گرگ‌ها به دلیل تغییرات اقلیمی سگ شدند

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

در ۴۰ میلیون سال گذشته، دمای نواحی امریکای شمالی پایین آمد و مناطق خشک‌تر شدند. بر اساس تحقیقات جدیدی که انجام شده است، یکی از دلایل تکامل سگ‌ها، این تغییرات اقلیمی بوده است.

محققان یافته‌اند که دلیل تکامل سگ‌ها، تغییرات زیستگاه اجداد آن‌ها که همان گرگ‌ها بودند است. طبق گفته‌های آن‌ها، تغییرات اقلیمی روی نحوه‌ی شکار و روند تکامل تاثیر می‌گذارد.

دانشمندان با مطالعه‌ی فسیل‌هایی که از همان اوایل زمان تکامل گرگ‌ها به جا مانده است، دریافته‌اند که گرگ‌ها حیواناتی هستند که از تغییرات اقلیمی تاثیر می‌گیرند. «کریستین یانیس»، پروفسور تکامل زیستی دانشگاه براون و «بورها فیگویریدو» از دانشگاه مالاگای اسپانیا در این باره توضیح داده‌اند که گرگ‌ها، با توجه به شکارهای‌شان تکامل یافته‌اند و نحوه‌ی شکار کردن آن‌ها با توجه محیط زیست‌شان تغییر می‌کند.

فسیل‌ها نشان داده‌اند که سگ‌ها در ابتدا حیواناتی کوچک بوده‌اند که بیشتر به خدنگ‌ها (Moongoose) شباهت داشتند تا سگ‌هایی که امروزه با آن‌ها آشنایی داریم. این محققان می‌گویند که سگ‌ها در ابتدا دست‌هایی کوچک داشتند که برای دویدن تکامل نیافته بودند. به همین دلیل است که سگ‌ها در ابتدا در جنگل‌ها زندگی می‌کردند.

با سرد شدن محیط و هم‌چنین خشک شدن قاره، این جنگل‌ها نابود شدند و به تدریج جای خود را به چمن‌زارها دادند. این تغییر، تاثیرات زیادی روی نحوه‌ی تکامل سگ‌ها و دیگر حیوانات گوشت‌خوار داشته است.

Canine

یانیس و فیگویریدو در تحقیقات‌شان دست‌ها و دندان‌های ۳۲ گونه‌ی مختلف از سگ‌ها را از ۴۰ میلیون سال تا دو میلیون سال پیش بررسی کردند. آن‌ها الگوهایی یافتند که ثابت می‌کردند سگ‌ها از حیواناتی که به‌طور ناگهانی به شکارشان حمله می بردند، به حیواناتی مثل روباه تبدیل شده بودند. طوری که حیوانات را دنبال و سپس آن‌ها را شکار می‌کردند. تمام این تغییرات همزمان با تغییرات اقلیمی صورت گرفته بود.

محققان تا به امروز تصور می‌کردند که پستانداران گیاه‌خوار، تنها جانورهایی بوده‌اند که تغییرات اقلیمی و تاثیرات آن روی گونه‌های گیاهی روند تکاملی‌شان را تغییر داده است. آن‌ها در حال حاضر می‌گویند که تغییرات زیستگاه حیوانات از جنگل‌ها به دشت‌هایی باز و صحراهایی بزرگ، نحوه‌ی چگونگی شکار کردن حیوانات گوشت‌خوار را تغییر داده است.

آن‌ها هم‌چنین در نتایج منتشر شده‌ی خود به این موضوع هم اشاره کرده‌اند که تغییرات تکاملی، نیازمند تغییر زیستگاه موجودات است و می‌تواند روند خطی تکامل را عوض کند.

با این حال، محققان می‌گویند که آن‌ها نمی‌توانند درباره‌ی تغییرات اقلیمی فعلی زمین نظری بدهند و مطالعات آن‌ها برای پیش‌بینی روند تکاملی کافی نیست.

منبع: Red Orbit



دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما