گجتی پوشیدنی برای حفظ محیط‌زیست

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

گجت‌های پوشیدنی برای تغییر رویه‌ی زندگی افراد طراحی شده‌اند. این لوازم با ثبت انتخاب‌های افراد در محیط‌های متفاوت، بر سلامت کاربران تاثیر می‌گذارند؛ اما اگر گجتی ساخته شود که بر محیط‌زیست تاثیر بگذارد چطور؟ آیا یک گجت می‌تواند با ثبت رفتارهای کاربر، طبیعت و محیط اطراف او را تغییر دهد؟

«بنجامین هوبرت» (Benjamin Hubert) از موسسه‌ی طراحی تجربه‌ی «لیر» (Layer) مستقر در لندن، به چنین ایده‌ای اندیشیده و برای آن پاسخی به نام «ورلدبینگ» (Worldbeing) یافته است. ورلدبینگ گجتی پوشیدنی است که میزان کربن مصرفی شما را اندازه‌گیری می‌کند.

Fastcodesign_01

هوبرت معتقد است با بالا آمدن آب دریاها و تغییرات شدید در آب‌وهوای کره‌ی زمین، آینده‌ی این سیاره به‌شدت تحت تاثیر تصمیمات انسان‌ها خواهد بود. افراد باید با آگاهی از تاثیر فعالیت‌های روزانه‌ی خود بر محیط‌زیست، متوجه این موضوع شوند که حتی تصمیماتی کوچک مانند جایی که از آن خرید می‌کنند هم، تاثیر به‌سزایی بر میزان کربن مصرفی در طبیعت دارد.

Fastcodesign_05

ورلد بینگ با داشتن صفحه‌نمایش «ای-لینک» (E-Link)، می‌خواهد نقشی در استفاده و مصرف آگاهانه و متعادل کربن داشته باشد. اپلیکیشن این گجت که از طریق بلوتوث به تلفن هوشمند متصل شود، با استفاده از الگوریتم‌ها و محاسبات دقیق، میزان کربن مصرفی روزانه و بودجه‌ی باقی‌مانده‌ی کاربر را نشان می‌دهد. با استفاده از حس‌گر ECG (که جریان‌های الکتریکی دریافتی را به‌صورت نمودار ترسیم می‌کند) ورلد بینگ می‌تواند مانند Apple Pay به‌عنوان یک درگاه پرداخت هم مورداستفاده قرار گیرد.

Fastcodesign_03

زمانی که شما با ورلدبینگ خرید می‌کنید، اطلاعات دریافت شده به‌صورت همزمان بر روی آن ثبت‌شده و سپس به درون اپلیکیشن وارد می‌شوند. بعضی شرکت‌ها و محصولات، انتشار گاز کربن بیشتری نسبت به سایر شرکت‌ها دارند. کاربر با داشتن این اطلاعات، می‌تواند در خریدهای آتی خود از شرکت‌ها و برندهایی خرید کند که بیشتر دوستدار محیط‌زیست هستند. علاوه بر قابلیت‌های ذکرشده، ورلدبینگ می‌تواند بر اساس مسیرهای انتخابی شما و وسیله‌ای که از آن برای طی آن مسیرها استفاده می‌کنید، میزان گاز کربنی که هر کاربر به‌شخصه مسئولش است را هم، اندازه گیری کند.

Fastcodesign_02

سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که تولید لوازم الکترونیکی، خود عامل مهمی در پخش گازهای گلخانه‌ای هستند. پس آیا طراحی گجتی برای حفظ محیط‌زیست منطقی به نظر می‌رسد؟ جوابی که هوبرت برای این پرسش دارد این است که طراحی صنعتی این گجت، بیشتر باید چیزی برای ارائه به محیط‌زیست داشته باشد تا اینکه چیزی را از آن بگیرد.

بسیاری از اجزای طراحی این محصول، دوستدار محیط‌زیست بودن آن را تایید می‌کنند. بند این گجت از مواد بازیافتی الکترونیکی تهیه شده است. به این صورت که ابتدا پلاستیک‌های دور ریز و بردهای الکتریکی مدارهای دور ریخته شده را به‌صورت تکه‌تکه کرده و سپس با قالب‌گیری تزریقی، به‌صورت یک ماده‌ی متراکم درآورده‌اند. همین شیوه‌ی تولید، ظاهر متفاوت و خالدار ورلدبینگ را توجیه می‌کند. یکی دیگر از عواملی که این گجت را دوستدار محیط‌زیست می‌سازد، استفاده از صفحه ای-لینک به‌جای صفحات OLED است. ای-لینک بهره‌وری انرژی بهتری نسبت به نمونه‌ی مشابه اپل واچ دارد.

Fastcodesign_04

هوبرت امیدوار است این محصول به افراد نشان دهد که هر فعالیتی هر قدر کوچک و هر قدمی هر قدر ساده، می‌تواند در جهت سوق به دنیایی تمیزتر و محیط زیستی سالم‌تر، نقشی پررنگ ایفا کند. فعالیت‌های کوچک و ساده‌ی هر فرد، می‌تواند در تغییرات آب‌وهوا موثر باشد.

لازم به ذکر است ورلدبینگ هنوز به‌صورت عمده به بازار عرضه نشده و گروه طراحی این گجت، در حال مشاهده‌ی تاثیرات عرضه‌ی آن در رسانه‌های اجتماعی هستند.

منبع: Fastcodesign

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه