آیا نوشیدن شیر برای شما مضر است؟

۹ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
مضرات شیر

نوشیدن شیر گاو برای خیلی از افراد یک عادت روزمره و غیرقابل اجتناب است. با این که متخصصان تغذیه همیشه بر خواص شیر و لبنیات برای انسان تاکید می‌کنند و شیر یکی از محبوب‌ترین غذاهاست، تحقیقات اخیر نشان داده که ممکن است مصرف بیش از حد شیر تاثیرات خطرناکی هم برای بدن داشته باشد. اما مضرات شیر چیست و نوشیدن زیاد آن چه خطری می‌تواند برای بدن ما داشته باشد؟ آیا فواید شیر بیشتر از مضرات آن است یا برعکس؟

ارزش غذایی شیر

شیر را به عنوان یک غذای کامل می‌شناسند که حاوی ۱۸ ماده از ۲۲ ماده ضروری برای بدن انسان است. شیر نسبت به هر غذای دیگری در رژیم غذایی روزمره ما در هر کالری مقدار بیشتری کلسیوم، منیزیوم، فسفر، پتاسیوم، زینک و پروتیین دارد. شیر همچنین حاوی آهن، سلنیوم، ویتامینB6، ویتامین E، ویتامین K، ریبوفلاوین (ویتامین B2‌)، تیامین (ویتامین B1)، نیاسین و چربی است.

 

مصرف شیر

خواص شیر

کنترل اشتها

نوشیدن شیر هیچ ارتباطی با اضافه وزن یا چاقی ندارد و همین‌طور باعث کاهش وزن هم نمی‌شود اما می‌تواند اشتها را کنترل کند. تحقیقاتی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که مصرف لبنیات کمک می‌کند تا فرد احساس سیری کند و میزان خودرن چربی را کاهش دهد.

تقویت استخوان و دندان

خواص شیر

شیر وزن‌گیری و تراکم استخوان را در کودکان بهبود می‌دهد و همچنین احتمال شکستگی استخوان‌ها در کودکی را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است زنان بارداری که میزان زیادی لبنیات و غذاهای غنی از کلسیوم مصرف می‌کنند، بچه‌هایی با رشد استخوان‌ بهتر و تراکم استخوان بالاتر دارند. اضافه کردن لبنیات بیشتر در برنامه غذایی دختران قبل از شروع دوران نوجوانی، مفیدتر از قرص‌های کلسیوم است. شیر همچنین دارای پروتئین‌های مفیدی است که برای سلامت کلی استخوان، دندان و عضله لازم هستند. یک لیتر شیر حاوی بیش از ۳۵ گرم کاسئین (Casein) و پروتئین وی (Whey) است که هر دو جزو پروتئین‌های مفید برای بدن هستند.

یک لیوان شیر حدود ۳۰ درصد از نیاز روزانه کلسیوم در بزرگسالان را تامین می‌کند. همچنین پتاسیوم و منیزیوم که برای سلامت استخوان و دندان بسیار مهم هستند. لبنیات حدود ۵۰ درصد از کل کلسیوم رژیم غذایی روزانه اکثر افراد را تامین می‌کند و منبع دریافت کلسیوم برای تقریبا همه مردم دنیا است. از خواص شیر به تاثیر آن در کاهش میزان جرم دندان‌ها می‌توان اشاره کرد. تحقیقات نشان داده است که خوردن لبنیات، کلسیوم و ویتامین D در کاهش پلاک دندان در بزرگسالان تاثیرگذار است.

جلوگیری از دیابت

فواید شیر

از دیگر خواص شیر می‌توان به تاثیر آن در بیماری دیابت اشاره کرد. دیابت نوع ۲ روی سوخت و ساز بدن برای تولید انرژی تاثیرگذار است. بیماری دیابت ریسک بیماری‌های قلبی، سکته و بیماری‌های کلیوی را افزایش می‌دهد. تحقیقات زیادی نشان داده است که پروتئین موجود در شیر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در بزرگسالی را کاهش می‌دهد. این موضوع به احتمال زیاد به این دلیل است که پروتئین شیر میزان قند خون را متعادل می‌کند.

سلامت قلب

چربی شیر می‌تواند میزان کلسترول خوب خون به نام HDL را بالا ببرد که به کاهش بیماری‌های قلبی و خطر سکته کمک می‌کند. همچنین منبع خوبی از پتاسیوم است که به تنظیم فشار خون کمک می‌کند.

عوارض جانبی شیر

مضرات شیر

جوش صورت

تحقیقاتی نشان داده است که نوجوانانی که آکنه و جوش صورت دارند بیشتر از نوجوانان دیگر شیر کم چرب یا بدون چربی می‌نوشند. جوش‌های صورت بزرگسالان هم می‌تواند توسط لبنیات تحریک شود. تحقیقات دیگر در این زمینه، این وضعیت پوست را به خواص شیر بدون چربی یا کم چرب مرتبط دانسته‌اند نه شیر کامل یا انواع پنیر؛ همین‌طور احتمال می‌دهند که جوش صورت به دلیل کربوهیدرات و پروتئین وی در شیر باشد.

اگزما و حساسیت پوستی

اگزما با خوردن بعضی از غذاها تحریک می‌شود که یکی از آن ها شیر و لبنیات است. البته تحقیقاتی نشان داده است که مادرانی که در دوران بارداری و شیردهی به رژیم غذایی خود شیر و پروبیوتیک اضافه کردند، خطر ابتلا به اگزما و حساسیت‌های غذایی از این قبیل را در کودک خود کاهش داده‌اند. لبنیات همچنین می‌تواند تحریک کننده بیماری روزاسه در بزرگسالان باشد.

بیش از ۵ درصد کودکان به شیر حساسیت دارند که باعث بروز علائم روی پوست مثل اگزما و مشکلاتی مثل کولیت روده، یبوست یا اسهال می‌شود. واکنش‌های احتمال دیگر عبارتند از:

  • آنافیلاکسی یا بیش دفاعی
  • خس خس سینه
  • تنگی نفس
  • اسهال خونی

علاوه بر کودکان، بزرگسالان هم ممکن است که حساسیت به شیر پیدا کنند. آنتی بیوتیک دادن به گاوهای شیرده نیز می‌تواند دلیلی برای آلرژی به شیر باشد.

شکستگی استخوان

پوکی استخوان

نوشیدن ۳ لیوان شیر یا بیشتر در طول روز می‌تواند خطر شکستگی استخوان در خانم‌ها را افزایش دهد. تحقیقات نشان داده است که این موضوع می‌تواند به دلیل قند موجود در شیر به نام «لاکتوز» یا «گالاکتوز» باشد. تحقیقات دیگری نشان داده است که شکستگی استخوان در افراد مسنی که مبتلا به پوکی استخوان هستند و در مناطقی زندگی می‌کنند که مصرف لبنیات، پروتئین حیوانی و کلسیوم زیاد است، آمار بسیار بالاتر دارد.

سرطان

کلسیوم بالای شیر و غذاهای دیگر ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد و قند موجود در شیر نیز می‌تواند اندکی خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در زنان افزایش دهد.

شیر گاوهایی که به آن‌ها هورمون رشد تزریق شده‌ است دارای میزان زیادی مواد شیمیایی است که خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را بالا می‌برد. تحقیقات و زمان بیشتری لازم است تا تاثیرات دراز مدت این هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌هایی که در شیر گاو وجود دارد را نشان دهد.

حساسیت به لاکتوز یا عدم تحمل لاکتوز

حساسیت به شیر

شیر گاو نسبت به شیر حیوانات دیگر میزان بیشتری لاکتوز دارد. حدود ۷۵ درصد جمعیت مردم دنیا به نوعی در هضم لاکتوز ناتوانی دارند. افرادی که دارای حساسیت به لاکتوز هستند می‌توانند فقط میزان کمی لبنیات به رژیم غذایی خود اضافه کنند و به ناچار از خواص شیر صرف نظر می‌کنند.

جایگزین برای شیر

شیر گیاهی جایگزین مناسبی برای کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند و گیاه‌خواران است.

فوائد شیر

سخن آخر

در نهایت برای جمع بندی می‌توان گفت شیر به طور طبیعی حاوی مواد مغذی و حیاتی است و مشخصا نوشیدن شیر برای سلامت کودکان و بزرگسان مفید است. خواص شیر گاوهایی که به طور طبیعی تغذیه کرده‌اند خیلی بالا و میزان ویتامین‌های موجود در آن قابل توجه است. تحقیقات بیشتری لازم است تا در مورد خواص شیر و مضراتی که از آنتی‌بیوتیک‌ها و هورمون‌های اضافه شده به لبنیات گاوی به بدن ما می‌رسد بدانیم.

منبع: Healthline

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۵ دیدگاه
  1. Avatar ناشناس

    خدایی این کامنتای چرت و پرت چیه نوشتین خخخخخ

  2. Avatar بهمن تاج الدینی

    من چند روزی است که به دیابت نوع دو گرفتار شدم
    من در عالم خواب به من گفتن روز ی ۸ کیلو شیر بخورم تا خوب بشم
    من قبلا سالی یک بار شیر می خوردم و الان روزی یک کیلو شیر می خورم
    من شنیده بودم یک نفر پاش شل شده بود دکتر به او گفته بود از شیر زیاد
    و الان شیر کم کرده پاش خوب شده
    من در خواب دقیق نمی دان ۸ کیلو بده در روز یا منظورش در ماه بوده
    من وزنم ۱۲۰ کیلو تقریبا”
    و حدیث داریم شیر خیلی بیمارها دور می کند و هم پیاده روی خیلی از مشکلا و بیماری ها حل می کند و به نظرم پیاده روی باید طولا نی باشه مثلا ۱.۵ ساعت
    دوبار در روز وقند تنظیم میشه من که کردم قندم تنظیم شد
    به نظرم اگر می خوایند بدون دستگاه بفهیم قندتان چقدر ان موقع که قندتان پایین تمرکز کنید احوالاتان چه شکلی معمولا” وقتی قند بالا باشه فشار در چشم ها و اعصابتان است یعنی سخت میشه نگاه کنید که قند در این شرایط ۱۵۵ است
    و اگر یک فلا کس چاییی خوردید بدون شکر و ودو سه بار دسشویی رفتید نشان می دهد قندتان بالا …و سعی کنید غذا بدون نان بخورید و اگر نان خوردید نیاز یک ساعت ورزش کنیم و و اگر ۱۲۰ بار دمبل بدن سازی دمبل بزنید فقط ۹ درجه قند را پایین می بره و اگر نیم ساعت بدوید متوسط حدود ۴۰ درجه پایین می بره
    وقتی قند تنظیم میشه راحت مثلا با چشمها می تونید نگاه کنید و احساس هیچ فشار ندارید ….مثلا بعد ورش وقتی تنظیم میشه چشمهام خیلی راحت و قتی ۱.۵ ساعت پیاد روی می کنم خیلی خوب و نان جو خوبه
    خطر….اگر پیاده روی کردید رژیم غذایتان به هم نزنید اگر این کار کنید قند ناشتا فوق العاده بالا میره و زحمت تان از بین میره
    اگر ۱.۵ ساعت فایده نداشت به ۴ تا ۱.۵ ساعت پیاده روی ادامه بدید
    و در صبح زود پیاده روی در خیابان نکنید سگها و لگرد زیاد
    و تردمیال خیلی خوب استفاده کنید
    و در خیابان چاه زیاد و هم ممکن تصادف کنید و ممکن پایتان پیچ بخوره
    و اگر رفتید فاصله را رعایت کنید کوید نگرید و تردمیل حتمابخرید پیشرفت در خانه است و نیاز …..البته ورزش تی ار ایکس خوبه ….وبدن سازی به چشم ها دیابتی فشار میاره زیاد خوب نیست

  3. Avatar محمد رضا

    سلام .
    اولا کلسیوم نه کلسیم ،

    دوما پتاسیم هیچربط مستقیمی به استحکام دندان ندارد . ثالثا هایپرکلسیمی با مصرف شیر طبیعی رخ نمیدهد . چرا که کلسی تونین و پاراتیرویید هورمون توانایی کنترل این یون معدنی را دارند و حتی در جذب مقادیر طبیعی این یون در روده هم بستره انتخابی وجود دارد . از این رو هایپر کلسیمی و مشکلات فزونی کلسیم از جانب وعده روزانه شیر نیست.

    یبوست ناشی از مصرف شیر تایید شده است و شایع ترین مشکل این ماده میباشد که البته مصرف مواد غذایی پروبیوتیک این مشکل رو رفع خواهد نمود

    در ضمن دیدگاه های متنوعی در مورد عوارض پروتیین های موجود در شیر مثل پروتیین وی وجود دارد اما شایع ترین مواردی که در پست عنوان شده است مربوط به مشکلات هموستازی مانند فنیل کتونری در کودکان است . مشکلاتی همچون اکنه ارتباط دقیقی با مصرف شیر ندارد چرا که بروز اکنه در افراد دلیل و مصداق ثابتی ندارد .
    بعضا رشد باکتری موجب اکنه و بعضا تغییرات هورمون و شاخص استرویید بدن این مشکلات رو به وجود میاره . پس الزاما مصرف شیر جوش زا و محرک پوستی نیست.

    خواهشا مطالب رو با ذکر منبع موثق به دیده تحریر دربیاورید تشکر

  4. Avatar محمد رضا

    ببخشید خوردن چند لیوان شیر در روز برای نوجوان کافیست ؟

  5. Avatar نسرین

    شیر یه غذای کامله. توی هرچیزی زیاده روی کنیم برامون ضررداره. امیرالمومنین شیر و خرما میخوردند وساعتها کارمیکردند. همچنین شیر توی قرآن هم اومده. دین ما گفته شیر گاو. گوشت گوسفند. ولی درحد اعتدال نه زیاده روی.

  6. Avatar احمد

    همانطورکه ازاسمش پیداست شیرگاوفقط برای گوساله خوبه .خوردن شیرگاوباعث بیماریهای زیادی برای انسان است. بجای آن میتوان ازجایگزین طبیعی دیگری استفاده کرد.

    1. Avatar محسن

      ولی به درد شما میخوره

  7. Avatar حمیدرضا

    شیر داروست و فراتر از یه خوراک عمل میکنه

  8. Avatar سحر

    ممنون من تمام اینها رو میدونم من ی دکتر خوب با استعداد استم

  9. Avatar حسین میم

    منبع مطلب رو امکانش هست بذارید؟

  10. Avatar mk

    هیچ جانداری بعد از دوران نوزادی شیر مصرف نمیکند جز انسان ،
    # مافیای بزرگ لبنیات

    1. Avatar محسن

      هیچ جانداری غیر از انسان غذا را سرخ نمیکند
      #مافیای روغن سرخ کردنی

      1. Avatar هادی

        مگر معیار ما در خوردن یا نخوردن چیزی رفتار حیوانات است؟ هیچ حیوانی آبمیوه تهیه نمی کند، غذا را آب پز نمی کند، قرص مصرف نمی کند و … . حال ما باید این کارها را متوقف کنیم؟

    2. Avatar مافیای بزرگ لبنیات

      mk هستم پدر توهم ایران

  11. Avatar مسعود

    ممکنه شیر حیوانات، اندکی از مایحتاج غذایی بدن انسان رو تامین کنه ولی مضرات آن خیلی بیشتر خواهد بود، شیر عامل آلرژی و انسداد رگهای خونی است.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه