همه‌چیز درباره نسل جدید BMW سری ۵

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

نام BMW از گذشته تا به حال، همیشه یادآور خودرویی جذاب با روحیه‌ی اسپرت برای ما بوده و بی دلیل نیست که این کمپانی شعارهای تبلیغاتی نظیر «نهایت یک خودرو» و «لذت رانندگی یک خودرو» را به عنوان سندی بر این موضوع، برای خود انتخاب کرده است. خودروسازی که همیشه در زمینه‌های طراحی و فناوری‌های نوین، حرفی برای گفتن دارد!

در میان سری‌های مختلف این خودروساز آلمانی، سری ۵، به عنوان نماینده‌ای از خانواده‌ی نیمه لوکس و درعین حال اسپرت می‌درخشد. اولین نسل سری ۵ در سال ۱۹۷۲ تولید شد که بیش از ۴ دهه از عمر آن می‌گذرد. BMW به تازگی از هفتمین نسل خود رونمایی کرد؛ خودرویی که با کد اختصاری G30 شناخته می شود و سرانجام پس از حضور در تیزرها و معرفی در نمایشگاه ژانویه ۲۰۱۷ دیترویت، با پایان دادن گمانه‌زنی‌ها درمورد اطلاعات احتمالی پیش از رونمایی رسمی، انتظارات همگان را به پایان رساند.

در مورد ظاهر کلی این خودرو، چنین به نظر می‌رسد که بسیاری باور دارند سری ۵ جدید، تلفیقی از ظاهر اسپرت و جوان‌پسندانه سری ۳ و بهره‌مند از فناوری و امکانات لوکس سری ۷ است. به همین منظور « ولفگنگ هکر»، مدیر پروژه این اتومبیل، در این باره چنین گفت: «اگر شما چشمانتان را درحین رانندگی با این خودرو ببندید، ابتدا فکر می‌کنید در حال رانندگی با یک سری۳ هستید اما در اتوبان احساس تجربه‌ی رانندگی با یک سری ۷ را خواهید داشت. این دقیقا همان چیزی است که ما در مدل جدید قصد دستیابی به آن را داشتیم.»

bmw1

جلوپنجره های کلیوی از دیرباز، نمادی از اصالت BMW بوده ولی این روزها ما شاهد اضافه شدن و پیاده‌سازی المان دیگری در طراحی‌های جدید آن هستیم، اتصال چراغ‌های جلو به جلوپنجره‌های آن. چراغ های براق جلو با جلوپنجره های کلیوی خود یکپارچه و همگون شده و قابلیت روشنایی تا محدوده ۵۰۰ متر را می‌دهد.

نکته دیگر در مورد زبان طراحی خارجی آن، داشتن ظاهری کمی پیچیده‌تر نسبت به مدل فعلی است. بطور مثال خطوط برجسته‌ای که تا چراغ‌های عقب طرفین کشیده شده, چهره لوکس و اسپرت به آن بخشیده است.

با نگاهی به داخل کابین، متوجه حضور نوآوری در طراحی داشبورد و کنسول وسط آن می‌شویم که این را مدیون لطف طراحان از الهام‌گیری سری ۷ هستیم! به علاوه آن که صفحه لمسی ۱۰.۲۵ اینچی هوشمند و افزوده شدن قابلیت اتصال بی‌سیم کارپلی اپل (که برای اولین بار است در محصول خودرویی به کار برده شده), این خودرو را به گهواره‌ای هوشمند برای صاحبان خود تبدیل کرده است!

BMW3

 

بیشتر بخوانید: BMW سری ۵ جدید اولین خودرو با سیستم CarPlay بی‌سیم اپل است.

سری ۵ در طیف گسترده‌ای از مدل‌ها اعم از بنزینی, دیزلی، هیبرید و نسخه تقویت شده ام پاور عرضه می‌شود. نسخه بنزینی شامل دو مدل ۵۳۰i و ۵۴۰i است که احتمال حضور آن‌ها در کشورمان نیز وجود دارد.

مدل ۵۳۰i مجهز به یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر تویین‌توربو با قابلیت تولید قدرت ۲۴۸ اسب بخار و ۳۵۰ نیوتون متر گشتاور است. مدل ۵۴۰i به لطف بهره‌مندی از پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر تویین‌توربو خود، می‌تواند ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. هر دو مدل از یک جعبه دنده خودکار ۸ سرعته استپ‌ترونیک استفاده شده است. این دو مدل می‌توانند جثه تقریبی ۱.۷ تنی خود را به ترتیب ظرف ۶.۲ و ۵.۱ ثانیه از حال سکون تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسانند.

BMW6

نسخه دیزلی در مدل‌های ۵۲۰D، ۵۲۰D efficient Dynamics Edition و ۵۳۰D قرار است عرضه شود. همچنین برای اولین بار، این خودروساز از یک مدل هیبریدی در این کلاس به اسم ۵۳۰e iPerformance نام می‌برد.

درپایان این رنج گسترده از پیشرانه معرفی شده، BMW قول داده که پس از عرضه نسخه‌های ذکر شده از ابتدای سال میلادی پیش رو, از پرچم دار خود یعنی M550i xDrive نیز پرده برداری کند؛ نسخه قدرتمندی که به کمک پیشرانه ۴.۴ لیتری ۸ سیلندر خورجینی خود، موفق به تولید قدرتی معادل ۴۵۵ اسب بخار شده که گفته می‌شود شتاب صفر تا صد آن تنها ۴ ثانیه است!

BMW4

سری ۵ جدید، در کنار داشتن زبان طراحی متفاوت نسبت به نسل گذشته، مشخصات فنی مطلوب، امکانات رفاهی جدید نظیر حضور کارپلی اپل، بهر‌مندی از بعضی از آپشن‌های سری ۷ و هات اسپات وای فای با قابلیت اتصال تا ۱۰ دستگاه به منظور فضای ذخیره سازی اطلاعات و شارژ بی‌سیم تلفن‌های همراه، فناوری‌های نوین و ارزنده دیگری را نیز به همراه دارد.

سیستم پارک خودکار که بطور هوشمندانه، فضای مناسب برای پارک نمودن در محیط اطراف خودرو را شناسایی و بدون کمک راننده، خودرو را پارک می‌کند. همچنین خریدار با سفارش آپشن‌هایی نظیر کروز کنترل، فرمان فعال، سیستم کمکی حرکت بین خطوط تا سقف سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت (این سیستم هوشمند قادر است اتومبیل را از انحراف بین خطوط اتوبان حفظ نماید) از جمله فناوری‌های بکار برده شده در سیستم رانندگی خودکار در این اتومبیل است.

از کنار هم قرار دادن این فناوری‌ها می‌توان دریافت که این اتومبیل می‌تواند بطور هوشمندانه، کنترل فرمان، گاز و ترمز را به خواست راننده در دست بگیرد و در خیابان و اتوبان‌های شهر بطور هوشمندانه هدایت شود و درپایان اگر به دنبال جای پارک مناسب هستید، مشکلی نیست. تمام اختیار را به دست این خودرو بسپارید و با خیال راحت به کارتان برسید!

bmw5

از رقبای این خودرو می توان به آئودی A6, مرسدس بنز E کلاس, کادیلاک CTS و جگوار XF اشاره کرد. اما باتوجه به اطلاعات گفته شده از این خودرو، انتظار آن می‌رود که سری ۵ جدید حرف‌های بیشتری از بابت راحتی و فناوری‌های روز، نسبت به دیگر رقبا را داشته باشد که البته همانطور که گفته شد، بخش بزرگی از این نوآوری‌ها را مدیون سخاوتمندی برادر بزرگترش، سری ۷ است.

« ولفگنگ هکر»، مدیر پروژه این خودرو در مورد طراحی، این‌طور اظهار نظر کرد: «ما شروع به بهبود بخشیدن تک تک جزییات ریز کردیم؛ از دید ما جزییاتی در این خودرو وجود ندارد که هم سطح مدل پیشین خود باشد. هر خط و نقطه‌ای مورد بحث قرار گرفته که نتیجه‌ی فعالیت چهار ساله بوده است.

بدون شک سری ۵ تا کنون جزو یکی از محبوب‌ترین خودروهای خانوادگی نیمه لوکس بازار دنیا تلقی می‌شود. این بار به لطف تلاش طراحین و مهندسین این شرکت در بازبینی دوباره در تمام جزییات، طبق گفته مدیر پروژه و نتایج به دست آمده می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که «سری۵ جدید، بهتر از همیشه» در مقابل رقبای خود ظاهر خواهد شد.

منبع: Auto Express

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar مهدی

    چراغ های جلو مثل چراغ های دوج چارجر هل کت سنگین و با شخصیت اند.حداقل به نظر من

  2. Avatar محمدامین

    ایول چه جلب!!! آخرته تکنولوژیه این ماشین
    پس این دفعه هم میترکونه بی ام و
    خداکنه فقط زودتر بیاد ایران ببینیمش

  3. Avatar حسین

    ملت ما فقط خواب اینهارو باید ببینن !!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه