همه چیز درباره‌ی Windows 10 S

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

مایکروسافت آخرین نسخه‌ی ویندوز ۱۰ را دو روز پیش منتشر کرد؛ Windows 10 S . این نسخه برای آموزش و رقابت با کروم‌بوک و کروم‌بوک OS طراحی شده است. ویندوز ۱۰ اس مانند گوگل OS قفل شده و تنها می‌توانید از ویندوز استور اپلیکیشن بگیرید. با این حال ویژگی‌های دیگر ویندوز ۱۰ اس جالب توجه هستند. هر آن‌چه لازم است در مورد ویندوز ۱۰ اس بدانید را در این مقاله گرد آورده‌ایم.

ویندوز ۱۰ اس آزمایشی برای مایکروسافت است تا امنیت بیشتری تامین کند

تنها اپلیکیشن‌های ویندوز استور  روی Windows 10 S کار می‌کنند

بزرگ‌ترین تغییر در ویندوز ۱۰ اس این است که تنها اپلیکیشن‌هایی روی آن کار می‌کند که از ویندوز استور دانلود و نصب شده باشند. بعضی نرم‌افزارها مثل فتوشاپ در این استور وجود ندارند. مایکروسافت به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد اپ‌های دسکتاپشان را به ویندوز استور اضافه کنند. با این حال افراد زیادی از این ویژگی بهره نخواهند برد.

مایکروسافت در تلاش است اپلیکیشن‌های آفیس را به ویندوز استور اضافه کند. اسپاتیفای هم به‌زودی اپلیکیشن‌های موزیک استریمش را به ویندوز استور اضافه خواهد کرد. مایکروسافت باید اپلیکیشن‌هایی مثل آی‌تیونز، کروم و فتوشاپ را به استور اضافه کند تا آن را برای افراد بیشتر قابل استفاده کند.

امنیت و عملکرد بهبود یافته

مایکروسافت ادعا کرده که امنیت و عملکرد ویندوز ۱۰ اس بهتر از پیش است. این‌که نرم‌افزارها تنها از ویندوز استور قابل نصب هستند؛ باعث می‌شود تا اپلیکیشن‌های غیرضروری و بدافزارها روی این نسخه از ویندوز به‌طور معمول نصب نشوند. مایکروسافت پروسه‌ی ورود به ویندوز ۱۰ اس را هم تغییر داده است. این تغییر که ورود در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود برای محیط‌های مثل مدرسه مناسب است.

این تغییرات و محدود کردن ویندوز ۱۰ اس به ویندوز استور و مرورگر Microsoft’s Edge عمر باتری را بالا می‌برد. تمرکز مایکروسافت بر عمر باتری برای این است که دانش آموزان بتوانند تقریبا یک روز کامل را از لپ‌تاپشان استفاده کنند.

مرورگر و تنظیمات جستجو قفل شده

مایکروسافت از مرورگرهای مختلف ویندوز استور پشتیبانی می‌کند. با این حال کاربران ویندوز ۱۰ اس نمی‌توانند مرورگر پیش فرض سیستم را تغییر دهند. این یعنی اگر روی یک لینک در اپلیکیشن دیگری کلیک کنید، صفحه‌ی مورد نظر روی مرورگر Microsoft’s Edge باز می‌شود.

علاوه بر این تنها از موتور جستجوی Bing می‌توانید استفاده کنید. این یعنی نمی‌توانید از گوگل سرچ استفاده کنید تا بتوانید به‌راحتی با تایپ در نوار بالایی سرچ کنید. اگر بخواهید از گوگل جستجو کنید باید صفحه‌ی Google.com را باز کنید.

Windows 10 S شبیه Windows 10 است

ویندوز ۱۰ اس یک نسخه متفاوت از ویندوز ۱۰ نیست. بلکه از نظر ظاهری و همچنین عملکرد شبیه ویندوز ۱۰ است. تابستان آینده تولیدکنندگان کامپیوتر مثل HP و Acer لپ‌تاپ‌هایی با ویندوز ۱۰ اس می‌فروشند. مدارس هم می‌توانند به‌طور رایگان ویندوز ۱۰ پرو را به ۱۰ اس ارتقا دهند.

Windows 10 S می‌تواند به Windows 10 Pro آپگرید شود

خوشبختانه مایکروسافت برای کاربران ویندوز ۱۰ اس که اپلیکیشن‌های مورد نظرشان را در ویندوز استور پیدا نمی‌کنند، راهکاری ارائه داده است. کافی‌ست ۴۹ دلار پرداخت کنید و به ویندوز ۱۰ پرو ارتقا یابید. با این کار محدودیت‌های ویندوز ۱۰ را نخواهید داشت. با این حال این هزینه‌ی اضافی برای کاربران است. البته باید بگوییم که سرفیس‌های مایکروسافت تا پایان امسال می‌توانند به‌صورت رایگان به ویندوز ۱۰ پرو آپگرید شوند.

چرا مایکروسافت Windows 10 S را ساخته؟

مایکروسافت می‌گوید هدف اولیه برای طراحی ویندوز ۱۰ اس آموزش بوده است. اما روشن است این حرکتی استراتژیک هم هست. مایکروسافت موفقیت چندانی با Universal Windows Platform برای ویندوز ۱۰ نداشته است. به‌خصوص که ویندوز فون (Windows Phone) کمتر از یک درصد بازار در بازار سهم داشته.

اجازه دادن به توسعه‌دهندگان اپ برای انتقال اپلیکیشن‌هایشان به ویندوز استور، کنترل مایکروسافت را در اکوسیستم ویندوز بالا می‌برد و البته با فروش نرم‌افزارها سودی عایدش می‌شود. این کار حتی شرکت‌هایی مثل گوگل را وادار می‌کند نرم‌افزارهایشان را در ویندوز استور بگذارند.

به‌طور کلی ویندوز ۱۰ اس آزمایشی برای مایکروسافت است تا امنیت بیشتری تامین کند و تجربیات ویندوز را ارتقا دهد. سال‌ها نرم‌افزارهای مختلف آزادانه می‌توانستند روی ویندوز نصب شوند. حالا مایکروسافت تلاشش را می‌کند تا ویندوز را به محیطی مدرن سوق دهد.

منبع: The Verge

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar Mohammad

    سلام خسته نباشید Windows 10 S چه موقع میتونیم استفاده کنیم الان فعلان معرفی کرد

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه