‌ی شما زیر سلطه‌ی حشرات

اگرچه انسان‌ها و بندپایان از اول تاریخ در کنار هم می‌زیسته‌اند و تکامل یافته‌اند، اما ما درباره‌ی بندپایانی که در خانه‌هایمان زندگی می‌کنند، اطلاعات زیادی نداریم. هرچند، گروهی از دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی، اخیرا اولین مطالعه‌ی جهان را برای بررسی تنوع گونه‌های زیستی بندپایان در خانه‌های آمریکا انجام داده‌اند. آنها پی بردند که بیش از ۵۰۰ گونه‌ی متفاوت از بندپایان مثل حشرات، عنکبوت‌ها، هزارپایان و مایت‌ها در آن خانه‌ها زندگی می‌‌کردند. ادامه‌ی خبر را بخوانید.

sn-arthropods_0

یک سوم بریتانیایی‌های امروزی ریشه‌ی آنگلو-ساکسون دارند

بین سال‌های ۴۰۰ و ۶۵۰ پس از میلاد، موجی از مهاجمان ژرمن به سمت شرق انگلستان حمله کردند. آن‌ها توانستند این منطقه را فتح کنند و روی آن سلطه داشته باشند. ژرمن‌ها دولت‌های محلی در انگلستان راه انداختند و حتی در جمعیت و نژاد افرد این ناحیه هم دست بردند. جمعیت ساکن این ناحیه، از بریتانیایی‌های اصیل و هم‌چنین مهاجرانی که از دورترین نقاط امپراطوری روم به انگلستان آمده بودند، تشکیل شده بود. ادامه‌ی خبر را بخوانید.

anglosaxon

ابتکار در مصاحبه با گاردین: با رفع تحریم، فناوری‌های جدید به کمک محیط‌زیست ایران می‌آیند

رئیس سازمان محیط‌زیست در گفتگویی با روزنامه‌ی گاردین از آسیبی که سال‌ها تحریم به محیط‌زیست ایران زد می‌گوید. او امیدوار است اکنون که تحریم‌ها رفع شده، با ورود فناوری‌های جدید وضعیت محیط‌زیست ایران هم بهتر شود. ادامه‌ی خبر مصاحبه‌ی خانم ابتکار با گاردین را بخوانید.

ebtekar2

رژه‌ی صبحگاهی سیارات را از دست ندهید

این شب‌ها اگر ساعتی قبل از طلوع آفتاب از خواب برخیزید و جرئت کنید در سرمای زمستان روی بام منزل بروید، می‌توانید پنج سیاره‌‌ی پرنور منظومه‌ی شمسی را در آسمان ببینید. پنج‌سیاره‌ای که در یک صف‌آرایی نسبتا نادر در آسمان قرار گرفته‌اند. حتما ادامه‌ی خبر را بخوانید.

5-planets

تصویر نجومی منتخب هفته

این عکس گذر ایستگاه فضایی بین‌المللی از مقابل سیاره‌ی زحل را نشان می‌دهد. ایستگاه فضایی بین‌المللی نزدیک به زمین است و در فاصله‌ی حدود ۴۰۰ کیلومتری ما قرار دارد. این درحالیست که سیاره‌ی زحل اکنون یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون کیلومتر با ما فاصله دارد. عکاس این تصویر را ۱۵ ژانویه در آلمان گرفته برای ثبت آن در زمان و مکان مناسب بوده است. او دوربین را به تلسکوپ متصل کرده و با سرعت ۴۲ فریم بر ثانیه شروع به فیلم‌برداری کرده است. گذر ایستگاه فضایی از مقابل زحل فقط ۰٫۰۲ ثانیه طول کشیده است. گرفتن تصاویر گذر ایستگاه فضایی از مقابل ماه، خورشید و سیارات به محاسبات زمانی و مکانی دقیقی احتیاج دارد. عکس بزرگتر را در این صفحه ببینید.

saturniss

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه