هواوی میت ۱۰؛ پرچم‌داری با هوش مصنوعی

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
هواوی میت 10 - پرچم‌داری با هوش مصنوعی

دوشنبه این هفته شاهد معرفی گوشی‌های میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو توسط شرکت هواوی بودیم. دو پرچم‌دار جدید که با طراحی به‌روز، صفحه‌نمایش کم‌حاشیه و قابلیت‌های مهم در حوزه هوش مصنوعی قرار است به بازار بیایند. سوای تفاوت‌هایی که در ظاهر و ساختار طراحی این دو گوشی وجود دارد هر دو مدل از نظر سخت‌افزاری شباهت زیادی دارند. در مدل عادی حسگر اثرانگشت پایین صفحه‌نمایش کار گذاشته شده و در مدل پرو به بخش پشتی منتقل شده، در عین حال در مدل پرو شاهد حذف جک‌ هدفون بوده‌ایم. اما اگر از ویژگی‌هایی که در مقاله‌های دیگر درباره‌شان به تفصیل سخن‌ گفته‌ایم عبور کنیم، مهم‌ترین و جذاب‌ترین ویژگی‌های دو گوشی میت ۱۰ قابلیت‌های هستند که از طریق به کارگیری هوش مصنوعی در این دو مدل در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت.

واحد پردازش عصبی؛ مغز هوشمند میت ۱۰

میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو یک واحد پردازش عصبی اختصاصی دارند که باعث می‌شوند قابلیت‌های هوش مصنوعی گوشی‌ها در طول زمان قدرتمندتر شوند و عملکرد و بازدهی این گوشی‌ها هم در استفاده روزانه کاربر افزایش یابند.

برخلاف هواوی میت ۹ که قابلیت استفاده از دستیار صوتی الکسای شرکت آمازون را داشت، میت ۱۰ هوش مصنوعی خود را صرفا از طریق دستیار صوتی نشان نمی‌دهد. هواوی سعی کرده در این مدل‌ها از ویژگی‌های پیشین میت ۹ در حوزه هوش مصنوعی استفاده کند و برای بهبود تجربه کاربری قابلیت‌های جدیدی هم به هوش مصنوعی این گوشی‌ها بیفزاید.

هواوی میت 10 - پرچم‌داری با هوش مصنوعی

دوربین‌های پشتی می‌توانند هر چیزی که قصد عکس گرفتن از آن را دارید تشخیص دهند و براساس واقعیت، این تصاویر ثبت شده را به بهترین شکل ممکن تنظیم کنند.

برای مثال می‌توانیم از ویژگی‌های نرم‌افزاری دوربین پشتی گوشی‌های میت ۱۰ شروع کنیم. حال با کمک شبکه عصبی و پردازشگر سیگنال تصویر دوتایی، دوربین‌های پشتی می‌توانند هر چیزی که قصد عکس گرفتن از آن را دارید تشخیص دهند و براساس واقعیت، این تصاویر ثبت شده را به بهترین شکل ممکن تنظیم کنند. در نسخه‌نمایشی می‌بینیم که اپ دوربین میت ۱۰ به طرز قابل‌توجهی تصویری که از طریق لنز می‌بینیم را بسته به اینکه با دوربین از چه چیزی عکس بگیریم تغییر می‌دهد؛ اگر از یک گل یا گیاه عکس بگیرید شاهد یک نوع تنظیم و اگر از غذا عکس بگیرید شاهد نوعی تنظیم متفاوت خواهید بود. دوربین گوشی‌های میت ۱۰ قادرند در زمان عرضه ۱۳ سوژه و حالت عکاسی مختلف را به صورت خودکار تشخیص دهند و پیش از ثبت تصویر می‌توانید در گوشه بالایی سمت چپ تصویر  ببینید که اپ دوربین چه حالتی را تشخیص داده است.

در واقع نمی‌توان این تغییرات را فیلتر عکس نامید، باید گفت با نوعی دست‌کاری صحنه و افکت‌های هکس طرفیم. تنظیماتی مثل رنگ و کنتراست که می‌توانند تصویر نهایی بهتری برای‌مان ایجاد کنند. البته باید در نظر داشت که «بهتر» کردن عکس از طریق تغییر تنظیمات یک امر ذهنی است و شاید مثلا پررنگ‌تر کردن یک میوه آنقدرها هم با ذایقه تصویری شما جور در نیاید. البته باید بدانید این امکان که از طریق هوش مصنوعی فعال شده صرفا به عنوان یک مزیت در اختیارتان قرار دارد و هر زمان که بخواهید می‌توانید از حالت عادی دوربین برای ثبت تصویر استفاده کنید.

هوش مصنوعی در خدمت توسعه‌دهنده‌ها

هوش مصنوعی گوشی‌های میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو صرفا در خدمت اپلیکیشن‌های داخلی این گوشی‌ها نیستند و می‌توانند باعث افزایش کیفیت استفاده از اپ‌های دیگر هم بشوند. هواوی اعلام کرده توسعه‌دهنده‌ها می‌توانند از طریق اپلیکیشن رابط برنامه‌نویسی Kirin شرکت هواوی یا از طریق منابع نرم‌افزاری متن‌باز مثل Tensorflow و Caffe 2 می‌توانند برنامه‌هایی بنویسند که از واحد پردازش عصبی این گوشی استفاده کند. برای مثال اپ مترجم گوگل که روی گوشی‌های میت ۱۰ به شکل پیش‌فرض نصب شده از واحد پردازش عصبی و هوش مصنوعی هواوی استفاده می‌کند تا ترجمه سریع متن و کاراکترها را با این امکانات به شکل بهتری انجام دهد. با در اختیار داشتن این امکانات پس از ثبت تصویر یک علامت که در آن کاراکترهای چینی به کار رفته، اپلیکیشن ظرف زمانی کمتر از یک ثانیه متن چینی را به انگلیسی ترجمه می‌کند.

هواوی میت 10 - پرچم‌داری با هوش مصنوعی

به‌کارگیری هوش مصنوعی در گوشی‌های میت ۱۰ به شکلی ظریف‌تر و متفاوت‌ اتفاق افتاده و باعث شده با گوشی‌های هوشمندی طرف باشیم که در عمل کاراتر و قدرتمندتر هستند.

چنانکه اشاره شد واحد پردازش عصبی اختصاصی که در میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو به کار رفته به بهبود عملکرد گوشی هم کمک می‌کند. درست مثل پرچم‌دار سال گذشته هواوی یعنی میت ۹، میت ۱۰ هم عملکرد گوشی را در طول زمان و از طریق یادگیری بهبود می‌بخشد. هوش مصنوعی قادر است بررسی کند که شما به شکل معمول از کدام اپ‌ها بیشتر استفاده می‌کنید تا قدرت گوشی بیشتر صرف این اپ‌ها شود. در عین حال به دلیل آنکه واحد پردازش عصبی برخی از وظایفی که در شرایط عادی باید توسط پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی انجام شود را برعهده می‌گیرد، در طول زمان فشار کمتری به این بخش‌ها وارد می‌شود و عمر گوشی افزایش می‌یابد.

یکی از نکاتی که باید درباره هوش مصنوعی گوشی‌های میت ۱۰ به آن توجه کنیم شیوه استفاده و به‌کارگیری آن در گوشی است. هواوی در این مدل‌ها از دستیار صوتی استفاده نکرده بنابراین تعامل با هوش مصنوعی به شکل مستقیم و از طریق فرمان‌های صوتی ممکن نیست. در واقع به‌کارگیری هوش مصنوعی به شکلی ظریف‌تر و متفاوت‌ اتفاق افتاده و باعث شده با گوشی‌های هوشمندی طرف باشیم که در عمل کاراتر و قدرتمندتر هستند.

منبع: Arstechnica


برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar احمد

    حرف نداره

  2. Avatar ساسان

    به نظرم داریم وارد عصر جدیدی از تلفن های هوشمند میشیم البته این تکنولوژی ها در اول راه هستند و خدمات چندانی به کاربر ارائه نمیدن. البته تو ایران هنوز هم با یه گوشی ۳۰۰ هزار تومانی کار آدم راه میافته و نیازی به هزینه چند میلیونی برای خرید این گوشیا نیست. هنوز تفاوت های این مدل گوشی ها با نسل قبل اونقدر ها به چشم نمیاد و بیشتر به درد بازی کردن میخوره تا کاربردی بودن. به نظرم گوشیای فعلی تونو حفظ کنین یکی دو سالی صبر کنین تا شرکت ها خورد خورد فناوریاشونو بهمون قالب نکنن و یهو یه گوشی بخریم که واقعا ارزش این همه هزینه رو داشته باشه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه