همه آنچه باید درباره کارت‌های اعتباری ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومانی بدانید

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

رییس کل بانک مرکزی روز یک‌شنبه چهارم مهرماه از کارت‌های اعتباری مرابحه رونمایی کرد. این کارت‌ها در سه سطح ۱۰ میلیون تومانی (برنزی)، ۳۰ میلیون تومانی (نقره‌ای) و ۵۰ میلیون تومانی (طلایی) صادر می‌شوند.

این کارت‌ها به چه کاری می‌آیند و شرایط استفاده از آن‌ها چیست؟

با در اختیار داشتن یک کارت اعتباری مرابحه می‌توانید بدون داشتن پول به میزان مبلغ اعتبار کارت‌تان کالا یا خدمات خرید کنید. اگر بتوانید یک ماه پس از انجام خرید مبلغ اعتبار مورد نظر را پس دهید در این صورت لازم نیست هیچ سودی هم بپردازید اما اگر پولی که از بانک به صورت اعتبار گرفته‌اید را تا پایان یک ماه نپردازید باید در قالب اقساط ۱۲ تا ۳۶ ماهه با سود ۱۸ درصد بپردازید.

در واقع این کارت‌های اعتباری جدید، قرار است جایگزین شکل‌های پیشین تامین‌ مالی خرد شوند. طبق آنچه رییس بانک مرکزی اشاره کرده نقد کردن این کارت‌های اعتباری هم غیرقانونی است. البته به شکل عادی که نمی‌توانید با این کارت‌ها از طریق دستگاه‌های خودپرداز پول دریافت کنید اما حتی اگر فردی قصد داشته باشد از طریق دیگر و با هماهنگی با فروشگاه‌ها کارت را به پول نقد تبدیل کند این موضوع برای فرد سابقه منفی محسوب می‌شود و مشکلاتی برای او به‌وجود خواهد آورد.

استقبال از این کارت‌ها هم بد نبوده و به گفته مسئولین در سه روز اول حدود ۲۰ هزار درخواست برای صدور کارت اعتباری ثبت شده است. باید اشاره کرد که این کارت‌ها به کلی با کارت‌های اعتباری خرید کالا متفاوتند و از آن‌ها می‌توان برای خرید انواع کالا، چه خارجی و چه ایرانی و همینطور خرید خدمات استفاده کرد.

این کارت‌ها به چه کسانی تعلق می‌گیرند؟

طبق آنچه اعلام شده شما پس از مراجعه به بانک مورد نظر اعتبارسنجی می‌شوید. نداشتن چک برگشتی، گردش حساب و معدل حساب مشتری در چند ماه گذشته از جمله مواردی هستند که مورد بررسی قرار می‌گیرند و پس از اعتبارسنجی در صورت داشتن ضمانت مورد نیاز کارت اعتباری صادر خواهد ‌شد. البته باید توجه کنید که نتیجه اعتبارسنجی فرد خواهد بود که مشخص می‌کند فرد می‌تواند در میان این سه کارت چه نوع کارتی دریافت کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برای دریافت کارت‌های ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی نیاز است که علاوه بر یک ضامن دارای گواهی کسر از حقوق، خود فرد متقاضی هم گواهی کسر از حقوق ارایه کرده و سند ملکی هم در رهن بانک قرار دهد. برای دریافت کارت با اعتبار ده میلیون تومان، نیاز به سند ملکی نیست و علاوه بر گواهی کسر از حقوق متقاضی، فرد متقاضی باید یک ضامن به بانک معرفی کند و این ضامن هم باید گواهی کسر از حقوق ارایه نماید. طبق آنچه این خبرگزاری اعلام کرده اگر مدارک فرد متقاضی کامل باشد، ظرف دو تا سه روز کارت اعتباری در اختیارش قرار خواهد گرفت و نیاز به ثبت‌نام و نوبت‌دهی نیست. البته حقوق ماهانه فرد متقاضی باید برای پرداخت اقساط کافی باشد.

به شکل کلی کارت‌های اعتباری ابزاری برای تحریک تقاضا هستند. با قرار دادن این کارت‌ها در اختیار مشتریان آن‌ها قادر خواهند بود سریع‌تر و درست در مواقع نیاز به خرید بپردازند. با باز گذاشتن دست مشتریان سمت تقاضا تقویت شده و مردم بیشتر خرید خواهند کرد. دقیقا به همین دلیل گفته شده که این طرح یکی از طرح‌های خروج از رکود است و برای تحریک تقاضا به کار گرفته شده.

صدور این کارت‌ها باعث افزایش بدهی بانکی نمی‌شود؟

یکی از سوال‌های مطرح شده دیگر این است که آیا صدور این کارت‌ها باعث افزایش بدهی بانکی نمی‌شود؟ شاید با در نظر گرفتن این نکته که اغلب بدهکاران بانکی بدهکارانی هستند که وام‌های کلان گرفته‌اند و از طریق سیستم تامین مالی خرد وام دریافت نکرده‌‌اند بتوان تا حدی از این نگرانی هم کاست. از طرف دیگر وجود ضامن و بررسی حساب، خود می‌تواند تضمین‌کننده بازپرداخت باشد. باید اضافه کنیم که این کارت‌ها فقط برای خرید ریالی قابل استفاده‌اند و نمی شود با آن‌ها خریدهای دلاری کرد.

 

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸ دیدگاه
  1. Avatar نادر

    الان یکی مثل من که شغل آزاد داره،گواهی کسر حقوق از کجا بیاره؟چرا مردم و گمراه میکنید؟یه کلمه بگین فقط مال کارکنان دولته.تمام

  2. Avatar هادی

    اول میگن تموم اقشار جامعه میتونن استفاده کنن الان میبینیم که فقط واسه اونایی که شغل دولتی دارند چون کارگرهاوسایر مشاغل که نمیتونن کسر حقوق ارائه بدن نتیجه اینکه بازم به نفع بالادستیها کار کردن نه قشر ضعیف جامعه خدایا خودت شاهد باش

  3. Avatar کیان

    ممنونم بابت مطالبی که تو سایتتون قرار می دین.

  4. Avatar رضا

    سلام

    این هم یک طرح ناپخته هست که شکست خواهد خورد . من پیگیر بودم خیلی زور بزنید ۱۰ تومنی رو میتونید بگیرید . برای مبالغ بالاتر هفت خوان رستم رو باید بگذرونید

    درضمن فراموش نکنید سود این وام ها بصورت پلکانی محاسبه میشه .

  5. Avatar عاطفه

    سلام لطفا کلا راهنمایی درباره بانکها و ضامن و بورسو … مطلب بزارین مرسی

  6. Avatar عرفان

    سلام . می شه با این کارتها طلا یا ارز از صرافی خرید ؟ ممنون

  7. Avatar فریبرز زلقی

    خب، پر واضح است که این کارتها هم مال پولدارها و کساییه که شغل درست و حسابی دارند، و البته ضامن درست و حسابی.
    ظاهرا فعلا هنوز کسی راهکار اقتصادی فقرگریزانه و افزایش دهنده قدرت خرید برای آسیب پذیرترین قشر جامعه ما نداره،
    توکل بر خدا

  8. Avatar amir

    من که نفهمیدم چی شد کاش بهتر وضیح میدادین مثل وامه؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه