چالش بعدی اسپیس‌ایکس؛ فرود سه موشک روی زمین به شکل هم‌زمان

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

در روزهای گذشته شرکت اسپیس‌ایکس استیج اول موشک فالکون ۹ را پس از انجام یک ماموریت انتقال تجهیزات به شکل موفقیت‌آمیزی فرود آورد. این بار دوم بود که اسپیس‌ایکس یکی از موشک‌هایش را روی سطح زمین فرود می‌آورد و البته پنجمین بار بود که از یک موشک که یک‌بار به فضا فرستاده دوباره استفاده می‌کرد. حال چالش بعدی برای این شرکت فرود آوردن سه موشک به شکل هم‌زمان است.

قدم اول برای این شرکت به دست آوردن مجوز برای تاسیس دو منطقه فرود دیگر در فلوریدا است. این سایت‌های جدید فرود موشک برای فرود و استفاده مجدد از موشک‌های فالکون Heavy این شرکت که هنوز به فضا فرستاده نشده به کار خواهند آمد. این موشک‌ها از موشک فالکون ۹ قوی‌تر است و از سه موشک مجزا ساخته شده. اگر اسپیس‌ایکس طبق برنامه عمل کند و اواخر امسال فالکون Heavy را به فضا بفرستد برای هر کدام از بخش‌های این موشک یک منطقه فرود نیاز خواهد داشت. ایلان ماسک هم به این نکته اشاره کرده و در حساب توییترش نوشته که چطور بی‌صبرانه مشتاق است فرود آمدن هر سه بخش این موشک را ببیند. ظاهرا دو بخش از این موشک که اول فرود خواهند آمد تقریبا همزمان روی زمین می‌نشینند و تکه‌ سوم پس از این دو، فرود خواهد آمد.

شرکت اسپیس‌ایکس به این موضوع هم اشاره کرده که ممکن است بخش‌های مختلف این موشک را به جای سطح زمین بر روی شناور‌ها در اقیانوس فرود بیاورد. این اقدام به سوخت و هزینه کمتری هم نیاز دارد.

حال سوای اینکه فالکون Heavy روی زمین فرود بیاید یا روی شناور در اقیانوس، خود پرتاب این موشک یکی از چالش‌های جدی آینده شرکت اسپیس‌ایکس است.

براساس آنچه اعلام شده موشک فالکون Heavy در حدود ۵ میلیون پوند نیروی پیشران (معادل ۱۸ بوئینگ ۷۴۷) دارد و بیش از هر موشک دیگری در طول تاریخ از نظر وزنی قدرت ترابری دارد (البته به جز موشک از رده خارج شده Saturn V که در برنامهApollo  استفاده شده بود). ایلان ماسک گفته هدف نهایی این موشک استفاده آن در ماموریت سفر انسان به مریخ است.

‌‌

منبع: The Verge

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه