پردازنده‌های جدید AMD بالاخره توانایی رقابت با اینتل را دارند

۸ اسفند ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

شرکت AMD دو سه روز پیش از بزرگ‌ترین سری جدید پردازنده‌های x86 خودش در پنج سال جدید رونمایی کرد: پردازنده‌های جدید «رایزن» (Ryzen) این شرکت، طوری ساخته شده‌اند تا توانایی رقابت با پردازنده‌های اینتل را داشته باشند. پیش‌فروش پردازنده‌های رایزن AMD همین حالا شروع شده‌اند و قرار است از هفته‌ی آینده، به فروش برسند.

Ryzen7AMD

پردازنده‌های رایزن سه مدل خواهند داشت: Ryzen 3، Ryzen 5 و Ryzen 7 که از بین این سه مدل، رایزن ۷ بالاترین و قوی‌ترین مشخصات را دارد و رایزن ۳ اقتصادی‌ترین مدل است. در حال حاضر، فقط از رایزن ۷ رونمایی کامل شده و قرار است مدل‌های رایزن ۳ و رایزن ۵ تا پایان سال جاری میلادی معرفی و وارد بازار شوند.

در حال حاضر، رایزن ۷ که خفن‌ترین پردازنده‌ی جدید AMD است، در سه مدل رونمایی شده است: مدل پرچم‌دار ۱۸۰۰X، مدل ضعیف‌تر ۱۷۰۰X و ارزان‌ترین مدل که ۱۷۰۰ است.

1800x

پردازنده‌ی رایزن ۱۸۰۰X هشت هسته‌ی پردازشی دارد و فرکانس آن در حالت معمولی، ۳.۶ گیگاهرتز و در حالت بوست، ۴.۰ گیگاهرتز است. در مقایسه با پردازنده‌ی اینتل Core i7-6900K، پردازنده‌ی جدید AMD امتیازی یکسان در تست‌های تک‌هسته‌ای بنچمارک Cinebench گرفته است، اما در حالت چند هسته‌ای حتی ۹ درصد بهتر عمل کرده است. بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که پردازنده‌ی i7-9600K قیمتی ۱۰۵۰ دلاری دارد، در حالی که پردازنده‌ی ۱۸۰۰X شرکت AMD قیمت‌اش ۴۹۹ دلار است.

1700x

پردازنده‌ی بعدی یعنی ۱۷۰۰X هم هشت هسته‌ای است و فرکانس آن در حالت عادی ۳.۴ و در حالت بوست برابر با ۳.۸ گیگاهرتز است. در حالت چند هسته‌ای و در مقایسه با i7-6900K، این پردازنده عملکردش ۴ درصد بهتر بوده است و در مقایسه با i7-6800K، این پردازنده ۳۹ درصد بهتر در بنچمارک Cinebench عمل کرده است. پردازنده‌ی ۱۷۰۰X قیمت‌اش ۳۹۹ دلار است.

1700

آخرین پردازنده از سری رایزن ۷ هم هشت هسته‌ای است و مصرف انرژی آن، تنها ۶۵ وات است؛ طوری که می‌توان گفت این پردازنده کمترین مصرف انرژی را بین تمام پردازنده‌های هشت هسته‌ای دنیا دارد. فرکانس پایه‌ی ۱۷۰۰ برابر با ۳.۰ گیگاهرتز است که در حالت بوست، به ۳.۷ گیگاهرتز می‌رسد. این پردازنده قیمتی ۳۲۹ دلاری دارد.

پردازنده‌های رایزن ۷ شرکت AMD از روز دوم مارس وارد بازار خواهند شد.

منبع: Ars Technica

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar محمد حسینی

    سلام خسته نباشید میخواستم یه سیستم با cpu چهار هسته ای ریزان جمع کنم نظرشما چی هست

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه