تا کمتر از سی سال دیگر کمبود غذای شدید خواهیم داشت

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

محققان انگلیسی و امریکایی اخیرا درباره‌ی تغییرات اقلیمی زمین هشدار داده‌اند. طبق گفته‌های آن‌ها، جامعه‌ی جهانی باید خود را برای نوسانات قیمتی و بالا رفتن ناگهانی قیمت غذا آماده کند، چون تغییرات اقلیمی تا سه برابر تولید محصولات غذایی را کمتر خواهد کرد.

محققان می‌گویند که تغییرات اقلیمی زمین، به تولید غذا و کشاورزی لطمه وارد خواهد کرد.

کمبود محصولات غذایی، نابه‌سامانی بازار غذا و افزایش ناگهانی قیمت‌ها هر سی سال یک‌بار اتفاق می‌افتد. دو سازمان Global Food System Resilience و Extreme Weather هم گفته‌اند که پیش‌بینی می‌کنند در سال ۲۰۴۰ شاهد کمبود غذا باشیم.

با توجه به اینکه جمعیت دنیا قرار است تا سال ۲۰۵۰ از ۷.۳ میلیارد نفر به ۹ میلیارد افزایش پیدا کند، تولید غذا هم باید حداقل شاهد ۶۰ درصد افزایش باشد. تحقیقات این دو موسسه می‌گوید اگر از کمبود غذا جلوگیری نشود، ممکن است با شورش مردم و مشکلات اجتماعی دیگر روبرو شویم.

جهانی شدن و تکنولوژی‌های جدید به تولید بهتر و موثرتر غذا کمک کرده است، اما این سیستم‌های جدید ریسک-پذیری کمتری دارند. این ریسک‌ها شامل افزایش ناگهانی قیمت نفت (که روی تولید غذا هم تاثیر دارند)، کم شدن صادرات از کشورهایی مثل برزیل یا امریکا و هم‌چنین پایین آمدن قیمت دلار امریکا می‌شود.

غذا

تولید جهانی غذا می‌تواند تاثیرپذیر بیشتری را از تغییرات جوی امریکای شمالی و جنوی و آسیا داشته باشد؛ مناطقی که چهار محصول غذایی بزرگ دنیا یعنی ذرت، سویا، گندم و برنج را تولید می‌کنند. تغییرات ناگهانی در تولید غذا و بالا رفتن قیمت آن، می‌تواند سختی‌های زیادی را برای کشورهای فقیر، مثل کشورهایی که در آفریقای سیاه هستند و وابستگی زیادی به واردات دارند، به همراه داشته باشد.

در تحقیقات منتشر شده، به این موضوع هم اشاره شده است که نبود امنیت غذایی، می‌تواند خشونت و درگیرهای داخلی زیادی را برای کشورها به وجود بیاورد. محققان می‌گوید که سیستم کشاورزی باید در نتیجه‌ی گرم شدن کره‌ی زمین و هم‌چنین افزایش تقاضای بسیار زیاد، دچار تغییراتی شود. برای محقق شدن این موضوع هم دولت‌ها و سازمان‌های مختلف دنیا باید با هم همکاری داشته باشند.

منبع: News24

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه