پرتاب دومین مجموعه از ماهواره‌های وان‌وب به فضا

۱۸ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
ماهواره‌های وان‌وب

شرکت وان‌وب (OneWeb) دومین مجموعه از ماهواره‌های خود را به فضا ارسال کرد. شرکتی که قصد دارد با ارسال ۶۵۰ ماهواره سراسر زمین را تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار دهد.

۳۴ ماهواره وان‌وب بامداد جمعه سوار بر موشک سایوز از قراقستان به فضا پرتاب شدند. حدود سه ساعت و ۴۵ دقیقه پس از پرتاب و طبق برنامه هر ۳۴ ماهواره در ارتفاع ۴۵۰ کیلومتری وارد مدار زمین شدند. این ماهواره‌های ۱۴۷ کیلوگرمی به مرور ادامه مسیر را طی خواهند کرد و در مدار عملیاتی و در ارتفاع ۱۲۰۰ کیلومتری از سطح زمین مستقر خواهند شد.

شرکت وان‌وب پیش از این و در حدود یک سال پیش اولین مجموعه از ماهواره‌های خود را به فضا پرتاب کرد. در پرتاب پیشین تنها شش ماهواره در مدار قرار گرفتند.

شرکت وان‌وب طبق قراردادی که با شرکت Arianspace (مجری پرتاب ماهواره‌ها)‌ بسته تا پایان سال ۲۰۲۱ نوزده پرتاب دیگر را نیز انجام خواهد داد. در نهایت و پس از انجام این ماموریت‌ها ۶۵۰ ماهواره در مدار قرار خواهند گرفت و پروژه اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای وان‌وب رسما آغاز به کار خواهد کرد. طبق برنامه فعلی در سال ۲۰۲۱ پوشش جهانی اینترنت ماهواره‌ای پرسرعت وان‌وب به طور کامل آماده ارائه خدمات به مشتریان خواهد بود.

وان‌وب تنها شرکتی نیست که قصد دارد با ارسال مجموعه پرتعدادی از ماهواره‌ها پوشش سراسری اینترنت ماهواره‌ای را برای کاربران ایجاد کند. شرکت اسپیس‌ایکس نیز این پروژه را به طور جدی دنبال می‌کند و تا کنون ۲۴۰ ماهواره را در مدار قرار داده است. اسپیس‌ایکس در این پروژه قصد دارد تا ده‌ها هزار ماهواره را در مدار قرار دهد. تا کنون مجوز ارسال ۱۲۰۰۰ ماهواره به مدار صادر شده است اما اسپیس‌ایکس در حال طی کردن مراحل اداری برای دریافت مجوز قرار دادن ۳۰ هزار ماهواره دیگر در مدار است.

شرکت آمازون نیز پروژه مشابهی را دنبال می‌کند که کوییپر (Kuiper) نام دارد. هدف آمازون ارسال بیش از سه هزار ماهواره به فضا است، اما فعلا هیچ ماهواره‌ای به فضا پرتاب نشده است.

تعداد بسیار زیاد ماهواره‌هایی که قرار است در این پروژه‌ها به فضا پرتاب شوند با چالش‌هایی همراه خواهد بود. بشر تا کنون تنها حدود ۹۱۵۰ جسم را به فضا ارسال کرده است و در صورت عملیاتی شدن پروژه‌های جدید این تعداد ناگهان و تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.

تغییر چهره آسمان شب یکی از مشکلات مهمی است که این اتفاق در پی خواهد داشت. مسئله‌ای که به احتمال زیاد رصدهای منجمان را مختل خواهد کرد. ماهواره‌های استارلینک اسپیس‌ایکس تا به این جا پرنورتر از پیش‌بینی‌های اولیه بوده‌اند. علاوه بر این احتمالا باید منتظر افزایش تعداد زباله‌های فضایی و همچنین افزایش احتمال برخورد ماهواره‌ها به یک‌دیگر نیز باشیم.

از سوی دیگر کاهش قیمت ساخت و پرتاب ماهواره نیز باعث افزایش تعداد ماهواره‌ها در مدار خواهد شد. مدار زمین در آینده‌ای نزدیک بسیار شلوغ‌تر از امروز خواهد بود و از همین امروز باید به فکر راه حلی برای مشکلات احتمالی این اتفاق باشیم.

عکس کاور: تصویری از پرتاب دومین مجموعه از ماهواره‌های وان‌وب.

Credit: Roscosmos

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه