گوگل و آمازون در برابر سیاست‌های سخت‌افزاری اپل و سامسونگ

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

خریداران اغلب گجت‌ها و ابزارهای الکترونیکی گران‌قیمت، هر روز علاقه‌ی کمتری به جایگزینی موبایل، تبلت و لپ‌تاپ خود با مدل‌های تازه نشان می‌دهند. علت چیست و برندگان این میدان که هستند؟ در ادامه با دیجی‌کالا مگ باشید.

        ‌      ‌

جلب‌توجه کاربران با سخت‌افزار و نرم‌افزار جدید در این گجت‌ها سخت‌تر شده و کاربران به اپلیکیشن‌های و سرویس‌های تحت وب علاقه‌ی بیشتری نشان می‌دهند.

«برایان کرزانیچ» (Brian Krzanich) مدیر اینتل اخیرا اعلام کرده که کاربران علاقه‌ی کمتری به جایگزین کردن کامپیوترهای شخصی‌شان با نمونه‌های جدیدتر نشان می‌دهند. به گفته‌ی او مردم به‌طور متوسط هر چهار سال نسبت به خرید کامپیوتر جدید اقدام می‌کنند که این بازه در حال تبدیل شدن به شش سال است. در خصوص تبلت هم اوضاع چندان متفاوت نیست. عدم رشد فروش آیفون هم نشان داد کاربران بیشتری ترجیح داده‌اند به‌جای خرید یک آیفون جدید، به آیفون فعلی‌شان قناعت کرده یا احتمالا یک تلفن هوشمند اندرویدی بخرند. دلیل آنچه در این حوزه شاهدش هستیم، روشن است. جلب‌توجه کاربران با سخت‌افزار و نرم‌افزار جدید در این گجت‌ها سخت‌تر شده و کاربران به اپلیکیشن‌های و سرویس‌های تحت وب علاقه‌ی بیشتری نشان می‌دهند. درست همان چیزی که هسته‌ی کسب‌و‌کار آمازون و گوگل را تشکیل می‌دهند. کاربران از خود سوال می‌کنند که چرا باید بیش از ۷۰۰ دلار برای یک آیفون پرداخت کنند و با کمک آن به سرویس‌هایی مثل یوتوب یا سرویس پخش موسیقی آمازون دسترسی داشته باشند، درحالی‌که می‌توانند چنین امکاناتی را با کمک یک تلفن هوشمند ۲۰۰ دلاری اندرویدی هم تجربه کنند؟

اکنون تمامی ابزارهای اندرویدی با قیمتی کمتر، امکانات سخت‌افزاری مشابهی به شما می‌دهند. از طرفی، با توجه به ارایه‌ی نسخه بهینه‌شده برای موبایل از سوی بسیاری از کسب‌و‌کارها، نصب صدها اپلیکیشن و نیاز به سخت‌افزار و نرم‌افزار بسیار پرقدرت، ضرورت ندارد. این مساله تضادی جدی با مدل سنتی کسب‌و‌کارهای شرکت‌های عرضه‌کننده‌ی ابزارهای الکترونیک دارد. آن‌ها هر سال تنها با ارتقای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری محصولات‌شان، مشتریان را به تعویض گجت‌های فعلی و خرید مدل‌های تازه ترغیب می‌کردند. مدلی که با توجه به حاشیه‌ی سود بالا، برای شرکت‌هایی مثل اپل سود هنگفتی داشته است.

11

«مایک جورج» (Mike George) مدیر ارشد Echo در آمازون

به‌هرحال، شرکت‌هایی که هسته‌ی خدمات‌شان متکی بر وب است، به‌خوبی توانسته‌اند از این مساله بهره‌برداری کنند. با وجود کاهش علاقه‌ی کاربران به خرید مدل‌های جدید ابزارهایی مثل موبایل و تبلت، گجت‌هایی مثل «کروم‌کست» (Chromecast) گوگل و «اکو» (Echo) از آمازون، در حال فراگیر شدن هستند. از سال ۲۰۱۳ تابه‌حال، گوگل بیش از ۲۵ میلیون کروم‌کست فروخته است. یک دانگل کوچک ۳۵ دلاری که با کمک آن می‌توان به‌سادگی هر تلویزیونی را تبدیل به یک تلویزیون هوشمند کرد.

نکته‌ی جالب دیگر در خصوص کروم‌کست، این است که کسی به خصوصیاتی که این ابزار ندارد توجه نمی‌کند. کروم‌کست هیچ رابط کاربری خاصی ندارد. تنها کاری که باید کرد، اتصال آن به تلویزیون و انتخاب یک گزینه از روی تلفن یا تبلت اندرویدی است. با این کار ویدیو یا موسیقی در حال پخش در تلفن یا تبلت، به تلویزیون منتقل می‌شود. در کنار سادگی در استفاده از این ابزار، نکته‌ی مثبت دیگر، سازگاری هزاران اپلیکیشن اندرویدی با این ابزار است که از این نکته هم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. تنها با پرداخت ۳۵ دلار، به امکانات گسترده‌ای دست پیدا می‌کنید. با کمک کروم‌کست، به همان محتوایی که از طریق موبایل و تبلت در دسترس‌تان است، به‌راحتی از روی تلویزیون هم دسترسی دارید.

این مساله در خصوص «اکو» (Echo) هم صدق می‌کند؛ دستیار صوتی آمازون که تا‌کنون شناسایی و اجرای بیش از هزار نوع دستور مختلف را یاد گرفته و تحت بستر Alexa اعمال می‌کند. دستوراتی مثل رزرو یک ماشین از اوبر، پخش موزیک موردنظر از اسپاتیفای و حتی سفارش پیتزا از فروشگاه‌های Domino. این گجت‌ها همیشه بهتر و بهتر می‌شوند. درصورتی‌که نیازی به توسعه‌ی سخت‌افزاری هم وجود داشته باشد، این تغییرات، کوچک خواهند بود و خرید مدل جدید برای اغلب کاربران حیاتی نیست. با مقایسه‌ی این محصولات و مواردی مثل آیفون ۵ و آیفون ۶، ارزش واقعی هر یک برای مشتریان بیشتر و بیشتر به چشم می‌آید.

این حرکت، مسیر پیش رو برای شرکت‌های متکی به سخت‌افزار را ناهموار می‌کند. خصوصا آن‌ها که بخش عمده‌ی سودشان از عرضه‌ی چنین محصولاتی تامین می‌شود. در مقابل، ابزارهایی مثل کروم‌کست و اکو، ارزان و کاربردی هستند. چراکه آنچه این دو را قدرتمند می‌کند،‌ نه سخت‌افزارشان، بلکه بنیه‌ی سرویس ابری شرکت‌های عرضه‌کننده‌شان است. آمازون هم نیازی به کسب درآمد از فروش خودِ اکو ندارد. چراکه اکو نهایتا ابزاری کمکی برای افزایش فروش این شرکت است. داستان در مورد گوگل و کروم‌کست هم همین است. این شرکت هم با عرضه‌ی کروم‌کست کاربران بیشتری را به مراجعه به یوتوب، و همین‌طور دانلود و خرید اپلیکیشن‌های بیشتر ترغیب می‌کند که نهایتا همه برای گوگل سودآور هستند.

111

حرکت اتومبیل تسلا در اتوبان در حالت اتوپایلوت

نمونه‌های مشابه دیگری هم وجود دارند. برای مثال تسلا با آپدیتی که برای خودروهای فروخته‌شده‌اش فرستاد، به ناگاه امکانات جذاب و تازه‌ای را به مشتریان هیجان‌زده‌اش عرضه کرد.

اگرچه این مساله نمی‌تواند به‌تنهایی و به‌طور ناگهانی بازار تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها یا کامپیوترهای شخصی را نابود کند. اما پتانسیل این را دارد که به هنگام انتخاب و خرید محصولات تازه، نگاهی متفاوت در ما ایجاد کرده و روی تصمیم‌مان تاثیر بگذارد؛ این مساله بدون شک در سطح کلان ضرر قابل‌توجهی را متوجه شرکت‌هایی مثل اپل و سامسونگ خواهد کرد.

‌‌‌        ‌‌‌‌

منبع: Business Insider

‌‌‌

E3_News
????? ?????? ???? ???? ??

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. امیر

    این خوبه… بازار داره کم کم سر عقل میاد و از حالت تب برند خارج میشه و به ارزش واقعی محصول در برابر هزینه پرداختی بیشتر واقف میشه…،

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه