کشف یک سیاره‌ی فراخورشیدی نپتون‌مانند در «برهوت نپتونی‌»

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
سیاره‌ی فراخورشیدی

اخترشناسان به تازگی موفق به کشف یک سیاره‌ی فراخورشیدی با اندازه‌ای در حدود اندازه‌ی نپتون شده‌اند؛ آن هم در موقعیتی که منطقه‌ای ممنوعه برای سیارات مشابه نپتون است.

این سیاره‌ی فراخورشیدی که NGTS-4b نام دارد حدود بیست درصد از نپتون کوچک‌تر است. جرم این سیاره‌ی فراخورشیدی بیست برابر جرم سیاره‌ی زمین است و دمای آن به هزار درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد.

اما نکته‌ی عجیب که این سیاره را به موردی خاص تبدیل کرده است فاصله‌ی بسیار کم آن از ستاره‌ی مادر است. NGTS-4b هر ۱/۳ روز یک بار به دور ستاره‌ی مرکزی منظومه‌ می‌گردد و در منطقه‌ای جای گرفته که پیش از این هیچ سیاره‌ی نپتون‌مانندی در آن مشاهده نشده بود. منطقه‌ای که به «برهوت نپتونی‌» (Neptunian Desert) معروف است.

برهوت نپتونی‌ منطقه‌ای در نزدیکی ستاره‌هاست که پیش از این هیچ سیاره‌ای با اندازه‌ی مشابه نپتون در آن مشاهده نشده بود. در این منطقه تابش ستاره‌ها به اندازه‌ای قوی است که سیارات نمی‌توانند جو گازی خود را حفظ کنند. به این ترتیب با تبخیر جو تنها هسته‌ی سنگی سیاره باقی می‌ماند. با این وجود NGTS-4b جو گازی خود را حفظ کرده است.

یکی از فرضیات اخترشناسان برای توضیح این مسئله مهاجرت این سیاره از نقطه‌ای دوردست به این ناحیه است. اگر این فرضیه درست باشد احتمالا این سیاره به آرامی مواد گازی پیرامون خود را از دست خواهد داد. همان‌طور که احتمالا تا کنون و پس از نزدیک شدن این سیاره به ستاره‌ی مادر بخشی از جو این سیاره تبخیر شده است.

این سیاره با کمک «تلسکوپ نقشه‌برداری گذر نسل بعد» (NGTS) که در صحرای آتاکامای شیلی قرار دارد کشف شده است. تیم پژوهشی این پروژه در نظر دارند تا با ادامه‌ی رصدهای‌شان سیارات دیگری را نیز در برهوت نپتونی‌ آشکار کنند. به گفته‌ی یکی از اعضاء این تیم «شاید که این برهوت سبزتر از آن چیزی باشد که گمان می‌کردیم».

عکس کاور: طرحی گرافیکی از سیاره‌ی فراخورشیدی NGTS-4b یا سیاره‌ی ممنوعه.

Credit: University of Warwick/Mark Garlick

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه