کدام ویتامین‌ها مفید و کدام‌ها مضر هستند؟

۹ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
ویتامین‌ها

 شاید شما این نصحیت ساده را خوانده و شنیده باشید: سبزیجات بخور، ورزش کن و البته ویتامین بخور. اما ده‌ها سال تحقیق هیچ مدرکی پیدا نکرده که تاثیر مثبت و قابل توجهی را برای برخی ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی نشان دهد.

در واقع، پژوهش‌های اخیر خلاف آن را نشان می‌دهند. محققان پی برده‌اند که برخی از ویتامین‌ها حتی می‌توانند برای ما مضر باشند. بین بعضی از ویتامین‌ها و بیماری‌ها ارتباطاتی دیده شده، بعضی دیگر هم می‌توانند منجر به افزایش ریسک سنگ کلیه شوند.

با این اوصاف، بد نیست بدانید که چه ویتامین‌هایی مفید بوده و بهتر است آنها را مصرف کنید و از چه ویتامین‌هایی باید بگذرید.

مولتی‌ویتامین: مصرف نکنید، شما هر چیزی را که به آن احتیاج دارید، با یک رژیم غذایی متعادل می‌توانید دریافت کنید.

ده‌ها سال است که تصور می‌شد مولتی‌ویتامین‌ها برای سلامت کلی ما حیاتی هستند. مثلا ویتامین C دستگاه ایمنی ما را تقویت می‌کند، ویتامین A از بینایی ما محافظت می‌کند و ویتامین B ما را با انرژی نگه می‌دارد.

نه‌تنها ما این مواد از غذایی که می‌خوریم، دریافت می‌کنیم، بلکه پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف بیش از اندازه آنها می‌تواند به بدن آسیب بزند.

ویتامین D: مصرف کنید، این مکمل غذایی استخوان‌هایتان را مقاوم و مستحکم نگه می‌دارد و دریافت آن از غذا سخت است.

اکثر غذاهایی که ما مصرف می‌کنیم، ویتامین D ندارند، اما این ماده حیاتی است و با کمک به جذب کلسیم باعث می‌شود استخوان‌های ما محکم باقی بمانند.

آفتاب گرفتن هم کمک می‌کند که بدن‌مان این ویتامین را تولید کند، اما آفتاب‌ گرفتن در زمستان سخت است. چندین پژوهش اخیرا نشان داده کسانی که به طور روزانه ویتامین D مصرف می‌کنند، به طور میانگین بیشتر عمر می‌کنند.

آنتی‌اکسیدان: مصرف نکنید، میزان بیش از حد آنتی‌اکسیدان می‌تواند خطر بعضی از سرطان‌ها را افزایش دهد.

ویتامین‌های A، C و E آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات به وفور یافت می‌شوند. این ویتامین‌ها می‌توانند از ما در مقابل سرطان محافظت کنند.

اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند که اگر در مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها زیاده‌روی کنیم، می‌تواند برای ما مضر باشد. یک پژوهش درازمدت و بزرگ‌مقیاس از مردان سیگاری نشان داد کسانی که به طور مرتب ویتامین A مصرف می‌کردند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه بودند.

ویتامین C: از این مکمل بگذرید، این ویتامین احتمالا در غلبه بر سرماخوردگی هیچ تاثیری ندارد. به جای آن می‌توانید مرکبات بخورید.

تحقیقات بسیاری نشان داده که ویتامین C تاثیری برای پیشگیری از سرماخوردگی ندارد. علاوه بر این، دوزهای ۲۰۰۰ میلی‌گرمی این ماده می‌تواند خطر سنگ کلیه دردناک را افزایش دهد. بنابراین، به جای این کار، ویتامین C مورد نیاز بدن‌تان را از غذا بگیرید. توت‌فرنگی‌ها سرشار از این ماده غذایی هستند.

ویتامین B3: مصرف نکنید و به جای آن ماهی قزل آلا، تن یا چغندر بخورید.

سال‌هاست که مصرف ویتامین B3 برای پیشگیری از هر چیزی از آلزایمر گرفته تا ناراحتی قلبی تشویق می‌شود. اما پژوهش‌های جدید ما را از مصرف بیش از اندازه این ماده غذایی باز می‌دارند.

یک پژوهش بزرگ که روی ۲۵۰۰۰ نفر مبتلا به ناراحتی قلبی انجام شده بود، نشان داد که تجویز ویتامین B3 برای افزایش میزان کلسترول خوب، خطر حمله‌ها یا سکته‌های قلبی را کاهش نداد.

علاوه بر این، افرادی که مکمل غذایی B3 را مصرف می‌کردند بیشتر از گروه دیگر، به عفونت، مشکلات کبد و خونریزی داخلی مبتلا می‌شدند.

پروبیوتیک: مصرف نکنید، علم هنوز آنقدر پیشرفت نکرده تا آنها فایده‌ای برای ما داشته باشند؛ به جای آن می‌توانید ماست بخورید.

پروبیوتیک‌ها مکمل‌های باکتریایی گران‌قمیتی هستند که هر قرص آنها حداقل یک دلار (حدودا ۳۵۰۰ تومان) است، اما این ماده به طور طبیعی در ماست و دیگر غذاهای مخمر شده یافت می‌شود. بازار این مکمل‌ها بزرگ شده و ارزش آن در سال ۲۰۱۲ تقریبا ۲۳.۱ میلیارد دلار آمریکا بود.

هدف مصرف آنها بسیار ساده است: کمک به تریلیون‌ها باکتری در شکم ما که می‌دانیم نقش بزرگی در تنظیم سلامت ما دارند.

اما محقق کردن این هدف کمی پیچیده‌تر بوده است. تاکنون تاثیرات پروبیوتیک‌ها همه جا دیده شده. گاهی اوقات، این مواد مفید هستند و گاهی اوقات هم تاثیری ندارند.

زینک: مصرف کنید، این مکمل یکی از تنها موادی است که می‌تواند در کوتاه کردن مدت سرماخوردگی موثر باشد.

بر خلاف ویتامین C، که طبق یافته‌های تحقیقات، تاثیری در پیشگیری یا درمان سرماخوردگی ندارد، زینک می‌تواند در این زمینه ارزشمند باشد. این ماده معدنی ظاهرا در تکثیر ویروس سرماخوردگی اختلال ایجاد می‌کند.

ویتامین E: مصرف نکنید، بین مصرف بیش از حد این مکمل غذایی و افزایش خطر ابتلا به بعضی از انواع سرطان ارتباطاتی مشاهده شده است و به جای آن می‌توانید اسفناج بخورید.

آنتی‌اکسیدان ویتامین E به خاطر تاثیرش برای محافظت در مقابل سرطان محبوب شد. اما پژوهش‌ها نشان داده‌اند که خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که این ویتامین را مصرف می‌کردند، بیشتر بود. بنابراین اگر به دنبال ویتامین E بیشتر هستید، بهتر است با اسفناج تازه این ویتامین را تامین کنید.

اسید فولیک: اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، مصرف کنید.

اسید فولیک نوعی از ویتامین B است که بدن‌های ما از آن برای ساخت سلول‌های جدید استفاده می‌کنند.

موسسه ملی بهداشت به زنانی که باردار هستند یا قصد بارداری دارند، توصیه می‌کند روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند چون بدن‌هایشان به این ماده غذایی مهم نیاز دارد.

منبع: Science Alert

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۳ دیدگاه
  1. Avatar محمد فروهر

    این مقاله از دی جی کالا بعید بود در حالی که خودش مقالاتی درباره مولتی ویتامینها منتشر کرده.

    با این حال چند نکته خدمت دوستان عرض میکنم امیدوارم مفید باشه.

    به طورکلی بهتره ما مولتی ویتامین و مینرالها رو از طریق غذای کافی، مغذی و مقوی طبق هرم غذایی جذب کنیم.
    با این حال در خصوص مولتی ویتامینهای موجود در بازار باید به چندنکته توجه داشت:
    ۱- عدم افراط در دریافت این ویتامینها و این تصور که ویتامین بیشتر= زندگی بهتر. قطعا آب هم که زیاد بخورید مریض میشید چه برسه به قرص مولتی ویتامین!
    ۲- هر مولتی ویتامین مطابق با فورمولاسیون خاصی برای افراد خاصی تهیه شده و ممکنه به عنوان مکمل درمانی توصیه شده باشند مثل منزیویم که برای دردهای عضلانی و گرفتگی تجویز میشه. بنابراین، قبل از تهیه بهتره که با داروساز مشورت کنید تا قرص مطابق با نیاز شما رو معرفی کنه.
    ۳- برخی ترکیبات و فورمولاسیون ها احتمالا با برخی داروها تداخل دارند بهتره مراقب این موضوع باشید و با داروساز مشورت کنید.
    ۴- با خاطر مشکل مربوط به گرانی میوه، سبزی، آجیل و حتی لبنیات برای بسیاری از اقشار جامعه امکان دریافت کامل منابع غذایی وجود نداره. مثلا یک خانواده با حقوق ۲ میلیون تومان براش رویاست که ماهی بخوره! پس بهتره اومگا ۳ بگیره که براش ارزون تر در میاد، یا آجیل که غالب ما شب عید یا یلدا اجیل ببینیم یا نبینیم و این مغزهای دوست داشتنی و گران سرشار از چربی های مفید و همچنین ریز مغذی هایی هستند که در سایر غذاها به ندرت پیدا میشوند. و در نتیجه اگرچه طی این سالها قیمت مولتی ویتامین ها به شدتتتتت افزایش داشته اما با توجه به قیمت سایر مواذ غذایی گزینه بهتری است.
    ۵- گاهی به خاطر کمبود برخی مواذ غذایی خلق و خوی ما بهم میریزه، تپش قلب پیدا میکنیم، اضطراب، تعریق و هیچ ریشه فیزیولوژیکی هم نداره جز کمبود غذا. خودم بعد از سربازی یک مدت شبها دچار یک حالت خیلی بدی میشدم، اضطراب شدید و تپش قلب و … گویی قراره قبض روح بشم! فارماتون خوردم و فوق العاده تاثیر گذار بود.
    ۶- بهتره از مولتی ویتامینهای طبیعی موجود در بازار با قیمت نسبتا! بهتر استفاده کنید مثل جوی دو سرپرک و همچنین گیاهک گندم که فوق العاده غنی و ارزشمند هستن.
    ۷- اگر مولتی ویتامین استفاده میکنید و تحت درمان نیستید و به توصیه پزشک مصرف رو شروع نکردید، حتما تحرک و وروزش داشته باشید، ویتامینهای اضافه رسوب میکنند و به بدن اسیب میزنند!
    ۸- مراقب خودتون باشید

  2. Avatar بیژن

    سلام
    متن جالبی بود البته منابع هم معرفی می کردین بهتر بود.
    راستی از حدودتاریخ ۹۸٫۷٫۱۰ کمتر یا بیشتر شرکت دارویی آمریکایی که قرص راینیتیدین عرضه می‌کرده اعلام نموده قرص مزبور سرطان زا است و در حال جمع آوری آن و عدم ساخت مجدد آن میباشد.از مصرف آن خود داری کنید.منبع خود شرکت دارو سازی

  3. Avatar احمد

    با سلام
    متن بسیار مفیدی بود
    نکته ای که من از نویسنده محترم سوال دارم اینه که همونطور که میدونید سطح بهداشت تغذیه ای مردم ما با مردم کشور های پیشرفته بسیار متفاوته و این تحقیقات تو اون جامعه انجام شده که با جامعه ما متفاوته.سرای مصرف سبزی،میوه،ماهی،لبنیات(که لبنیات ایران فکر نکنم به کیفیت لبنیات کشور های پیشرفته باشه)و ورزش کردن مخصوصا خانم ها تو کشور ما بسیار پایینه و بنظرم نتیجه گیری برای مصرف یا عدم مصرف با توجه به کشور و سطح بهداشتش فرق داره.برای مثال یه خانم ایرانی حتما به ویتامین d بیشتری نسبت به یک خانم که در آمریکا زندگی میکنه احتیاج داره چون میزان دریافت نورخورشید برای بانوان عزیز ما متاسفانه بسیار پایینه.البته که زیاده روی در هر چیزی مشکل داره ولی اگه تحقیقی در این زمینه در کشور ما وجود داره که با توجه به شرایط کشور ما انجام شده ممنون میشم در اختیار ما قرار بدید.
    با تشکر

  4. Avatar محمد

    واااای یادش بخیر دلار ۳۵۰۰ بود ????

  5. Avatar mehran

    من که همیشه مولتی ویتامین میخورم مشکلی هم ندارم.

  6. Avatar حمیدرضا

    با سلام و سپاس از اطلاعات مفیدتون و قلم فرسایی آگاهی بخش شما در جهت تصحیح باورهای عامه و بعضا اشتباه ما.مد نظر داشته باشید که املای واژه کلسیم در متن با اشتباه تایپی درج گردیده است.منتظر مطالب مفید آتی شما هستیم

  7. Avatar amirak

    عالی بود ممنون از سایت خوبتون D:

  8. Avatar حامد

    خسته نباشید
    بسیار عالی بود
    به نظرم این مقاله باید بهترین مقاله سال انتخاب بشه
    پس با این حساب مولتی ویتامینی که ما تا الان مصرف میکردیم الکی بوده، حیف پول
    فقط D و زینک
    فارماتان چی؟! اونم الکیه؟!

  9. Avatar حمید

    جالب اینجاست که چند روز پیش کانال ۴ یک مستند نشون میداد که دانشمندان میگفتن اینی که میگن مولتی ویتامین مصرف نکنید شایعه خود شرکت های داروسازیه برای اینکه بتونن برای بیماریها داروی بیشتری بفروشن و حتی میگفتن هنوز یه مورد مستند مبنی بر مرگ یه شخص بر اثر زیاده روی در مصرف مولتی ویتامین گزارش نشده،

    1. Avatar آنی

      ای داد و بیداد…

    2. Avatar Sajad

      دمت گرم حال کردم با این کامنت.

  10. Avatar علی 17

    سلام، مقاله بسیار مفیدی بود، بسیار ممنونم

  11. Avatar سینا

    ممنون از این همه اطلاعات خوب و مفید ! ! !

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه