گرم شدن کره‌ی زمین خطرناک شده است

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

وب‌سایت New Scientist آزمایش‌های جدیدی درباره‌ی دمای زمین انجام داده است، آزمایش‌هایی که خبر از بالا رفتن دمای زمین می‌دهند. تمام آزمایش‌هایی که برای سنجش دمای زمین در بخش‌های مختلف سطح آن انجام داده شده‌اند، به استثنای یکی افزایش یک درجه‌ای دمای سطح زمین نسبت به نیمه‌ی دوم قرن نوزدهم را نشان می‌دهند.

دمای سطح کره‌ی زمین به بالاترین میزان ممکن رسیده است

احتمالا باید منتظر پایان یافتن صحبت‌هایی که درباره‌ی سرد شدن کره‌ی زمین در نشریه‌ی Nature گزارش شده بود هم باشیم. ظاهرا وارد دوره‌ای از گرم شدن سریع زمین شده‌ایم.

سال ۲۰۱۴ برای مدتی کوتاه شاهد گرم‌ترین دوره‌ی کره‌ی زمین در تاریخ بود. طبق پیش‌بینی‌هایی که شده، امسال قرار است شاهد یک ال‌نینیو هم باشیم؛ یعنی قرار است تغییرات جوی باعث آزاد شدن مقدار زیادی گرما از اقیانوس آرام به اتمسفر زمین شوند. احتمال اینکه دمای سطح زمین شاهد افزایش ۰.۱ درجه‌ای در امسال باشد هم وجود دارد.

GlobalWarming2

«کوین ترن‌برث» (Kevin Trenberth)، از محققین سازمان تحقیقات جوی کولورادو در این باره می‌گوید: “احتمال زیادی وجود دارد که وارد دوره‌ی جدیدی شویم. سال ۲۰۱۵ ظاهرا می‌خواهد رکوردهای قبلی را هم بشکند.”

سازمان ملل در نتیجه‌ی مذاکراتی که انجام داده، تصمیم گرفته تا گرم شدن کره‌ی زمین را به دو درجه بالاتر از دمای قبل از دوره‌ی صنعتی شدن محدود کند. با این حال، هنوز تصمیم مشخصی درباره‌ی چگونگی محاسبه‌ی دقیق دمای قبل از دوره‌ی صنعتی گرفته نشده است.

با توجه به اینکه بیشتر اطلاعات ثبت شده درباره‌ی موضوع گرمای زمین از ۱۸۸۰ شروع می‌شوند، دوره‌ی ۱۸۸۰ تا ۱۸۹۹ به عنوان مدت زمان مناسبی برای محاسبه‌ی دمای زمین می‌تواند انتخاب شود.

دانشگاه «یورک» انگلستان اطلاعات دمای دوره‌های مختلف را ذخیره کرده است. همینطور که از آمار زیر پیداست، فقط یکی از آزمایش‌ها از یک درجه بالاتر نخواهد رفت.

Warming

احتمال اینکه کره‌ی زمین در سال‌های آینده مثل دو دهه‌ی پایانی قرن بیستم که در آن شاهد افزایش ۰.۲۶ درجه‌ای دمای زمین در هر دهه بودیم، با سرعت زیادی گرم شود وجود دارد. گذشتن از مرز ۲ درجه تا میانه‌های قرن فعلی هم موضوعی دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۲ روند گرم شدن زمین سرعت کمتری پیدا کرد و شاهد ۰.۰۴ درجه افزایش دما بود. چند عامل روی این موضوع تاثیر داشتند: خورشید شدت کمتری داشت، هواپخش‌های خنک کننده‌ی بیشتری از آتش‌فشان‌ها به بیرون آمدند و جذب گرما هم از اقیانوس‌ها بیشتر بود.

ترن‌برث می‌گوید که دمای زمین پس از پایان یافتن ال نینیوی امسال برای مدتی کوتاه کم خواهد شد، اما میانگین دمای کلی بالاتر خواهد رفت. اگر اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای در یکی دو دهه‌ی آینده روی ندهد، افزایش دمای هر دهه نزدیک ۰.۲ درجه خواهد بود.

منبع: New Scientist

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه