کانال سویز جدید افتتاح شد

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

دولت مصر اعلام کرده است که بالاخره می‌خواهد دوباره مثل قدیم به تجارت بپردازد. چهار سال پس از انقلاب این کشور، دولت جدید مصر امیدوار است که بازگشایی «کانال سویز جدید»، اسمی که مصر به این کانال داده، رهایی این کشور از درگیری‌های داخلی سیاسی را گوش‌زد کند.

دولت جدید مصر، با سر و صدای زیادی کانال سویز جدیدی را که یک سوم کانال قبلی است بازگشایی کرد

با این حال شاید برنامه‌ریزی و سرعت ساخت این کانال جدید حرکت مهمی برای مصر باشد، اما این کشور هنوز هم برای اینکه به کشورهای غربی یا توریست‌ها دوباره خود را ثابت کند راه زیادی دارد.

گرمای بالای پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته مانع از جمع‌ شدن مردم در خیابان‌ها برای شادی از بازگشایی کانال جدید نشده بود. در راستای باز شدن این کانال ۳۰ مایلی، رهبر جدید مصر «عبدل فتاح السیسی» روز پنج‌شنبه را تعطیل رسمی اعلام کرد. ۲۰ میلیون نفری هم که در قاهره زندگی می‌کنند این روز را جشن گرفتند. دیوارهای شهر همگی به قرمز، سفید و سیاه رنگ شده بودند.

جشنی هم که برگزار شد، کوچک نبود. از جت‌های مختلف گرفته تا کشتی‌های رنگارنگ و کودکانی که شعر می‌خواندند در مراسم بازگشایی از کانال سویز حضور داشتند. چهره‌های معروف سیاسی هم آمده بودند. کسانی مثل «دیمیتری مدودو»، «شاه عبدالله» اردن، «فرانسوا هولاند» و امیر کویت در این مراسم بودند.

Suez

«سیسی» در سخنرانی طولانی‌اش گفت که کانال جدید، که یک سوم کانال قدیمی طول و دقیقا در موازات آن جریان دارد، “هدیه‌ی مصر به دنیا” است. چون این کانال به تجارت بین‌المللی کمک خواهد کرد. البته این‌ها فعلا در حد حرف هستند و با اینکه این کانال مطمئنا به کوتاه شدن راه کشتی‌ها کمک خواهد کرد، اما از تاثیرگذاری نهایی‌اش هنوز مطمئن نیستیم.

اروپا، که مقصد اصلی کشتی‌هایی است که از سویز عبور می‌کنند، فعلا وضعیت اقتصادی مناسبی ندارد. در نتیجه تقاضا برای کالا در کشورهای اروپایی پایین آمده است. از سوی دیگر تقاضا برای نفت و کالاهایی مثل بنزین و دیزل هم پایین آمده است. چنین کالاهایی یک پنجم کل کالاهایی که از سویز عبور می‌کند را تشکیل داده است.

البته پیش‌بینی این موضوع هم که وضعیت فعلی اقتصادی پابرجا خواهد ماند درست نیست. تجارت جهانی شاهد افزایش سه درصدی سالیانه بوده است.

دولت برای تامین بودجه‌ی هشت میلیارد دلاری ساخت کانال سویز جدید، به مردم مصر سهام مشارکت فروخته است؛ سهامی که ۱۲ درصد سود خواهد داشت. این مقدار سود تنها دو درصد بیشتر از سودی است که بانک‌های مصر می‌ًدهند. این موضوع هم اعتماد بالای مردم مصر به دولت جدیدشان را نشان می‌دهد؛ چیزی که برای مدت‌ها در مصر پیدا نمی‌شد.

منبع: Fortune

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه