[ویدیو] آزمایش بوستر موشک جدید ناسا را ببینید

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

ناسا در صحرای یوتا بوستر موشک جدیدش را آزمایش کرد. قرار است این بوستر برای موشکی به نام «سیستم پرتاب فضا» (SLS) استفاده شود. SLS موشک بسیار بزرگ قابل انبساطی است که ناسا در حال حاضر مشغول ساخت آن است و می‌خواهد انسان را با آن به فضا بفرستند. برای انجام این آزمایش، موتورهای این بوسترها به مدت دو دقیقه مشتعل شدند. البته قرار نیست این بوستر جایی برود، چون به شکل افقی روی زمین قرار داده شده و محکم آن را سر جایش نگه‌ داشته‌ بودند. اما احتراق فوق‌العاده قوی و شدیدی که از آن بیرون می‌زند، حجم زیادی از دود و شعله را به صحرا وارد می‌کند.

همان‌طور که از نام آن بر می‌آید، این بوستر سوخت جامد که توسط شرکت «اوربیتال» (Orbital) تولید شده، نیروی پیشران اضافی برای SLS فراهم می‌کند. دو عدد از این بوسترها در طول پرتاب، به هر یک از سمت‌های بدنه‌ی اصلی موشک نصب می‌شوند و در دو دقیقه‌ی اول متصل به موشک باقی می‌مانند. ارتفاع هر یک از این بوسترها حدودا به اندازه‌ی یک ساختمان ۱۷ طبقه است و در هر ثانیه ۵.۵ تن سوخت می‌سوزاند و حدود ۱۶ میلیون نیوتون نیروی رانش فراهم می‌کند. این میزان نیرو، از قدرت ۱۴ هواپیمای بوئینگ ۷۴۷s بیشتر است.

این دومین بار است که ناسا یکی از بوسترهای SLS را روی زمین آزمایش می‌کند. در ماه مارس سال ۲۰۱۵ دمای این بوستر تا ۳۲ درجه‌ی سلسیوس افزایش یافت. این حداکثر دمایی است که یک پیشران برای عملکرد درست می‌تواند داشته باشد. این بار ناسا می‌خواست ببیند که این بوستر در دمای بسیار کمتر مثلا، حدود ۴ درجه‌ی سلسیوس، چگونه عمل می‌کند. این پایین‌ترین دمایی است که موتور یک بوستر می‌تواند تحمل کند. هدف ناسا از هر دوی این آزمایش‌ها این بود که ببیند بوستر در دماهای شدید چطور عمل می‌کند.

دفعه‌ی بعد این بوسترها برای اولین پرواز آزمایشی SLS مشتعل خواهند شد. این ماموریت در اواخر سال ۲۰۱۸ انجام خواهد شد. این موشک نسخه‌ی بدون سرنشین کپسول «اوریون» (Orion) را پرتاب خواهد کرد. در این ماموریت چند ماهواره‌ی تحقیقاتی به فضا فرستاده خواهد شد.

پس از اولین پرواز آزمایشی، موشک SLS تا پنج سال دیگر پرواز نخواهد کرد. ناسا می‌خواهد در سال ۲۰۲۱ برای دومین بار SLS را پرتاب کند و این بار سرنشینانی را هم به فضا می‌برد.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه