پدیده‌ای به نام «اسکرین‌شات»

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

گاهی اوقات ساده‌ترین راه‌حل‌ها بهترین راه‌حل‌ها هستند. گاه یک قابلیت ساده و پیش‌پا افتاده می‌تواند خیلی بهتر از اپلیکیشن‌های پیچیده و رنگارنگ، نیاز شما را برآورده کند. خیلی پیش می‌آید که برای اثبات موضوعی یا نشان دادن چیزی جالب به دوست‌مان نیاز پیدا می‌کنیم از صفحه نمایش گوشی یا تبلت‌ خود عکس بگیریم. به این کار اصطلاحا «اسکرین‌شات گرفتن» گفته می‌شود. احتمالا این نام بارها به گوش‌تان خورده و به‌مراتب از آن استفاده کرده‌اید. گرفتن اسکرین‌شات کار ساده‌ای است؛ ولی ممکن است عده‌ای هنوز با این قابلیت ابتدایی و کاربردی آشنایی نداشته باشند. ما در این‌جا یک بار دیگر چگونگی گرفتن اسکرین‌شات و موراد استفاده‌ی احتمالی آن را با هم مرور می‌کنیم.

‌‌‌‌چگونه از تبلت یا گوشی خود اسکرین‌شات بگیریم؟

اسکرین شات ۱

اگر از آی‌فون یا آی‌پد استفاده می‌کنید، کارتان بسیار راحت است. ‌کافی است کلید Power را نگه داشته و کلید Home را فشار دهید. در این حالت تصویری از صفحه نمایش دستگاه‌تان گرفته می‌شود. فایل تصویر در حافظه داخلی دستگاه ذخیره شده و می‌توانید نسبت به مشاهده، ویرایش و اشتراک‌گذاری آن اقدام کنید.

اما در سیستم عامل اندروید شرایط کمی فرق دارد. طبق یک قاعده کلی، در اندروید نسخه ۴ به بالا، با فشردن همزمان کلید Power و کلید کاهش صدا می‌توان از نمایشگر اسکرین‌شات گرفت؛

اسکرین شات ۲‌‌‌‌‌

البته برخی از سازنده‌‌های گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی، این قابلیت را به شکل‌های دیگری در دستگاه خود پیاده‌سازی می‌کنند. به طور مثال در بعضی دستگاه‌ها لازم است دکمه Power را چند لحظه به طور ممتد فشار دهید و از منوی باز شده گزینه اسکرین‌شات را انتخاب کنید یا حتی در محصولاتی مثل گوشی‌های سامسونگ می‌توانید از فشردن همزمان کلیدهای Power و Home یا حتی کشیدن دست از روی نمایشگر (سوآیپ) استفاده کنید.

در برخی دستگاه‌ها هم سازندگان، یک کلید اختصاصی را به کلیدهای لمسی کنترلی زیر نمایشگر اضافه می‌کنند؛ البته این مورد بیشتر در تبلت‌های رده‌پایین بازار دیده می‌شود. توجه داشته باشید که اسکرین‌شات می‌تواند در هر پوشه‌ای از حافظه‌ی گوشی ذخیره شود. این پوشه می‌تواند عکس‌های گرفته شده با دوربین باشد؛ محلی که فایل‌های داخل‌ش به‌سادگی به اشتراک گذاشته می‌شوند.

‌‌‌   ‌‌‌

با اسکرین‌شات چه کارهایی می‌توان کرد؟

کاربردهای احتمالی اسکرین‌شات فراوان‌اند. در ادامه به برخی از پرکاربردترین‌های آن‌ها اشاره می‌کنیم. پست به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌ی اجتماعی توییتر تنها می‌تواند ۱۴۰ کاراکتر داشته باشد. اگر بخواهید متنی چند خطی را در توییتر به اشتراک بگذارید باید با وسواس کامل کلمات خود را انتخاب کنید که مبادا مرز ۱۴۰ کاراکتر رد کرده باشید. اسکرین‌شات می‌تواند در اشتراک‌گذاری مطالب توییتری به کار رود. کافی است از کل متن‌تان اسکرین‌شات بگیرید و به آوردن خلاصه‌ای از آن در پست توییتر اکتفا کنید.

اسکرین شات ۳

اسکرین‌شات‌ها می‌توانند به عنوان صفحات یک دفترچه یادداشت کوچک به کار روند که در همه‌جا همراه‌تان باشد. این دفترچه یادداشت می‌تواند شامل همه‌چیز باشد؛ مثل بریده‌های نقشه، تکه‌های عکس، دست‌خط آدرس، کد پیگیری ثبت‌نام در امتحان کنکور، برنامه‌ی کلاسی و هر چیز دیگری که بتواند روی صفحه نمایش گوشی بیاید.

همان‌طور که در بالا گفتیم، اسکرین‌شات‌ها می‌توانند برای‌تان مثل یک دفترچه یادداشت باشند. این دفترچه می‌تواند برای این به کار رود که نوشته‌ها را داخل آن بنویسید تا از یادتان نروند. البته می‌توان این کار را با نرم‌افزارهایی چون One Note هم انجام داد، ولی آیا اسکرین‌شات گرفتن از این نوشته‌ها راحت‌تر نیست؟

یکی دیگر از کاربردهای مهم اسکرین‌شات استفاده از آن در به اشتراک گذاشتن مطالب است. اگر مطلب جذابی مشاهده کردید نیاز نیست آن را کپی کنید و بعد لینک‌ش را پیوست کنید؛ بلکه تنها کافیست یک اسکرین‌شات از آن بگیرید و عکس گرفته شده را در هرجایی که می‌خواهید به اشتراک بگذارید. مثلا از پستی که در فیس‌بوک دیده‌اید، از آن اسکرین‌شات بگیرید و آن اسکرین‌شات را در تلگرام یا دیگر اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی به اشتراک بگذارید.

یکی از مواردی که می‌تواند برای دانشجویان جذاب باشد، استفاده از ابزار اسکرین‌شات برای ذخیره‌ی صفحات وب است. برنامه‌ی امتحانی، برنامه‌ی کلاسی و بسیاری از صفحات وب در تلفن‌های هوشمند به‌سختی قابل ذخیره کردن هستند؛ اما به‌سادگی می‌توان با یک اسکرین‌شات ساده تصویری از صفحه‌ی موردنظر را ذخیره کرد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱ دیدگاه
  1. Avatar محمدطاها وصال

    بعد از آخرین آخرین آخرین

  2. Avatar راستین ساکت پور

    و بعد از آخری آخری آخری آخری آخرین

  3. Avatar متین

    و بعد از اخری اخری آخرین

  4. Avatar علی

    و بعد تر از اخر آخری

  5. Avatar ناشناس

    فقط کامنتای این پست!

  6. Avatar بهراد صفری

    و بعد از اخرین

  7. Avatar ایمان

    و آخرین

  8. Avatar نلبیلیلبییلبیلیغفثف4343432432

    و چند هزارمین

  9. Avatar سوین

    و سومین

  10. Avatar AMIR_121

    و دومین

  11. بهرام رمضانی بهرام رمضانی

    اولین نظر در اولین مطلب digikalaMAG

    به امید موفقیت روز‌افزون.

    🙂

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه