وقتی باتری‌ها هم کنتور می‌اندازند!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
باتری

حتما تاکنون مطالبی درباره‌ی نحوه‌ی صحیح شارژ باتری دستگاه‌های قابل‌حمل خوانده‌اید. اینکه چه زمانی باید موبایل، تبلت یا لپ‌تاپ خود را شارژ کنید و برای افزایش طول عمر باتری بهتر است میزان شارژ را بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید و بسیاری نکته‌های دیگر. اما حتی اگر تمامی این موارد را رعایت کنید، باز هم بعد از مدتی متوجه افت چشم‌گیر کارایی باتری دستگاه خود شده و مجبور می‌شوید باتری آن را تعویض کنید یا یک دستگاه جدید بخرید. اما دلیل این اتفاق ناخوشایند چیست؟

در تمامی باتری‌ها یک فاکتور تحت عنوان «چرخه‌ی حیات باتری» (Battery Cycle Count) وجود دارد که به‌نوعی عمر مفید آن را تعیین می‌کند. این عدد مانند یک کنتور عمل کرده و با هر بار شارژ کامل باتری، یک عدد به آن اضافه می‌شود. البته یک مرتبه شارژ کردن باتری به معنی هر بار اتصال دستگاه به برق نیست. بلکه یک بار استفاده کامل از شارژ ۰ تا ۱۰۰ درصد باتری یک دور چرخه‌ی حیات محسوب می‌شود. برای مثال اگر موبایل شما ۱۰۰ درصد شارژ داشته باشد و از ۵۰ درصد آن استفاده کرده و دوباره دستگاه را به برق وصل کنید یک دور از این چرخه حساب نمی‌شود. باید یک بار دیگر هم شارژ موبایل شما به ۵۰ درصد برسد تا شما یک دور کامل از باتری استفاده کرده باشید؛ یا اگر بعد از استفاده‌ی ۲۰ درصد از باتری، دستگاه را به شارژر متصل کنید، پنج بار باید این کار را انجام دهید تا یک عدد به تعداد چرخه‌ی حیات باتری اضافه شود. به این ترتیب که ۱۰۰=۵۰+۵۰ یا ۱۰۰=۲۰+۲۰+۲۰+۲۰+۲۰.

نحوه‌ی اطلاع پیدا کردن از میزان چرخه‌ی حیات باتری در ابزارهای متفاوت، شیوه‌های مختلفی دارد که شاید ساده‌ترین آن‌ها در لپ‌تاپ‌های ساخت شرکت اپل باشد. به این ترتیب که با ورود به بخش System Information و در منوی تحت عنوان Power، می‌توانید اطلاعات مربوط به باتری و تعداد چرخه‌ی حیات باتری در انواع لپ‌تاپ‌های MacBook را به‌سادگی مشاهده کنید.

باتری ۳

این کار در دیگر ابزارها مانند باقی لپ‌تاپ‌ها، موبایل‌ها و تبلت‌ها (حتی آیفون و آیپد) به این سادگی نیست و باید از نرم‌افزارهای کمکی مانند BatteryInfoView یا مسیرهای سخت‌تری استفاده کنید. رسیدن به عدد نهایی چرخه‌ی حیات باتری تعیین‌شده توسط شرکت سازنده‌ی هر دستگاه به معنی افت شدید کارایی باتری خواهد بود. به‌عنوان مثال مک‌بوک‌های اپل در شرایط عادی با هر بار شارژ کامل، به‌صورت میانگین تا حدود ۱۰ ساعت کار خواهند کرد. اما پس از رد کردن عدد نهایی تعیین‌شده برای چرخه‌ی حیات یا Cycle Count، میزان شارژدهی به ۲ یا ۳ ساعت می‌رسد که افت شدیدی است.

البته با پیشرفت تکنولوژی ساخت باتری‌ها و افزایش ظرفیت آن‌ها، سقف چرخه‌ی حیات باتری‌ها هم بیشتر شده و رسیدن به عدد نهایی آن چیزی در حدود ۳ یا ۳٫۵ سال طول می‌کشد؛ به ترتیبی که چرخه‌ی حیات باتری مک‌بوک‌های تولیدشده تا میانه‌ی سال ۲۰۰۸ برابر با ۳۰۰ بوده که در مدل‌های پایان سال ۲۰۰۸ به ۵۰۰ رسیده است. از سال ۲۰۰۹ تاکنون هم سقف این چرخه به ۱۰۰۰ بار شارژ افزایش پیدا کرده است. البته در کل، حتی رد کردن این سقف به معنی از کار افتادن کامل ابزار یا افت کارایی آن نخواهد بود و فقط مجبور هستید در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری آن را شارژ کنید. هرچند که چنین موضوعی به‌خصوص برای موبایل‌ها بسیار آزاردهنده خواهد بود. شاید این هم یکی از چندین راهی باشد که تولیدکنندگان ابزارهای دیجیتالی برای مجبور کردن کاربر به خرید کالای جدید استفاده می‌کنند.

منبع: Apple

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. محمد حسن

    کاش یکمی هم به فکر طبیعت و محیط زیست بودند و دستگاه هایی تولید میکردند که عمر بیشتری داشته باشند

    اپل در نوع خود بیشترین ضرر را به محیط زیست میزند چون حتی باطریهایش به راحتی قابل تعویض نیستند و از نظر امکانات هم هر سال تغییرات کوچکی ایجاد میکند تا کاربر هر سال مجبور باشد گوشی جدید بخرد
    سامسونگ سه سال پیش به دورین ۱۶ مگاپیکسل رسید ولی هنوز اپل بین ۸ و ۱۲ باقی مانده است

    1. OmidX

      رزولوشن و مگا پیکسل بالاتر دلیل بر کیفیت بیشتر عکس نیست ، درباره محیط زیست هم حرف شما صحیح نیست ، بهتر هست کمی بیشتر تحقیق کنید!

    2. Ali

      اخه یکی نیست به شما بگه که گوشی های سامسونگ پلاستیکن و برای محیط زیست بیشتر ضرر دارن و دوم اینکه پیشرفت چه ربطی مگاپیکسل داره؟؟؟ اصل کیفیته…
      بعد نواوری های اپل بی نظیر هستن اما سامسونگ فقط به کپی کاری دست میزند.

      لطفا اطلاعات خودتون رو افزایش بدین

  2. شاهین

    فقط آیفون؟

    1. صادق شریفی

      نوشته که منبع اپل!گرچه اپلو منبع حساب نمیشه کرد

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه